Slår larm om svensk infrastruktur – ”nationell härdsmälta”

2024 07 21

Underhållet av svensk infrastruktur uppges vara så dåligt att vi är på väg mot en ”nationell härdsmälta”.

Den svenska järnvägens skick har länge varit föremål för debatt och kritik.

Underhållet är eftersatt, och förseningar och urspårningar har skapat många rubriker på senare år.

Nu går SJ:s VD ut och varnar för konsekvenserna av en misskött järnväg.

”Nationell härdsmälta”

Sedan järnvägen avreglerades har det uppstått ett stort så kallat underhållsberg, rapporterar DN.

Det syftar på den totala kostnaden för att exempelvis byta ut alla utslitna spår, ledningar med mera.

Underhållsberget uppgår idag till drygt 70 miljarder kronor, enligt tidningen.

SJ:s VD Monica Lingegård varnar för att problemet kan få allvarliga konsekvenser.

– Det stora problemet är att vi är på väg mot en nationell härdsmälta och jag ser ingen som räcker upp handen och tar ansvar och ser till helheten, säger hon till tidningen.

”Järnvägen vittrar sönder”

Många pekar på avregleringen som en bakomliggande orsak, och menar precis som SJ:s VD att ingen längre ser till helheten.

SJ behöver själva bli mycket bättre, men står egentligen bara för 18 procent av förseningarna. Resten beror på eftersatt underhåll, menar hon.

Hon får medhåll av Håkan Englund, tidigare Sekoordförande på Infranord.

– Järnvägen vittrar sönder mitt framför våra ögon. Det ligger så många systemfel bakom att man inte vet var man ska börja, säger han.

Problem för näringslivet

Underhållsberget eller den så kallade underhållsskulden av svensk järnväg har av bland annat Svenskt Näringsliv pekats ut som ett allvarligt problem.

– Det måste göras en rejäl satsning på underhåll av landets järnvägar, menar Nils Paul, Svenskt Näringslivs expert på infrastrukturfrågor, i en debattartikel i Publikt.

Den dåliga järnvägen skadar svenska företag, menar han.

– Dagens situation får inte bli ett normalläge. I Svenskt Näringslivs företagarpanel uppger vart fjärde företag att leveranser av varor har påverkats av brister i infrastrukturen, berättar han i tidningen.

Över hälften av dessa företag upplever att störningarna har påverkat deras tillväxt negativt, tillägger han.

Foto: Foto R. Angel

Text: Redaktionen


Nya krav för körkort från och med nu – detta gäller

2025 02 03

Nu har de nya reglerna för körkort i Sverige trätt i kraft.

Från och med 1 februari började nya krav att gälla för den som planerar att ta körkort.

I korthet innebär förändringen en sänkning av synkraven, vilket innebär att fler personer än tidigare nu kommer att få möjlighet att köra bil.

– Reglerna behövde justeras, Sverige har haft strängare krav vad gäller just synfältsbortfall än vissa andra europeiska länder med hög trafiksäkerhet, säger Åsa Ericson, utredare på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

Kan få körkortet tillbaka

Enligt Transportstyrelsen förlorar cirka tusen svenskar sina körkort varje år på grund av synfältsbortfall.

Många av dessa kan nu kunna få tillbaka körkorten tack vare de nya reglerna, som innebär att “en viss nedsatt ljuskänslighet i synfältet kommer att accepteras”.

Det gäller både för lägre och högre behörigheter, enligt myndigheten.

Gränsvärdet har därmed ändrats till en liknande nivå som redan finns i Norge och Storbritannien.

– För att få sin sak prövad utifrån de nya gränsvärdena för synfält måste man ansöka om körkortstillstånd igen, säger Åsa Ericson.

Nya förslag till sommaren

Som följd av Transportstyrelsens besked uppstod frågan om de nya reglerna kan möjliggöra för en person att genom att körprov visa att man kan kompensera för en synnedsättning.

Så är inte fallet, försäkrar myndigheten.

– Vi är medvetna om att ett körprov är mycket efterfrågat och det pågår ett separat arbete för att utreda förutsättningarna för ett sådant prov. Förslaget kommer att redovisas i juni 2025, säger Ingela Janbjer, sektionschef på Transportstyrelsen.

Optiker får mer makt

Sedan i lördags, och i praktiken från och med idag måndag, får nu optiker alltså utfärda fler synintyg än vad som fram till nu varit fallet.

Tidigare har enbart ögonläkare kunnat utfärda dessa intyg, som exempelvis gäller intyg kopplade till synfältsundersökningar.

Optiker har kompetensen och den ska vi självklart använda oss av i den mån det är möjligt för att underlätta både för enskilda och den hårt belastade ögonsjukvården, säger Åsa Ericson.

Foto: A. Lazic

Text: Redaktionen


Trumps erbjudande till Kanada – “Då blir det inga tullar”

2025 02 02

Donald Trump kommer med ett anmärkningsvärt erbjudande till Kanada.

I dagarna har Donald Trump bestämt att tullar ska införas mot Kanada, Mexiko och Kina.

Beslutet har debatterats kraftigt och Kanada har slagit tillbaka med sina egna tullar.

Nu tar Trump till sociala medier för att rikta ett anmärkningsvärt erbjudande till Kanada - som därmed kan slippa tullarna.

“Då blir det inga tullar”

Trump menar på nytt att Kanada kan bli en del av USA - och på så sätt slippa tullarna.

– Vi betalar hundratals miljarder dollar för att subventionera Kanada. Varför gör vi det? Det finns ingen anledning. Vi behöver inte något de har. Vi har obegränsad energi, borde göra våra egna bilar och har mer timmer än vi någonsin kan använda, skriver han på Truth Social.

– Utan denna massiva subvention upphör Kanada att existera som ett livskraftigt land. Hårt men sant! Därför bör Kanada bli vår 51:a delstat. Mycket lägre skatter och mycket bättre militärt skydd för folket i Kanada - OCH INGA TULLAR!

Kina svarar

Kanadas Justin Trudeau har tidigare gett svar på Donald Trumps tullar i form av sina egna.

Kinas ambassad i Washington framhåller att ”Kina beklagar och motsätter sig bestämt” de införda tullarna ”och kommer att vidta nödvändiga motåtgärder för att försvara sina legitima rättigheter och intressen”.

Det rapporterar BBC.

LÄS MER: USA:s nationalsång utbuad

“Inga vinnare”

I ett uttalande säger ambassadens talesperson att ”handels- och tullkrig inte har några vinnare”.

– Detta drag kan inte lösa USA:s problem på hemmaplan och ännu viktigare är att det inte gynnar någon av sidorna, än mindre världen.

“Deras fråga”

Vita huset förklarade på lördagen varför man riktar in sig på sina främsta handelspartners och sade att man ville hålla Kina, Mexiko och Kanada ”ansvariga” för narkotikahandel - särskilt fentanyl - och illegal invandring. 

Som svar på detta säger talespersonen att USA ”måste se och lösa sin egen fentanylfråga på ett objektivt och rationellt sätt istället för att hota andra länder med godtyckliga tullhöjningar”.

Foto: Official White House Photo by Tia Dufour

Text: Redaktionen