Skatteverket pekar ut grupp – har bara dagar på sig att agera

2025 04 17

Skatteverket påminner om att en specifik grupp människor måste lämna in rätt uppgifter när de deklarerar.

Många svenskar har redan deklarerat, men den 2 maj är den sista dagen för att lämna in deklarationen.

Nu påminner Skatteverket om att gamers, youtubers och influencers som har tagit emot antingen pengar eller andra produkter eller tjänster av värde, måste ta upp det i sin deklaration.

Det kan gälla även om man inte har fått någon deklaration.

Dessutom behöver även uppdragsgivaren skicka in uppgifter.

Måste redovisa inkomster

Det är viktigt att veta att man kan behöva redovisa inkomster på internet och i sociala medier, understryker Skatteverket.

– Om du tjänade 24 238 kronor eller mer under 2024, även om du inte har fått en deklaration, behöver du deklarera för ersättningen. Det gäller dig som inte är egenanställd eller ännu har företag, säger Skatteverkets verksamhetsutvecklare Jonna Enholm Timén till Dagens Juridik.

Detta gäller oavsett om man har fått ersättning i form av produkter, tjänster eller pengar, understryker Skatteverket på sin hemsida.

Uppdragsgivaren behöver också skicka in uppgifter, men det sker inte alltid, enligt Skatteverket.

Underlag och dokumentation behövs

Ett företag som betalar ut ersättning till exempelvis gamers, youtubers eller influencers, måste redovisa det för Skatteverket samt skicka ett lönebesked.

Många slarvar dock med detta.

Därför uppmanar Skatteverket människor att dokumentera sina inkomster och spara skriftliga avtal och uppgifter om vilka produkter och tjänster man tagit emot.

– Underlag och dokumentation behövs för att du ska kunna deklarera. Det är också viktigt för att Skatteverket ska kunna kontrollera din deklaration samt se om du betalar rätt skatt, säger Jonna Enholm Timén till tidningen.

Om Skatteverket inte har fått uppgifter om utbetalningen, behöver du alltså själv skriva in dessa uppgifter i deklarationen.

Mer information om hur man deklarerar sina inkomster som influencer, youtuber eller gamer finns på Skatteverkets hemsida.

Foto: Fialotta Bratt Skatteverket 

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen