SVERIGE: Skärpt säkerhet i flera hamnar

2022 05 23

På grund av kriget i Ukraina och Sveriges ansökan till Nato skärps säkerheten i fyra av Sveriges sex största hamnar.

En av de hamnar som trappar upp sin säkerhet är Göteborgs hamn, som också är den största hamnen i hela Norden, rapporterar SVT.

– Vi är väldigt observanta på Ukrainasituationen och det som målas upp som en hotbild nu när Sverige har skrivit på en Nato-ansökan, säger Thomas Fransson, hamnskyddschef i Göteborgs hamn, till kanalen.

“Är mer observanta”

Anledningen till den förhöjda säkerheten sker på grund av det förändrade säkerhetsläget i Europa i kombination med att fortsätta möjliggöra svensk handel och samhällsservice som normalt.

– Vi har en krisledning igång och är mer observanta, säger Thomas Fransson.

Tagit egna initiativ

Det är Polisen och Transportstyrelsen som avgör vilken nivå skyddet ska ligga på i hamnarna. Det finns tre skyddsnivåer, och för närvarande ligger skyddet på den lägsta av dem. 

Enligt SVT har dock fyra av Sveriges sex största hamnar uppgett att de tagit egna initiativ för att öka säkerheten i hamnarna.

Iakttagit märkligt beteende

Hamnarna har inte velat kommentera exakt vad som ingår i det konkreta säkerhetsarbetet. I Luleå och Göteborg uppger man dock att man noterat en ökning av riskobservationer sedan Ryssland inledde sitt anfallskrig.

Det handlar då om att man iakttagit oväntade drönare, men också att hamnpersonalen observerat att personer befunnit sig på särskilda platser och uppehållit sig på ett sätt som avviker från det normala.

Ökade cyberhot

I torsdags höll Försvarsmakten en presskonferens där myndighetens insatschef Michael Claesson uttalade sig om att man ser en risk för ett ökat hot från Ryssland. Hoten kanaliseras via cyberattacker och verbala hot, förklarade Michael Claesson.

– Det går att använda sårbarheter i vårt samhälle genom mediekanaler, säger han enligt Sveriges Radio.

Förväntad rysk närvaro

Sverige bör också förvänta sig en ökad rysk närvaro i Östersjöområdet var beskedet från Försvarsmakten, sedan beslutet om att gå med i Nato.

– Det är en kortsiktig risk för att på sikt kunna uppnå en sammanhållen och långsiktig säkerhet, sade Michael Claesson på Försvarsmaktens pressträff.

Foto: G. Nilsson

Text: Redaktionen


Anstormning till ICA – galen rusning efter samma produkt

2024 03 28

Det råder ingen tvekan om vad som är en av svenska folkets högsta prioriteringar bland livsmedel just nu.

Skillnaden är enorm jämfört med en vanlig vecka.

Kunder fullkomligt rusar till matbutikerna för att köpa på sig stora mängder av lösgodis inför påskhelgen.

Konsumtionen är på den nivån att butikspersonal hela tiden måste vara vaksamma för att godsakerna inte ska ta slut i hyllorna.

– Det är rejäl skillnad. Vi får fylla på varje dag kontra vad vi behöver göra annars, säger exempelvis Lotta Eriksson, butikschef på Ica Maxi i Ljungby, till P4 Kronoberg.

Ökar 3 000 procent

Den plötsliga efterfrågan på godis kan inte underskattas.

Försäljningen i den aktuella ICA-butiken ökar från 150 kilo lösviktsgodis en vanlig vecka – till hisnande 4,5 ton nu under påsk.

En ökning motsvarande 3 000 procent.

Det gör att påskhelgen konkurrerar ut julen som den helg med de absolut största säljtopparna av godis under hela året, erfar radiokanalen.

– Ägg med chokladfyllning, harar… sött godis, säger Lotta Eriksson är det som lockar mest.

Sockeråtgärder på gång

Frågan om att reglera godisförsäljningen i Sverige har blivit särskilt aktuell de senaste åren.

Så sent som i februari gick Livsmedelsverket ut med att stora insatser är på gång för att minska mängden socker i mat.

– Vår slutsats är att det finns en vilja bland producenter och handel att sänka salt- och sockerhalten i livsmedel. Många företag jobbar redan med detta men arbetet behöver intensifieras, för hälsans skull, säger Åsa Brugård Konde, projektledare för myndighetens regeringsuppdrag, vid tillfället.

"Behövs en sockerskatt"

Förra året spekulerades det i att Livsmedelsverket flaggade för en ny sockerskatt, vilket senare dementerades av både myndigheten och regeringen.

Men det finns dock en opinion för åtgärden. 

– Mycket talar för att man skulle behöva sänka skatten på frukt och grönt och höja skatten på sockerrika livsmedel och rött kött samt begränsa marknadsföringen för att människor ska kunna konsumera på ett sätt som är bättre för den egna hälsan och klimatet, säger LIselotte Schäfer Elinder, professor i folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet, till Expressen.

Foto: Jessica Gow, ICA-gruppen

Text: Redaktionen


Bilägare varnas för oväntad faktura – kommit via Kivra

2024 03 28

Anmälningar väller in till Riksförbundet M Sverige.

Det framhåller konsumentorganisationen för bilister i ett uttalande på onsdagsmorgonen.

Anmälningarna handlar om en och samma sak: Flera fordonsägare har kontaktats med erbjudande om garantiåtagande.

I flera fall har ”erbjudandet” kommit i form av en faktura.

Enligt Riksförbundet M Sverige rör det sig om rent bluffmakeri.

Företagen erbjuder – ofta med aggressiv marknadsföring – något de kallar "förlängd fabriksgaranti", men produkten saknar innehåll och ger inget garantiskydd till fordonsägare, uppger organisationen.

– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Många har betalat – dykt upp i Kivra

Ett antal fordonsägare har redan lurats av blufferbjudandet.

– Tyvärr upptäcker många som betalar fakturan att de har ingått ett avtal med företaget som förlängs automatiskt, framhåller Riksförbundet M och tillägger:

– ”Erbjudandet” kan komma oavsett bilens ålder. Oavsett om nybilsgarantin nyligen förfallit eller gjorde det för många år sedan framstår det på utskicken som att det är brådskande eller att erbjudandet gäller en förlängning av det skydd man tidigare omfattats av.

Vidare uppger organisationen att bluffakturorna dykt upp i den digitala brevlådan Kivra, vilket befaras ha stärkt intrycket av att det rör sig om riktiga fakturor.

”Stora inskränkningar”

Riksförbundet har tidigare uppmärksammat sina tiotusentals medlemmar om problemet, men vill med onsdagens varning nå ut till den breda allmänheten.

– M Sverige har under många år kontaktats av bilägare om allehanda utskick om förlängda garantier. Många blir förbannade när det framgår att det inte alls är fråga om någon garanti och att villkoren gör stora inskränkningar i vad som omfattas, säger Olle Haglund.

Fakta: Riksförbundet M Sverige

- Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.

- Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor.

- M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Foto: Kathy resp Kivra

Text: Redaktionen