Skarp uppmaning om populär dryck: ”Högst en gång i veckan”
2024 10 22
Försäljningen av energidryck har skjutit i höjden i Sverige.
På fyra år har försäljningen dubblerats i dagligvaruhandeln, enligt siffror från Consumer Panel Services GFK.
Enligt statistiken har andelen som köper energidryck ökat till 1,9 miljoner konsumenter. Det innebär att cirka 35 procent av svenska konsumenter köper de populära dryckerna.
Den största ökningen syns i åldersgruppen 60 till 69 år. Andelen som regelbundet dricker energidryck har ökat från 12 till 23 procent i åldersgruppen.
– För både handlare och tillverkare är det här en perfekt produkt. Stark tillväxt i alla åldrar och lite kannibalisering mellan åldersgrupperna samtidigt som kunderna visar en stark lojalitet med drycker som man gillar, Charlotte Alring, affärsansvarig i Sverige för Consumer Panel Services GfK, i en kommentar till undersökningen.
Tandläkare slår larm – energidrycker bakom ökning
Övertandläkare Maria Erkapers är oroad över utvecklingen.
Enligt tandläkaren har antalet frätskador på tänderna ökat drastiskt i Sverige. Fenomenet kallas även för erosionsskador och innebär att emaljen, det yttersta lagret av tanden, slits ut och löses upp.
Under 2014 sökte 5 276 tandläkarpatienter vård för frätskador. I dag är siffran 16 595.
Konsumtionen av energidrycker pekas ut som en av orsakerna bakom den kraftiga ökningen. Enligt forskare är energidrycker skadligare för tänderna än läsk, eftersom energidrycken stannar kvar längre i munnen.
– Energidrycken är skadlig för tänderna under en längre tid än läsken och det beror på olika tillsatser som gör att det är svårare för saliven att buffra upp och neutralisera saliven igen, säger Maria Erkapers till SVT Nyheter.
Skarp uppmaning: ”Högst en gång i veckan”
Övertandläkaren går nu ut med en skarp uppmaning till alla som dricker energidryck.
Konsumtionen behöver minska rejält, enligt Erkapers.
– Jag skulle säga att man inte ska dricka energidryck oftare än en gång i veckan. Det är min rekommendation som tandläkare, säger hon till tv-kanalen.
Foto: M. Joya resp N. Dumlao
Text: Redaktionen