Skarp uppmaning – dela absolut inte dessa bilder

2024 06 13

Det svämmar över av bilder på barn på sociala medier den här tiden på året.

Många föräldrar vill föreviga ögonblicket när deras barn går på sommarlov och fotograferar med stor entusiasm både sitt eget barn, och andra, under skolavslutningen.

Flera av bilderna läggs upp på bland annat Facebook och Instagram.

De senaste dagarna har dock ett utdrag från en konversation som visar en förtvivlad kvinna som lever med skyddad identitet med sitt barn delats på nätet, vilket aktualiserat riskerna med fenomenet.

Kvinnan är orolig för att livet är på väg att rasera på grund av en 20 sekunder lång video från en skolavslutning som avslöjar var barnet går i skolan.

Nu går Integritetskyddsmyndigheten, IMY, ut med en skarp uppmaning om att inte dela den här typen av bilder, rapporterar Sveriges Radio.

Kan kränka integriteten

Bilderna kan kränka barnens integritet. Men det kan också vara fallet som med den tidigare nämnda situationen – att man har råkat fota barn eller föräldrar med skyddad identitet.

– Då ska bilderna inte spridas enligt IMY, framhåller radion och hänvisar till myndigheten.

Frågan är omdiskuterad.

Bilderna från barndomen med klasskompisarna är bland det första jag skulle rädda vid en brand.. Jag tycker det är tråkigt att mina barn inte ges möjlighet att ta bilder på skolresan, sade exempelvis en förälder till Jönköpings-Posten när en skola i Jönköping för en tid sedan förbjöd fotografering på sin skolavslutning.

Gör en avvägning

IMY är dock glasklara med vad som gäller. Ska bilderna spridas till en större krets, till exempel genom publicering på nätet, måste GDPR följas.

– Då behöver du göra en avvägning mellan ditt intresse av att sprida bilderna och av barnens intresse av att inte bli exponerade. Vad som avgör vilket intresse som väger tyngst beror bland annat på bilden, hur den sprids och i vilket sammanhang, förklarar myndigheten.

– Tänk också på att barn eller deras föräldrar kan ha skyddad identitet, då ska bilderna inte spridas. Därför är det viktigt att respektera om skolan har några regler kring fotografering.

Foto: S. Feyissa

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen