KLIMATET: Skarp kritik mot regeringen

2022 11 16

Flera expertmyndigheter riktar skarp kritik mot regeringens förslag som handlar om att göra det billigare att åka bil.

Regeringen la under gårdagen fram förslag till riksdagen om sänkta skatter på drivmedel och ändrade avdrag vad gäller arbetsresor, trots att kritik riktats från flera större myndigheter.

Regeringen mötte också stor kritik förra veckan när de presenterade att klimatbonusen vid köp av bränslesnåla bilar slopas.

Föreningen Gröna Mobilister, vilken arbetar för hållbart resande, var kritiska till beslutet.

– Det är helt felaktigt, kommer inte hjälpa oss att snabba på elektrifieringen, sa Jesper Johansson, ordförande i föreningen, då till Sveriges Radio.

Lägre skatt och nya förslag

Regeringen presenterar i sin första budget flera förslag om att mildra effekterna för de höga drivmedelspriserna. Ett exempel gäller lägre skatt på drivmedel.

Regeringen vill också ändra avdragen för arbetsresor. Ersättningen per mil för den som tar bilen höjs. Men regeringen beslutar också samtidigt att ta bort det tidigare förslaget som riksdagen beslutade om tidigare i år, som skulle göra det mer gynnsamt att åka kollektivt.

Trots kritik från flera expertmyndigheter landade alltså förslagen igår hos riksdagen, rapporterar DN.

Kritik från Naturvårdsverket

Naturvårdsverket, som driver och samordnar Sveriges miljöarbete, är emot regeringens förslag om sänkta drivmedelsskatter.

De talar om målen i Parisavtalet, som just nu också diskuterats på FN-mötet COP27.

Naturvårdsverket menar att regeringen försvårar möjligheterna att nå dit, uppger DN.

– Vi ser en tioprocentig ökning på de totala utsläppen i Sverige, säger Sara Almqvist, chef för klimatanalys på Naturvårdsverket, i en tidigare intervju med SVT.

När bränslet blir billigare blir också utsläppen fler, är ett resonemang som ofta upprepas i debatten.

Motsätter sig skattesänkning

Energimyndigheten skriver på sin hemsida att reduktionsplikten är avgörande för att nå Sveriges energi- och klimatmål.

De motsätter sig regeringens förslag om skattesänkning på drivmedel.

Myndigheten varnar även för att priserna på drivmedlet kan komma att pressas upp, då utbudet är mindre till följd av kriget i Ukraina, uppger DN.

”Stora satsningar på klimatet”

Sveriges klimat- och miljöminsiter Romina Pourmokhtari (L), har tidigare i en intervju med SVT kommenterat regeringens kommande miljöarbete. Hon är optimistisk.

– Där finns det väldigt stora satsningar på klimatet, sa klimat- och miljöministern då till SVT.

Fakta –  Parisavtalet

  • Parisavtalet är ett globalt klimatavtal som trädde i kraft 2016. Kärnan i avtalet är att begränsa den globala uppvärmningen genom att minska utsläppen av växthusgaser.

Några av de viktigaste punkterna i Parisavtalet är:

  • Hålla den globala uppvärmningen långt under 2 °C och sträva efter att begränsa den till 1,5 °C.
  • Öka ambitionerna efter hand, avstämning var femte år.
  • Stöd från industrialiserade länder till utvecklingsländer
  • Källa: Naturvårdsverket

Foto: N. Syed

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen