Skarp kritik mot 160 svenska kändisar

2023 10 28

Kändisar riskerar att bli redskap för mörka särintressen om de inte tänker sig för. 

Det framhåller nu succéförfattaren och journalisten David Lagercrantz som sågar 160 svenska kändisars upprop ”Vi Kräver”.

Wahlgrens och Skarsgård

Uppropet har bland annat undertecknats av artister som Veronica Maggio, Molly Sanden, Miriam Bryant, Danny Saucedo, Viktor Frisk, Eric Saade och Theoz.

Även av kändisprofiler som Pernilla Wahlgren, Bianca Ingrosso, Carolina Gynning, Carina Berg och Mikael Wiehe.

TV-kändisar som Stellan Skarsgård, Mia Skäringer, Gina Dirawi och Peter Haber ingår liksom Camilla Läckberg, Kakan Hermansson, Anna Book och Ebbot Lundberg.

Fyra punkter

Uppropet består bland annat av fyra huvudpunkter.

– Att det outhärdliga våldet stoppas, är första punkten i kändisarnas inlägg som lagts ut på Instagram.

– Skydd för all civilbefolkning är den andra punkten.

– Att blockaden av mat, medicin och vatten till Gaza upphör, den strider mot den humanitära rätten är tredje punkten.

– Ansträngningar från alla håll att uppnå en varaktig fredlig lösning är den fjärde och sista punkten.

Enkla godhetspoäng

David Lagercrantz går nu ut och riktar kraftig kritik mot kändisarnas upprop.

– Vad fick så många celebriteter, som Stellan Skarsgård och Pernilla Wahlgren, att skriva under något som så uppenbart var ensidigt och polariserande? 

Det framhäver Lagercrantz i Expressen.

– I uppropet krävdes olika saker som var sanna och viktiga.

– Här tycktes det finnas enkla godhetspoäng att vinna. Det enda som behövdes var ett okej på mejlen, och så skulle man få sitt namn i tidningen, och visa att man stod på den rätta sidan, framhåller Lagercrantz.

Inget om terrorattentaten

Men han understryker att problemet var det som inte sades i uppropet.

– Det talades om det fruktansvärda våldet som eskalerat ”senaste veckan”, men inget om vad som hänt dagarna innan.

– Vilket råkade vara ett av de värsta terrorattentaten i modern tid, Hamas massmord i Israel.

– Ingen betvivlar det ofattbara lidandet i Gaza, men före det hade Hamas mördat 1 400 oskyldiga israeler, unga människor mest, barn också.  

– Det var som om deras lidande inte räknades.

Skvallerpressen

– Nära på alla som dyker upp i skvallerpressen undertecknade.

– Och det sorgligaste av allt var att ingen av dem säkert menade illa.

Det betonar David Lagercrantz som avslutar sin krönika med att poängtera att kändisar riskerar att bli redskap för mörka särintressen om man inte tänker efter bättre.

Läs hela krönikan här.

Foto: D. Posteby

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen