Skarp avrådan till bilister
2023 10 24
Statens väg- och transportinstitut, VTI, har undersökt 14 olika åretruntdäck.
Däcken har testats på is, snö och barmark och jämförts med dubbfria vinterdäck av både nordisk och europeisk typ samt sommardäck.
Resultatet är slående.
Åretruntdäck har betydligt sämre egenskaper än vanliga vinter- och sommardäck på samtliga underlag, uppger VTI.
– Framför allt på is på är väggreppet så dåligt att däcken inte kan anses trafiksäkra på svenska vintervägar, skriver myndigheten.
Trots detta var elva av de 14 testade däcken godkända för användning vintertid och märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga”.
Tre däck var inte godkända, men kunde ändå köpas i Sverige via sidor på nätet.
Nu går VTI ut med en skarp avrådan till bilister i Sverige.
”Är olämpligt”
– VTI anser att det är olämpligt att köra på åretsruntdäck i Sverige. Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.
– Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar.
Det säger Mattias Hjort, senior forskare vid VTI som lett studien.
Forskaren påpekar även att skillnader i bromsgrepp mellan olika åretsruntdäck är mycket stora.
En del kan liknas vid europeiska dubbfria vinterdäck, andra ligger närmare sommardäck, vilket kan få stora konsekvenser på ett halt väglag.
– För den kan undvika att köra på is och trots allt väljer att använda åretruntdäck är det viktigt att vara medveten om att skillnaderna mellan olika däckmodeller är mycket stora. Då gäller det att välja noga utifrån vilka egenskaper däcken har, framhåller Mattias Hjort.
Fakta bromsgrepp åretruntdäck
- På snö var bromssträckan för vintergodkända åretruntdäck cirka 10–30 procent längre än för det nordiska referensvinterdäcket. Genomsnittet var 15 procent. Ett icke-godkänt åretruntdäck hade en bromssträcka som var upp emot 40 procent längre.
- På is var bromssträckan 25–50 procent längre än för det nordiska referensdäcket, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Det sämsta åretruntdäcket presterade likvärdigt med ett sommardäck och hade 50 procent längre bromssträcka än referensdäcket.
- På barmark sommartid var bromssträckan 5–30 procent längre både på torr och våt asfalt jämfört med sommarreferensdäcket.
Källa: Statens väg- och transportinstitut, VTI
Foto: Kathy
Text: Redaktionen