Skarp avrådan till bilister

2023 10 24

Statens väg- och transportinstitut, VTI, har undersökt 14 olika åretruntdäck.

Däcken har testats på is, snö och barmark och jämförts med dubbfria vinterdäck av både nordisk och europeisk typ samt sommardäck.

Resultatet är slående.

Åretruntdäck har betydligt sämre egenskaper än vanliga vinter- och sommardäck på samtliga underlag, uppger VTI.

– Framför allt på is på är väggreppet så dåligt att däcken inte kan anses trafiksäkra på svenska vintervägar, skriver myndigheten.

Trots detta var elva av de 14 testade däcken godkända för användning vintertid och märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga”.

Tre däck var inte godkända, men kunde ändå köpas i Sverige via sidor på nätet.

Nu går VTI ut med en skarp avrådan till bilister i Sverige.

”Är olämpligt”

– VTI anser att det är olämpligt att köra på åretsruntdäck i Sverige. Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.

– Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar.

Det säger Mattias Hjort, senior forskare vid VTI som lett studien.

Forskaren påpekar även att skillnader i bromsgrepp mellan olika åretsruntdäck är mycket stora.

En del kan liknas vid europeiska dubbfria vinterdäck, andra ligger närmare sommardäck, vilket kan få stora konsekvenser på ett halt väglag.

– För den kan undvika att köra på is och trots allt väljer att använda åretruntdäck är det viktigt att vara medveten om att skillnaderna mellan olika däckmodeller är mycket stora. Då gäller det att välja noga utifrån vilka egenskaper däcken har, framhåller Mattias Hjort.

Fakta bromsgrepp åretruntdäck

- På snö var bromssträckan för vintergodkända åretruntdäck cirka 10–30 procent längre än för det nordiska referensvinterdäcket. Genomsnittet var 15 procent. Ett icke-godkänt åretruntdäck hade en bromssträcka som var upp emot 40 procent längre.

- På is var bromssträckan 25–50 procent längre än för det nordiska referensdäcket, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Det sämsta åretruntdäcket presterade likvärdigt med ett sommardäck och hade 50 procent längre bromssträcka än referensdäcket.

- På barmark sommartid var bromssträckan 5–30 procent längre både på torr och våt asfalt jämfört med sommarreferensdäcket.

Källa: Statens väg- och transportinstitut, VTI

 

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Krogkedja har börjat stänga restauranger – “Kan inte driva vidare”

2024 07 23

En asiatisk krogkedja stänger nu på håll för att rädda övrig verksamhet.

Det var i en lokal på Kastellgatan i Göteborgs innerstad som den asiatiska krogkedjan Dubbel Dubbel först såg ljuset för över ett årtionde sedan.

Efter snabb expansion är läget nu tuffare för kedjan.

Förra året stängde man en av restaurangerna i hemorten Göteborg, och nu kommer uppgifter om att flera restauranger har fått problem.

Det rapporterar Sydsvenskan.

Gått i konkurs

Dubbel Dubbels restaurang i Lund har gått i konkurs, och man försöker just nu sälja krogen på Simrishamnsgatan i Malmö.

För att rädda övrig verksamhet säljer man restaurangen i Malmö, efter att ha stängt flera restauranger under såväl pandemin som nu.

– Vi har brottats länge med Lund och gjort vad vi kan för att få det att vända. Efter pandemin har det varit kämpigt och sedan har det varit inflation, höjda hyror och råvarukostnader, Dubbel Dubbels vd John Wigelius till Sydsvenskan.

“Kan inte driva vidare”

I Lund blev situationen för svår, och man har inte längre möjlighet att fortsätta vara verksamma i staden.

– I Lund har det inneburit minskade besök och nu har vi hamnat i den situationen att vi inte kan driva restaurangen vidare.

Började i Göteborg

Dubbel Dubbel inledde verksamheten i Göteborg för över tio år sedan och har sedermera expanderat till flera olika städer.

– Fyra vänner hade den gemensamma drömmen om att sprida glädje med kinesisk kokkonst, storslagna smaker och personlig service, förklarar kedjan om resan.

– När den lilla lokalen på Kastellgatan i Göteborgs innerstad blev ledig kunde Dubbel Dubbel se ljuset.

Många företag

Dubbel Dubbel är sannerligen inte det enda företaget som har hamnat i problem.

Det framgår av myndigheten Tillväxtanalys statistik för juni.

– Konkurserna i juni berörde 2 854 anställda, en ökning med 67 procent jämfört med juni 2023. 

– Ur ett historiskt perspektiv var antalet anställda berörda av konkurser högt i juni 2024. Jämfört med motsvarande månad tidigare år var antalet berörda anställda i juni 2024 det högsta sedan 2013.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen


Saab har fått mystisk jättebeställning

2024 07 24

Saab har tagit emot en enorm beställning.

Företaget meddelar på onsdagsförmiddagen att det rör sig om stora siffror.

Beställningen gör gällande att försvarsmateriel ska levereras till ett land i västvärlden.

Saab är dock mycket hemlighetsfulla angående saken och ger inte mer information än vad som tycks vara absolut nödvändigt.

Leveranser om tre år

Beskedet ger Saab via ett pressmeddelande.

– Saab får stor beställning på försvarsmateriel.

– Saab har idag tagit emot en beställning gällande ett antal försvarssystem och materiel från regeringen i ett land i västvärlden. Ordervärdet är cirka 6,6 miljarder SEK och leveranser är planerade 2027-2028.

Kryptiskt meddelande

Företaget framhåller att det rör sig om ett synnerligen känsligt ärende och att mer information än så inte kan ges för tillfället.

– Beställningen omfattar system och materiel från Saabs affärsområden Dynamics och Surveillance, fortsätter Saab.

– På grund av branschens karaktär och omständigheter som rör kunden samt nationella säkerhetsintressen kommer ingen ytterligare information om denna beställning eller kunden att offentliggöras.

Tydlig position

Saab har fått en tydlig position i ledet, inte minst efter Rysslands invasion av Ukraina.

– Det senaste året har omvärldsläget förändrats drastiskt; vi har krig i vårt närområde och politiska spänningar på många platser i världen, påverkansoperationer och IT-säkerhetsincidenter, förklarar Saab.

På olika sätt

Företaget bedöms alltjämt vara en av de viktigaste aktörerna i branschen.

– På Saab bidrar vi till totalförsvaret genom att erbjuda allt från stridsflyg och ubåtar till cybersäkerhetslösningar. 

– Vi stöttar alltså Försvarsmakten med produkter som skyddar våra gränser och genom vårt samarbete med myndigheter, regioner, kommuner, företag och andra samhällsviktiga verksamheter är vi en del av civilförsvaret, inte minst via vårt dotterbolag Combitech.

Företaget har fått allt mer uppmärksamhet mot bakgrund av det förändrade säkerhetsläget i Europa.

Foto: Saab AB

Text: Redaktionen