Skarp avrådan till bilister

2023 10 24

Statens väg- och transportinstitut, VTI, har undersökt 14 olika åretruntdäck.

Däcken har testats på is, snö och barmark och jämförts med dubbfria vinterdäck av både nordisk och europeisk typ samt sommardäck.

Resultatet är slående.

Åretruntdäck har betydligt sämre egenskaper än vanliga vinter- och sommardäck på samtliga underlag, uppger VTI.

– Framför allt på is på är väggreppet så dåligt att däcken inte kan anses trafiksäkra på svenska vintervägar, skriver myndigheten.

Trots detta var elva av de 14 testade däcken godkända för användning vintertid och märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga”.

Tre däck var inte godkända, men kunde ändå köpas i Sverige via sidor på nätet.

Nu går VTI ut med en skarp avrådan till bilister i Sverige.

”Är olämpligt”

– VTI anser att det är olämpligt att köra på åretsruntdäck i Sverige. Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.

– Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar.

Det säger Mattias Hjort, senior forskare vid VTI som lett studien.

Forskaren påpekar även att skillnader i bromsgrepp mellan olika åretsruntdäck är mycket stora.

En del kan liknas vid europeiska dubbfria vinterdäck, andra ligger närmare sommardäck, vilket kan få stora konsekvenser på ett halt väglag.

– För den kan undvika att köra på is och trots allt väljer att använda åretruntdäck är det viktigt att vara medveten om att skillnaderna mellan olika däckmodeller är mycket stora. Då gäller det att välja noga utifrån vilka egenskaper däcken har, framhåller Mattias Hjort.

Fakta bromsgrepp åretruntdäck

- På snö var bromssträckan för vintergodkända åretruntdäck cirka 10–30 procent längre än för det nordiska referensvinterdäcket. Genomsnittet var 15 procent. Ett icke-godkänt åretruntdäck hade en bromssträcka som var upp emot 40 procent längre.

- På is var bromssträckan 25–50 procent längre än för det nordiska referensdäcket, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Det sämsta åretruntdäcket presterade likvärdigt med ett sommardäck och hade 50 procent längre bromssträcka än referensdäcket.

- På barmark sommartid var bromssträckan 5–30 procent längre både på torr och våt asfalt jämfört med sommarreferensdäcket.

Källa: Statens väg- och transportinstitut, VTI

 

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


I NATT: Katastrof i Ryssland – minst sju döda

2025 06 01

Minst sju uppges ha dött i en katastrofhändelse i Ryssland i natt.

Minst sju personer har dött och minst 30 skadats i Brjanskregionen i Ryssland, nära den ukrainska gränsen.

Detta efter att en bro kollapsat över ett passagerartåg sent på lördagskvällen.

Det ryska järnvägsbolaget skyller olyckan på "olaglig inblandning i transportverksamheten", rapporterar CNN.

Bro kollapsa – tåg spårade ur

Tåget reste från staden Klimov och var på väg till huvudstaden Moskva.

När vägbron kollapsade och delvis föll ned över tåget ledde det emellertid till att tåget spårade ur, uppger ryska statliga medier, enligt kanalen.

Från ryskt håll misstänker man sabotage och tror att bron har blivit sprängd, rapporterar Reuters.

Bilder från olycksplatsen visar att jord, bråte och betong från bron har fallit ned på passagerartåget. De visar också urspårade vagnar.

Järnvägsbolaget uppger alltså att det handlar om ”olaglig inblandning i transportverksamheten”, men ger inga ytterligare detaljer om det påståendet.

Bland de döda i olyckan finns bland annat lokföraren. Ett spädbarn uppges vara allvarligt skadat, enligt ryska uppgifter. Vissa uppgifter gör också gällande att tre av de skadade är barn.

Inleder utredning

Efter olyckan har räddningstjänst jobbat med att evakuera passagerare.

– Allt som behövs görs för att ge hjälp till offren, säger Alexander Bogomaz, regional guvernör i Brjansk, uppger kanalen.

Nu har man inlett en utredning för att ta reda på vad som har orsakat olyckan och hur den har gått till. Ett undersökande team har skickats till platsen för att göra undersökningar och vidta utredningsåtgärder.

Ryska myndigheter misstänker alltså sabotage, men dessa uppgifter har inte gått att bekräfta.

Olyckan inträffade nära gränsen till Ukraina, där Rysslands anfallskrig alltjämt pågår trots försök att förhandla fram en vapenvila mellan länderna.

Text: Redaktionen


Många svenskar gör samma misstag med betalkort

2025 06 01

Många svenskar gör ett vanligt misstag med betalkortet på semestern.

På semestern och på resor är det viktigt att tänka på sin ekonomi så att kostnaderna inte rusar i väg.

Många undrar hur man ska förhålla sig till valutakurser när man är på resa, om man ska betala med betalkort och vad som är viktigt att tänka på.

Viktiga tips

Vardagsekonomen Magnus Hjelmér på Ica-banken menar att det finns två saker man bör tänka på, rapporterar GP.

Dels understryker han fördelen med att använda sitt betalkort istället för att ta ut pengar på växlingskontor.

– Det generella tipset, och det är verkligen inte för att jag jobbar på någon bank, utan det billigaste sättet att vara utomlands är faktiskt att nyttja kortet i så stor utsträckning som man kan. För där är valutaväxlingspåslaget och kursen ofta bäst, säger Magnus Hjelmér till tidningen.

Det är förstås bra att kunna betala med både kontanter och kort, om någon betalningsmetod inte fungerar. Men det generella tipset är alltså att betala med kort.

Men det finns också en annan sak som är viktig att tänka på.

Kan spara pengar

När man använder sitt kort för uttag eller köp utomlands, eller från utländska e-handlare, får man ofta välja mellan att betala i svensk eller lokal valuta.

Nordnets sparekonom Frida Bratt säger till tidningen att det alltid är klokast att betala i lokal valuta.

– Det är en sådan sak som är standardtips för annars riskerar du att få en ganska dålig växelkurs där och då. Så välj lokal valuta, säger hon till tidningen.

Även Konsumenternas bank- och finansbyrå understryker att det kan löna sig att välja lokal valuta.

Många butikssäljare kommer dock vilja få dig att betala i svenska kronor, genom så kallad dynamisk valutaväxling.

– Ett stort problem är att butikssäljare ofta kommer försöka förmå dig välja den dynamiska valutaväxlingen. Anledningen är troligen att då får butikens betaltjänstleverantör göra valutaväxlingen, vilket innebär en ökad förtjänst för dem, uppger Konsumenternas på sin hemsida.

Det är dock fördelaktigt att tacka nej till detta.

– Om du kontinuerligt tackar nej till dynamisk valutaväxling (DCC-växling) kommer du med tiden att spara pengar, enligt Konsumenternas.

Foto: Rupixen

Text: Redaktionen