7 oktober 2025

Skarp attack mot ett av Rysslands mest sällsynta mål

2025 10 07

Ett sällsynt ryskt mål har blivit utslaget.

Ukrainska drönare har slagit ut en ovanlig rysk signalstörningsstation – en av endast ett fåtal som bekräftats förstörda under kriget.

Attacken markerar ett sällsynt och strategiskt slag mot Rysslands elektroniska försvar, rapporterar Kyiv Independent.

En sällsynt träff

Ukrainas drönarstyrkor bekräftar på Telegram att de slagit ut en avancerad rysk signalstörningsstation i den ockuperade delen av Luhansk oblast.

– 412:e Nemesisregementet, i samarbete med flygspaningen hos en av gränstruppernas enheter, har upptäckt och eliminerat exakt ett sådant sällsynt exemplar, bekräftar drönarstyrkorna i ett officiellt uttalande.

Stationen som förstörts är av typen R-330Zh Zhytyel, en modern rysk anläggning för elektronisk krigföring som används för att blockera radiosignaler, GPS och satellitkommunikation.

LÄS MER: Ryssland attackerat – 2 000 kilometer från frontlinjen

Unikt system

Zhytyel är ett av Rysslands mest komplexa elektroniska vapensystem.

– Zhytyel ett komplext och multifunktionellt system. Enligt de tekniska specifikationerna kan det störa markradio­kommunikation upp till 25 kilometer och kommunikation på luftburna fordon upp till 50 kilometer, uppger de ukrainska styrkorna. 

Det innebär att systemet inte bara stör drönarsignaler, utan även kan lokalisera sändande enheter och förhindra kommunikation mellan trupper.

I meddelandet framhålls att störstationen ”är kapabel att lokalisera källor till radioemissioner, fastställa deras koordinater och störa satellitkommunikation, GPS-signaler och mobilnät.”

Zhytyel-systemet är så ovanligt att endast ett fåtal har slagits ut under hela kriget.

– Endast 23 stycken R-330Zh-störningsenheter har lyckats förstöras under hela kriget, säger Ukrainas drönarstyrkor.

Att en sådan station nu har slagits ut i Luhansk beskrivs som ett sällsynt och betydelsefullt genombrott.

Del av bredare offensiv

Attacken är en del av Ukrainas fortsatta offensiv mot rysk militär infrastruktur i ockuperade områden.

För bara några dagar sedan slog Ukraina till mot tre gasdistributionsstationer i samma region.

Förlusten av en Zhytyel-station är ett kännbart slag mot Rysslands elektroniska försvar.

LÄS MER: “Ni ska darra som dumma djur” – Ryssland svarar Nato

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


JUST NU: Helt ny tv-kanal i Sverige – konkurrent till SVT

2025 10 22

En sprillans ny tv-kanal som tävlar om SVT:s kärnmålgrupp kommer att ha premiär till hösten.

I oktober lanseras gratiskanalen AfterWork TV, AWTV, som vill “möta den växande efterfrågan på innehåll som speglar och engagerar en mogen publik”.

Bakom satsningen står Pluto TV som har samlat profiler som bland annat Richard Olsson, känd från Bingolotto och Vem vet mest, och veteranen Agneta Sjödin till sina nya program.

Vi ser en tydlig efterfrågan på kvalitetsinnehåll som riktar sig till en publik som ofta förbises i dagens medielandskap. Med AfterWork TV ökar vi vårt redan stora utbud av gratis underhållning i Sverige och stärker vår position som streamingtjänsten som har något för alla. Säger Jesper Dahl, General Manager Pluto TV, Nord- och Central Europa, i ett uttalande.

"Målgruppen ska tas på allvar"

Utbudet kommer att bestå av nyproducerade svenska program. Personliga intervjuer och program om hälsa, träning, resor, husdjur och relationer är några exempel som nämns.

– Det är dags att vi tar denna målgrupp medialt på allvar och skapar innehåll åt och tillsammans med dem. Vi ska fokusera på glädje, energi och inspiration och vara en källa till positiva inslag i vardagen, säger Poppe Linge Gimling, producent och kanalchef, Afterwork TV.

Yvonne Ryding, som kommer att leda programmet “Skönhet med Yvonne”, jublar åt satsningen på en äldre målgrupp.

– En stor och viktig grupp med mycket potential, konstaterar hon i samma pressutskick.

LÄS MER: Rusning till biograferna – ny skräckfilm krossar förväntningarna

Piken mot SVT

Richard Olsson håller med.

Den tidigare SVT- och TV4-profilen kommer att vara programledare för “Nyfiken på”, ett reseprogram där programledaren besöker nya platser, städer och länder.

Han antyder även att det är just SVT:s traditionella tittargrupper man konkurrerar med.

– Det föds nya 60-åringar varje dag och då är det extra intressant att skattefinansierade statliga medier sviker sin kärnmålgrupp och hellre satsar på ungdomar som aldrig tittat på tv. Då är det det fantastisk att Pluto TV vill satsa på denna målgrupp genom att ta in AWTV i sitt programutbud, säger Rickard Olsson.

Premiären för Afterwork TV är den 23 oktober på Pluto TV. Kanalen kommer att vara tillgänglig både som linjär kanal och on demand.

LÄS OCKSÅ: Årets bästa tv-film är utsedd – finns på Netflix 

Foto: 

Text: Redaktionen


22okt2025

Nytt butikskoncept till Norden – kan komma till Sverige

2025 10 22

Sveriges nordiska grannländer satsar på ett nytt butikskoncept.

Det ansträngda säkerhetspolitiska läget i Europa och Norden gör att frågan om beredskap är högaktuell.

I händelse av krig eller annan kris kan livsmedelsförsörjningen drabbas hårt.

I Sverige uppmanas alla invånare att ha en viss beredskap hemma.

– Tänk efter hur du skulle klara dig en vecka utan vatten eller mat. Om du är förberedd kan du klara krisen bättre, framhåller MSB.

I de Sveriges nordiska grannländer planeras nu ett nytt butikskoncept med inriktning krisberedskap.

Nordiska satsningar

I Danmark, Norge och Finland förbereder man nu för att inrätta krisbutiker, rapporterar Dagligvarunytt.

I Danmark stärks 50 butiker över landet för att klara minst två dygn utan ström eller omvärldskontakt.

Norge ska förbereda närmare 100 butiker för att klara att hålla driften utan ström, varuleveranser eller betalningsfunktioner.

Den finska dagligvaruhandeln har tillsammans med statliga myndigheter i landet planer på 300 beredskapsbutiker.

Finland och Danmark har som mål att konceptet ska vara klart inom tre till fyra år.

Läs också: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Kan komma till Sverige

I nuläget finns inga liknande planer i Sverige.

Butikskedjorna önskar att staten ska gå in med resurser och riktlinjer för hur konceptet skulle kunna utvecklas.

– Att fullt ut förbereda en butik för långvariga och omfattande störningar är en mycket stor investering och innan det eventuellt görs bedömer vi att vi skulle behöva tydligare politiska ramar, uppger Coops pressansvarige Therese Knapp, till Dagligvarunytt.

Livsmedelsverket har tilldelats 30 miljoner kronor för pilotprojektet ”Robusta butiker”, för att ta fram lösningar som kan bli en modell för Sverige att arbete efter.

– Vår uppfattning är att det fortfarande saknas en tydlig kravbild. Den måste det offentliga definiera, och dit har vi ännu inte kommit, uppger Axfoods kommunikationsdirektör Sara Kraft Westrell, till Dagligvarunytt.

Läs mer: “Ser värre ut än Northvolt” – ny tung konkurs kan vänta i Sverige

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen