Skakande avslöjande om McDonald’s

2023 07 19

Allvarliga anklagelser riktas mot snabbmatskedjan McDonald’s.

Den omåttligt populära hamburgerrestaurangen är kanske den mest etablerade av allihop. 

Med sina 36 000 restauranger i över 100 länder är man en fullständig gigant på snabbmatsmarknaden. 

Bara i Sverige finns McDonald’s på över 200 ställen. 

Men nu kommer skakande vittnesmål från mängder av anställda på kedjan i Storbritannien, som huserar tredje flest McDonald’s-restauranger i hela Europa efter Frankrike och Tyskland.

"Giftig" kultur

Larmet beskriver hur det råder en “giftig” kultur präglad av övergrepp, trakasserier, rasism och mobbning av anställda på företaget, rapporterar BBC.

Enligt kanalen, som granskat McDonald’s sedan februari, blir arbetare så unga som 17 år tafsade regelbundet.

– Av de mer än 100 anklagelser från anställda som vi pratade med var 31 relaterade till sexuella övergrepp och 78 relaterade till sexuella trakasserier, framhåller BBC:s journalister i sin granskning

Vadslagningar och gonorréutbrott

Några av anklagelserna mot McDonald’s är följande:

- En arbetsledare pressade rutinmässigt nya 16-åriga flickor på sex.

- Vadslagningar bland manliga arbetsledare om vem som fick ligga med nyanställda först.

- Flera fall av grova rasistiska påhopp mot anställda.

- Ett utbrott av gonorré bland anställda på en restaurang i Nordirland där policyn om sexuella relationer på jobbet bröts regelmässigt.

Utnyttjar systematiskt

I synnerhet är det arbetsledare, så kallade managers, som pekas ut i många av anklagelserna. En stor del av problemet tycks också vara att högre chefer har undgått att reagera på klagomålen. 

Enligt vittnesmålen utnyttjas tjejer systematiskt utifrån hur de ser ut.

– Det finns ett talesätt på McDonalds, “tuttarna på kassabänken”. Killarna i köket, tjejerna vid kassan. Idén är att sätta attraktiva personer vid fronten, säger en 22-åring som jobbat på en restaurang i Norwich till BBC.

– Förväntningen är att om du jobbar på McDonalds kommer du att bli trakasserad, säger en annan.

Lovar utredning

Redan för fem år sedan tog facket emot omkring tusen klagomål om sexuella trakasserier på McDonald’s i Storbritannien. Då uppmärksammades det knappt alls, mycket på grund av sekretessklausuler.

Efter det nya avslöjandet kommer McDonald’s huvudkontor nu att inleda en intern utredning.

– Vi kommer att undersöka alla anklagelser som blir kända för oss, och alla bevisade brott mot vår uppförandekod kommer att bemötas med de strängaste åtgärder vi lagligt kan införa, upp till och inklusive uppsägning, säger Alistair Macrow, vd för McDonald’s i Storbritannien och Irland, till BBC.

Foto: V. Karsa

Text: Redaktionen


Larm om populärt sötningsmedel – helt ny bieffekt

2025 05 31

Ett av Sveriges vanligaste sötningsmedel påverkar hur hjärnan reglerar hunger och kroppsvikt.

Det visar ny forskning som publicerat i den ansedda vetenskapliga tidskriften Nature Metabolism.

Sötningsmedlet som pekas ut i studien är sukralos som används i många olika livsmedel – exempelvis läsk, desserter, godis, glass, sylt, såser, cider och kosttillskott. 

Upptäckt helt ny bieffekt

Sukralos är kalorifritt och används för att ge söt smak utan att tillföra energi. 

Nu har forskare upptäckt att det vanliga sötningsmedlet har en oönskad bieffekt.  

Sukralos ökar aktiviteten i hypothalamus – ett område i hjärnan som är centralt för aptitreglering, rapporterar Psykiatrispecialisterna som tagit del av studien.

– Detta tyder på att även om sucralosa inte innehåller kalorier, kan det utlösa neurala svar kopplade till ökad hunger och förändra hjärnans kommunikation med områden som är involverade i motivation och sensorisk bearbetning, framhåller företaget i ett uttalande.

Med andra ord kan sukralos leda till ökad hunger, trots att sötningsmedlet påstås ha motsatt effekt.

– Dessa resultat föreslår att sucralosa kan öka hjärnans känslighet för matrelaterade signaler och göra oss mer mottagliga för att söka mat. Effekterna varierade beroende på kroppsvikt och kön, med kvinnor som visade starkare hjärnrespons än män, skriver Psykiatrispecialisterna.

FAKTA: Sukralos

- Sukralos är ett sötningsmedel som är mycket sött och används för att ge söt smak utan att tillföra energi. Det är baserat på sockerarten sackaros och är cirka 600 gånger sötare än vanligt socker. Sukralos tas delvis upp i kroppen och utsöndras snabbt utan att brytas ner.

- Sukralos används i många olika livsmedel till exempel läsk, desserter, konfektyr, glass, sylt, såser, cider och kosttillskott. Det är stabilt och tål uppvärmning. Därför är sukralos lämpligt för användning i matlagning och bakning.

Källa: Livsmedelsverket

Foto: StockSnap resp Hiking333

Text: Redaktionen


Klassisk dryck gör comeback i Sverige

2025 05 31

En ny undersökning indikerar att ett stort trendbrott är på väg att inträffa i Sverige.

En klassisk dryck är nära att göra comeback.

Det handlar om mjölken, som de senaste åren har försvunnit från många svenskars vardag. Mjölkkonsumtionen har sjunkit med hela 36 procent under de senaste 30 åren, enligt statistik från Jordbruksverket och Statistiska centralbyrån.

Men nu är den klassiska drycken på väg tillbaka.

Det visar en färsk undersökning från Norrmejerier. Enligt undersökningen har svenskarnas attityd till mjölken förändrats ordentligt, vilket indikerar att drycken återigen kan bli en självklarhet i varje kylskåp.

Undersökningen visar att 74 procent av svenskarna känner till mjölkens höga proteininnehåll, och 63 procent ser den som ett bra alternativ till återhämtningsdrycker med tillsatser.

– Det nyväckta intresset för mjölk handlar om mer än hälsa – det handlar också om ett intresse för det äkta och lokala. När fler väljer svensk mjölk, stärker det inte bara kroppen utan också den svenska mjölkproduktionen och Sveriges livsmedelsberedskap, säger Maria Skogelid, kategorichef för mejeri på Norrmejerier.

Kopplas till hälsosam livsstil

Enligt Norrmejerier har mjölkkonsumtionen redan ökat i Sverige – framför allt bland hälsointresserade konsumenter. Många svenskar väljer att dricka mjölk efter träningspasset, berättar Maria Skogelid.

Nu förutspå mejerichefen att mjölken kan bli framtidens energidryck.

– Att unga uppger att de föredrar naturliga alternativ till proteinshakes visar att mjölken har framtiden för sig. Vi tror att den har potential att bli nästa stora hälsodryck.

Växtbaserade alternativ tappar mark

I USA har konsumtionen av mjölk ökat, samtidigt som växtbaserade alternativ tappar marknadsandelar, rapporterar Dagligvarunytt.

Enligt en studie från det statliga forskningsinstitutet RISE har växtbaserade alternativ både fördelar och nackdelar.

RISE undersökning visar att:

- Växtbaserade mejerialternativ hade högre fiberhalt och lägre proteinhalt än mejeriprodukter. 

- Smaksatta mjölk-/yoghurtalternativ hade högre energi- och sockerinnehåll än naturella produkter. 

- Berikade mejerialternativ hade liknande eller högre innehåll av mikronäringsämnen, jämfört med mejeriprodukter. 

- Ekologiska jämfört med konventionella mejerialternativ hade lägre innehåll av mikronäringsämnen, förutom D-vitamin. 

Foto: Pexels

Text: Redaktionen