Sjukvårdsbolag portas – finns i hela Sverige

2024 09 16

Region Skåne avslutar samarbetet med bolaget iDoc AB med omedelbar verkan.

Bemanningsföretaget, som bemannar vården med läkare och sjuksköterskor i hela landet, kommer inte längre att bedriva verksamhet i regionen.

Region Skåne häver avtalet med iDoc och begär dessutom ett skadestånd på minst 21 miljoner kronor.

– Anledningen är allvarliga brister i hur iDoc AB utfört uppdraget, uppger Region Skåne i ett uttalande.

Flera brister

Bemanningsföretaget har ansvarat för hembesök av läkare i Skåne sedan 1 september 2023. Uppdraget innebär bland annat att ge telefonkonsultation under jourtid, att konstatera dödsfall och att utfärda vårdintyg för psykiatrisk tvångsvård.

Region Skåne har uppmärksammat följande brister i sjukvårdsbolagets arbete:

- Felaktiga registreringar har resulterat i för mycket utbetald ersättning.

- Hembesök har nekats utan stöd i avtalet.

- Avvikelser har hanterats felaktigt.

- Verksamhet som inte ingår i uppdraget har utförts och ersättning för detta har krävts.

- Uppdraget har utförts på ett kostnadsdrivande sätt till skada för Region Skåne.

”Mycket allvarliga uppgifter”

Anna Mannfalk (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne, reagerar kraftigt på uppgifterna.

– Jag ser mycket allvarligt på de uppgifter som kommit fram och väljer därför att fatta beslut om att avtalet ska hävas i slutet av månaden. Vad utredningen visar är oacceptabelt. Det innebär inte bara att skattemedel används fel, utan innebär även patientsäkerhetsrisker, säger hon.

Pia Lundbom, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Skåne, berättar att händelsen kommer påverka Region Skånes framtida arbete.

– Vi intensifierar nu arbetet med att se över hela processen från utformning av nya avtal till hur de följs upp för att stoppa oegentligheter. De uppmärksammade bristerna hos denna leverantör visar hur viktigt det arbetet är.

”Trygga vårdtjänster”

Avtalet mellan Region Skåne och iDoc upphör den 30 september.

De tjänster som bemanningsföretaget levererar kommer tas över av Region Skåne.

Med säte i Norrköping erbjuder iDoc tjänster till vårdinrättningar och sjukhus i hela Sverige.

–  För oss är den personliga kontakten en viktig del i att bygga hållbara samarbeten där såväl kunder som patienter ska kunna känna tillit och omtanke. Vårt mål är att erbjuda trygga vårdtjänster genom uthyrning av vårdpersonal, skriver bolaget på sin hemsida.

Foto: Emil Langeland Region Skåne

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen