JUST NU: SJ:s vd ber om ursäkt

2022 09 24

Runt 100 lokförare hos SJ har sagt upp sig i år - hittills.

En orsak är den nya schemamodell som började användas i fjol. 

– Jag tror helt enkelt att framförhållningen är för dålig, det är för stor osäkerhet, personalen upplever att man är livegen och inte kan planera sin fritid, säger Göran Lind, vice ordförande i Sekos fackklubb för lokförare i Stockholm och Hagalund, till Sveriges Radio.

Vd:n ber om ursäkt 

Det har gått så långt att SJ:s vd, Monica Lingegård, i Ekots lördagsintervju helt sonika ber om ursäkt till sina medarbetare: 

– Vi vet att det (schemaläggning) är kanske den viktigaste komponenten för våra medarbetare och där är vi inte tillräckligt bra. Jag kan bara be om ursäkt till våra medarbetare, för det är inte tillräckligt bra. 

Mer konkret handlar missnöjet om att personal på tågen med blott två veckors varsel får ta del av kommande månads arbetspass.

Kort varsel

Bland annat kan starttiden för arbetspassen justeras från en dag till en annan. Ena stunden är den anställda inställd på att inleda passet klockan fyra på morgonen, för att i nästa få kännedom om att arbetsdagen ska börja tolv timmar senare. 

– Jag upplever att det är en fruktansvärt stor misstro till SJ som arbetsgivare om jag ska vara krass. Man litar inte på att SJ ska komma tillrätta med de här problemen tillräckligt snabbt, framhåller Göran Lind till kanalen.

Ohållbart till slut

Ytterligare personal som redaktionen har talat med vittnar om att arbetsförhållandena inom SJ till slut blev ohållbara att byte av arbetsplats var enda lösningen. 

– Efter flera år på SJ bytte jag till en annan arbetsgivare, säger personen som vill vara anonym. 

SJ är inte det enda företaget som har arbetsmiljöproblem. Även personal inom MTR, som kör pendeltågen åt SL, uppfattar situationen som så dålig att man måste byta arbetsplats.

Enormt ansvar

Där handlar det om att tågvärdarna ska sägas upp och ersättas av modern kameraövervakning. 

– Jag vill inte vara ensam ansvarig för 1 800 resenärer i ett fullsatt tåg, säger en av dem, lokföraren Carina Byström, till Mitti Stockholm. 

Foto: SJ

Text: Redaktionen

 


Så här gör man i en rondell – många gör samma fel

2024 09 09

Många bilister gör fel när de kör i en rondell, menar trafiklärare.

Den som har körkort förväntas kunna trafikreglerna, men i praktiken begås det många fel i den vardagliga trafiken.

Att bilister gör fel är extra vanligt i rondeller, rapporterar SR.

Gör flera misstag

Många tycker nog att det är självklart hur man ska köra i en rondell.

Men trots det är det många bilister som begår fel, misstag och slarv.

Några av misstagen är extra vanliga.

– Att man blinkar för tidigt, för sent eller inte blinkar alls. Att man genar så att man kör rakt igenom cirkulationsplatsen, istället för att hålla sig lite enligt grundplacering, säger trafikläraren Pelle Möller i Kalmar till radiokanalen.

Han menar att många gör fel utan att riktigt reflektera över det.

– Ska du då svänga höger eller rakt fram, då ska du hålla lite till höger, så att du får en fin båge. Ska du åka till vänster eller runt, ja då håller du lite till vänster, förklarar han.

Ämnet väcker irritation

Frågan om hur man ska köra i rondeller debatteras ibland intensivt, och i exempelvis Göteborg har det uttryckts irritation över busschaufförer som ”kör med fullt gaspådrag rakt in i rondeller, enligt tidningen Mitt i.

Trafikläraren framhåller för tidningen att tydlighet och samarbete mellan bilister är väldigt viktigt när man kör i rondeller.

Frågan är också om det räcker med att blinka när man kör ut ur rondellen.

– Enligt lag ja, men när vi utbildar oss till trafiklärare blir vi uppmanade att lära eleverna att blinka både in och ut ur rondellen – du ska alltid försöka vara så tydlig som möjligt, säger han till tidningen.

Han framhåller också vikten av att placera sig rätt, anpassa hastigheten och vara riskmedveten.

Många upplever att framför allt större fordon beter sig hänsynslöst i rondeller, enligt tidningen.

Föräldrar med dåliga vanor

Olle Möller i Kalmar har märkt på handledarkurser att föräldrar, som haft körkort i många år, ofta har sämre koll på trafikregler än man kan tro.

– På handledarkurserna pratar man ju om samma sak, då är föräldrarna med, och man berättar lite. ”Aha, just det, så kanske det var.” De lägger sig till med vanor som är väldigt svåra att bryta, säger han till SR.

Foto: FriskoKry Wikipedia

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Ryssland historiskt nära att använda taktiska kärnvapen

2024 09 08

CIA-chefen William Burns talar om en ”reell risk” att Ryssland skulle använda sig av taktiska kärnvapen.

Tillsammans med sin brittiska kollega, MI6-chefen Richard Moore, har Burns gjort ett uttalande om den globala säkerhetssituationen.

Där framkommer det att Ryssland har varit mycket nära att använda sig av taktiska kärnvapen i kriget i Ukraina.

”Reell risk” i Ukraina

Enligt de två underrättelsecheferna fanns det en ”reell risk för potentiell användning av taktiska kärnvapen” i Ukraina hösten 2022, rapporterar TV2.

Uttalandet kommer i ett inlägg som underrättelsecheferna har publicerat i Financial Times, och det är första gången någonsin som ledare för de två underrättelsetjänsterna skriver en gemensam artikel av det här slaget, enligt kanalen.

Burns och Moore framhåller att det är ”viktigare än någonsin” att fortsätta den nuvarande politiska kursen och stödja Ukrainas kamp mot Ryssland.

– En fortsättning på den nuvarande kursen i Ukraina är mer avgörande än någonsin. Putin kommer inte att lyckas bli av med Ukrainas suveränitet och självständighet, skriver Burns och Moore.

Tomt prat om ”röda linjer”?

Enligt underrättelseinformation ska Rysslands alltså ha varit mycket nära att använda sig av taktiska kärnvapen hösten 2022.

Några detaljer ges inte, men det är också känt att Ryssland har omprövat kärnvapendoktrin och flera gånger hotat med att använda kärnvapen.

De ryska hoten har bland annat lett till att västvärldens vapenleveranser till Ukraina har saktats ned, enligt Kyiv Independent.

Samtidigt har många, inte minst Ukraina, framhållit att Rysslands tal om ”röda linjer” som inte får överträdas tycks vara en bluff.

Den ukrainska offensiven i Kursk borde rimligtvis ha setts som en överträdelse av dessa ”röda linjer”, ändå har Ryssland inte agerat därefter.

Volodymyr Zelenskyj har framhållit detta som ett argument för att västvärlden är alltför försiktig i sitt stöd till Ukraina, och låter sig skrämmas av tomma hot från rysk sida. Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen