JUST NU: SJ:s vd ber om ursäkt

2022 09 24

Runt 100 lokförare hos SJ har sagt upp sig i år - hittills.

En orsak är den nya schemamodell som började användas i fjol. 

– Jag tror helt enkelt att framförhållningen är för dålig, det är för stor osäkerhet, personalen upplever att man är livegen och inte kan planera sin fritid, säger Göran Lind, vice ordförande i Sekos fackklubb för lokförare i Stockholm och Hagalund, till Sveriges Radio.

Vd:n ber om ursäkt 

Det har gått så långt att SJ:s vd, Monica Lingegård, i Ekots lördagsintervju helt sonika ber om ursäkt till sina medarbetare: 

– Vi vet att det (schemaläggning) är kanske den viktigaste komponenten för våra medarbetare och där är vi inte tillräckligt bra. Jag kan bara be om ursäkt till våra medarbetare, för det är inte tillräckligt bra. 

Mer konkret handlar missnöjet om att personal på tågen med blott två veckors varsel får ta del av kommande månads arbetspass.

Kort varsel

Bland annat kan starttiden för arbetspassen justeras från en dag till en annan. Ena stunden är den anställda inställd på att inleda passet klockan fyra på morgonen, för att i nästa få kännedom om att arbetsdagen ska börja tolv timmar senare. 

– Jag upplever att det är en fruktansvärt stor misstro till SJ som arbetsgivare om jag ska vara krass. Man litar inte på att SJ ska komma tillrätta med de här problemen tillräckligt snabbt, framhåller Göran Lind till kanalen.

Ohållbart till slut

Ytterligare personal som redaktionen har talat med vittnar om att arbetsförhållandena inom SJ till slut blev ohållbara att byte av arbetsplats var enda lösningen. 

– Efter flera år på SJ bytte jag till en annan arbetsgivare, säger personen som vill vara anonym. 

SJ är inte det enda företaget som har arbetsmiljöproblem. Även personal inom MTR, som kör pendeltågen åt SL, uppfattar situationen som så dålig att man måste byta arbetsplats.

Enormt ansvar

Där handlar det om att tågvärdarna ska sägas upp och ersättas av modern kameraövervakning. 

– Jag vill inte vara ensam ansvarig för 1 800 resenärer i ett fullsatt tåg, säger en av dem, lokföraren Carina Byström, till Mitti Stockholm. 

Foto: SJ

Text: Redaktionen

 


UPPGIFTER: Priset för resor ökar med 65 procent

2025 10 19

Priset för resor väntas öka rejält.

Planer på att bygga ut Arlanda flygplats ifrågasätts nu av experter från IVL Svenska Miljöinstitutet och KTH.

Skälet är att flygresor enligt experterna kan bli 65 procent dyrare – vilket kan få en stor påverkan på efterfrågan.

Resor kan bli 65 procent dyrare

Det är kraven på minskade utsläpp som kommer att leda till att flygresor blir mycket dyrare än de är idag, skriver experterna från IVL Svenska Miljöinstitutet och KTH i en debattartikel i SvD.

Regerings Arlandautredning föreslår en utbyggnad baserad på ett antagande om kraftigt ökat flygande.

– Men när flyget ska nå nettonollutsläpp 2050 kan det bli upp till 65 procent dyrare att flyga, vilket skulle påverka efterfrågan. Därför behövs en uppdaterad analys av hur kostnader och efterfrågan på flygresor kan utvecklas innan beslut fattas, skriver experterna i debattartikeln.

För att nå målet om nettoutsläpp antas en övergång till bioflygbränsle och elektro­bränsle vara lösningen.

– Men biobränsle är cirka fyra gånger dyrare än fossilt bränsle, vilket sannolikt är en orsak till att inblandning av biobränsle i dag sker i mycket begränsad omfattning, skriver debattörerna.

LÄS OCKSÅ: Prissmäll väntar för svenska hushåll - på grund av Norge

Tveksamma till billigt biobränsle

EU:s krav kommer att leda till högre kostnader för flygbolagen, vilket påverkar biljettpriserna.

– Sammantaget kommer utsläppshandeln och reduktionsplikten innebära ökade kostnader för flyget, vilket håller tillbaka efterfrågan, skriver experterna i debattartikeln.

De ställer sig också tveksamma till att biobränsle kommer att bli billigare.

– En viktig råvara för framtidens bioflygbränsle förväntas vara rester från skogsindustrin. Den råvaran kommer sannolikt i stor utsträckning efterfrågas av fler sektorer, bland annat sjöfarten och kemiindustrin. Dessutom innebär EU:s regelverk att dagens avverknings­nivåer behöver minska i skogen, menar debattörerna.

Utbyggnaden av Arlanda riskerar därför att ske i onödan, anser de.

”Stärka Arlandas konkurrenskraft”

Regeringens Arlandasamordnare Peter Norman överlämnade sitt slutbetänkande till regeringen i somras.

– Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson då.

I uppdraget ingick bland annat att föreslå åtgärder för ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet till och från Arlanda flygplats. Utredningen föreslog flera åtgärder som skulle innebära att Arlanda byggs ut.

LÄS OCKSÅ: Dubbla hotellkonkurser

Foto: Philippe Murray-Pietsch

Text: Redaktionen


19 oktober 2025

JUST NU: Putins krav i telefon med Trump – ge oss full kontroll

2025 10 19

Putin har ställt ett stenhårt krav i ett telefonsamtal med Trump.

Tidigare i veckan hade Rysslands diktator Vladimir Putin ett långt telefonsamtal med Donald Trump.

Putin ska då ha framfört ett skarpt krav för fred, enligt en tjänsteman med kännedom om samtalet.

Putin kräver full kontroll

I samtalet krävde Putin att Ukraina helt måste ge upp kontrollen över Donetsk, uppger tjänstemannen, rapporterar Washington Post.

Donetsk är en strategiskt mycket viktig region i Ukraina, och för ukrainsk del anses det viktigt att ha kontroll över området för att förhindra en rysk framryckning västerut, mot Kyiv.

Men Putin kräver alltså full kontroll över området, som ett villkor för fred.

Ryssland har försökt erövra territoriet i 11 år, men misslyckats.

Putins krav har gjort att konflikten har hamnat i ett låst läge, trots Donald Trumps försök att få till en fredsuppgörelse.

Den ryske diktatorn uppges vara beredd att göra andra eftergifter – men utbytet skulle inte gynna Ukraina.

Ryssland erbjuder utbyte

Enligt tjänstemannen sade Putin i samtalet att han var villig att ge upp delar av två andra regioner som han delvis erövrat – Zaporizjzja och Cherson. Men då kräver han alltså full kontroll över Donetsk.

I Vita huset anser vissa att detta är ett framsteg, men enligt tjänstemannen är det osannolikt att Ukraina ser det på det sättet.

– Det är som att sälja dem deras eget ben i utbyte mot ingenting, säger källan till tidningen.

Donald Trump har inte kommenterat det ryska kravet och inte sagt sig stödja det.

LÄS OCKSÅ: Kraftig explosion i Ryssland - flera döda och skadade

Witkoff pressar Ukraina

Källan uppger dock att Trumps sändebud Steve Witkoff ska ha pressat den ukrainska sidan om att ge upp Donetsk i samband med mötet i Vita huset på fredagen.

Witkoff ska bland annat ha påpekat att befolkningen i Donetsk mestadels är rysktalande.

Steve Witkoff har fått hård kritik för sina insatser i förhandlingarna, och inför Trumps kommande möte med Putin i Ungern kommer utrikesminister Marco Rubio få en mer central roll än Witkoff, enligt uppgifter.

Trots det hårda ryska kraven hoppas Trump fortfarande på att snart nå fram till en fredsuppgörelse.

– Det är dags att stoppa dödandet och göra en DEAL! Tillräckligt med blod har spillts, skrev Trump i sociala medier på fredagen efter mötet med Zelenskyj.

LÄS OCKSÅ: Jättekris för klassisk bransch i USA - folk vägrar att köpa

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen