Image

SJ:s oväntade SMS inför julen – Gör anställda upprörda

2021 12 24

SJ tar nu till en oväntad specialmetod för att lösa personalkrisen i sista minuten inför julhelgen.

SJ har drabbats av en rejäl kris lagom till en av årets allra största resdagar – dagen före julafton.

Datastrul och många sjuka

Kraftigt strul med den statliga tågjättens nya digitala bemanningssystem har orsakat mycket problem och inställda tågresor som skapat stort missnöje. Och som om inte det vore nog har influensan och coronapandemin dessutom gjort att många anställda blivit sjuka vilket förvärrat problemen.

SMS-lockar med flera tusenlappar

Men nu rapporterar P4 Göteborg att SJ slår till med ett oväntat drag för att i sista momangen försöka locka anställda att anmäla sig och jobba extra under julledigheten.

Personalen skall ha fått ett SMS av sin arbetsgivare SJ där det erbjuds 4 500 kronor per extrapass om de säger ja till att gå in och jobba.

Flera har nappat

Och flera anställda har nappat på erbjudandet.

– Det har redan fått en märkbar effekt, säger Peter Krameus vid SJ:s pressavdelning till GP.

SJ avstår dock från att uppge hur många anställda som väljer att jobba i jul med anledning av de extra tusenlapparna.

Anställda upprörda

Det oväntade draget får dock kritik från anställda på SJ som är upprörda över erbjudandet.

– Det är ett bra erbjudande men också ett desperat och fegt sätt av SJ att rädda julhelgen, säger tågvärden Elin Dahlqvist i Kungälv till P4 Göteborg.

Hon hoppas att hennes kollegor inte ska nappa på tusenlapps-erbjudandet.

Katastrof anser tågvärd

– Problemen kommer ju att kvarstå. Sjukfrånvaron kommer att fortsätta. Det här schemaproblemet är katastrof och det är SJ som vil rädda sitt ansikte utåt under julhelgen, säger Elin Dahlqvist.

Mycket pengar

Hon anser att det är en rejäl lockelse rent pengamässigt som SJ riktar mot personalen.

– Jag förstår att det är mycket pengar och det tycker jag med, säger hon.

Ovärdigt av SJ enligt personal

Men hon anser att SJ behandlar sin anställda på ett dåligt sätt.

– Vi är i allra högsta grad lojala mot SJ men vi har också ett privatliv och familj och de behandlar oss på ett ovärdigt sätt och nu tycker jag att det får vara nog, säger hon till SR.

SJ hoppas på lösning

Så här långt har omkring 30 tågavgångar per dag ställts in inför julen men SJ uppger att man försöker lösa det hela ändå genom att att sända mejl eller SMS till de drabbade resenärerna med erbjudande om att boka om resan eller avboka och få pengarna tillbaka.

SJ:s ambition

– Vår ambition är att alla som får ett tåg inställt ska erbjudas en annan resa med oss, säger Peter Krameus till GP.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 % av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge. Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: SJ:s Presstjänst