SJ:s oväntade SMS inför julen – Gör anställda upprörda

2021 12 24

SJ tar nu till en oväntad specialmetod för att lösa personalkrisen i sista minuten inför julhelgen.

SJ har drabbats av en rejäl kris lagom till en av årets allra största resdagar – dagen före julafton.

Datastrul och många sjuka

Kraftigt strul med den statliga tågjättens nya digitala bemanningssystem har orsakat mycket problem och inställda tågresor som skapat stort missnöje. Och som om inte det vore nog har influensan och coronapandemin dessutom gjort att många anställda blivit sjuka vilket förvärrat problemen.

SMS-lockar med flera tusenlappar

Men nu rapporterar P4 Göteborg att SJ slår till med ett oväntat drag för att i sista momangen försöka locka anställda att anmäla sig och jobba extra under julledigheten.

Personalen skall ha fått ett SMS av sin arbetsgivare SJ där det erbjuds 4 500 kronor per extrapass om de säger ja till att gå in och jobba.

Flera har nappat

Och flera anställda har nappat på erbjudandet.

– Det har redan fått en märkbar effekt, säger Peter Krameus vid SJ:s pressavdelning till GP.

SJ avstår dock från att uppge hur många anställda som väljer att jobba i jul med anledning av de extra tusenlapparna.

Anställda upprörda

Det oväntade draget får dock kritik från anställda på SJ som är upprörda över erbjudandet.

– Det är ett bra erbjudande men också ett desperat och fegt sätt av SJ att rädda julhelgen, säger tågvärden Elin Dahlqvist i Kungälv till P4 Göteborg.

Hon hoppas att hennes kollegor inte ska nappa på tusenlapps-erbjudandet.

Katastrof anser tågvärd

– Problemen kommer ju att kvarstå. Sjukfrånvaron kommer att fortsätta. Det här schemaproblemet är katastrof och det är SJ som vil rädda sitt ansikte utåt under julhelgen, säger Elin Dahlqvist.

Mycket pengar

Hon anser att det är en rejäl lockelse rent pengamässigt som SJ riktar mot personalen.

– Jag förstår att det är mycket pengar och det tycker jag med, säger hon.

Ovärdigt av SJ enligt personal

Men hon anser att SJ behandlar sin anställda på ett dåligt sätt.

– Vi är i allra högsta grad lojala mot SJ men vi har också ett privatliv och familj och de behandlar oss på ett ovärdigt sätt och nu tycker jag att det får vara nog, säger hon till SR.

SJ hoppas på lösning

Så här långt har omkring 30 tågavgångar per dag ställts in inför julen men SJ uppger att man försöker lösa det hela ändå genom att att sända mejl eller SMS till de drabbade resenärerna med erbjudande om att boka om resan eller avboka och få pengarna tillbaka.

SJ:s ambition

– Vår ambition är att alla som får ett tåg inställt ska erbjudas en annan resa med oss, säger Peter Krameus till GP.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 % av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge. Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: SJ:s Presstjänst


Många bilägare får oväntad faktura – betala inte

2024 12 23

Inför jul- och nyår kommer flera svenskar sannolikt att uppröras av oväntade fakturor.

För bilägarna kommer fakturan som en total överraskning.

Trots att man följer rådande trafikregler riskerar många att få vad som liknar en böteslapp lagom till storhelgen.

Det kan bland annat röra sig om parkeringsanmärkningar eller “fakturor” för hastighetsöverträdelser, uppger Sveriges Radio med hänvisning till Transportstyrelsen.

Myndigheten varnar

Men böterna kan vara bluff och ska därmed inte betalas.

Transportstyrelsen har gått ut med en varning om att falska fakturor är i omlopp nu inför julhelgen.

Det handlar med andra ord om bedragare som, felaktigt, påstår att du ska betala för exempelvis en parkering.

– Detta är falska utskick som inte kommer från oss, framhåller myndigheten.

"Försök till bedrägeri"

Det är inte enbart "fakturor" som Transportstyrelsen varnar för.

Enligt myndigheten förekommer det också att människor blir uppringda av personer som utger sig för att vara från just Transportstyrelsen.

På mottagarens telefon ser det ut som att uppringaren ringer från ett av myndighetens telefonnummer, exempelvis 0771-14 15 17, skriver man på sin hemsida.

Man påstår till exempel att för mycket fordonsskatt har betalats in och att pengar ska återbetalas. Det här rör sig om försök till bedrägerier, varnar Transportstyrelsen och uppmanar att aldrig lämna ut koder eller inlogg till internetbanken:

– Vi på Transportstyrelsen ringer aldrig upp personer i det här syftet. Om till exempel för mycket fordonsskatt har betalats in sker en återbetalning helt automatiskt.

Hemsidor i omlopp

Transportstyrelsen framhåller vidare att det även finns hemsidor som erbjuder olika tjänster mot betalning.

I vissa fall är dessa tjänster gratis på myndighetens hemsida. I andra fall uppfyller de inget syfte överhuvudtaget.

– Var noga med att undersöka om det finns stöd i lagen för tjänsten. Sök gärna efter information på transportstyrelsen.se eller kontakta oss om du är osäker, avslutar Transportstyrelsen.

Foto: M. Fousert

Text: Redaktionen


Pensionsmyndigheten går ut med varning – “Flera har drabbats”

2024 12 22

Pensionsmyndigheten utfärdar en bedrägerivarning.

Myndigheten är den senaste i en rad myndigheter, företag och offentliga aktörer som har kapats av bedragare.

Bedragarna utger sig komma från Pensionsmyndigheten för att försöka lura folk på pengar.

Det finns flera saker att hålla utkik efter.

Flera drabbade

Pensionsmyndigheten framhåller via deras hemsida att flera personer har drabbats under den senaste tiden.

– Just nu pågår det många bedrägeriförsök. Flera personer har blivit uppringda av personer som utger sig för att representera Pensionsmyndigheten. 

– De påstår att de erbjuder utbildning via en länk. Pensionsmyndigheten kan ringa dig men vi erbjuder inte rådgivning eller utbildning.

“Var försiktig”

Myndigheten understryker att ett bedrägeri börjar ofta med ett oväntat telefonsamtal eller sms.

– Blir du uppringd av någon som utger sig för att ringa från eller på uppdrag av Pensionsmyndigheten ska du alltid vara försiktig med att lämna ut dina uppgifter.

– Om du är osäker på om personen är vem den utger sig för att vara kan du alltid ringa vår kundservice för att dubbelkolla.

Det ska du tänka på

Polisen framhåller att telefonbedrägerier, eller vishing, drabbar många.

Det finns flera saker som är bra att komma ihåg för den som drabbas av bedrägeriförsök.

Kontakta din bank direkt för att stoppa eventuella betalningar eller spärra ditt bankkort. 

Alla banker har ett särskilt telefonnummer som du kan ringa dygnet runt.

Kom ihåg

Polisen påminner även om att komma ihåg dessa saker:

- Från vilket telefonnummer blev du kontaktad och vad hände under samtalet? Blev du exempelvis kopplad till någon annan, identifierade du dig under samtalet?

- Bad gärningspersonen dig att klicka på någon länk eller gå in på en viss hemsida?

- Om du blivit bestulen, rör inte saker som tjuven kan ha tagit i. Polisen kan säkra eventuella spår som gärningspersonen lämnat efter sig.

I vanlig ordning bör man ta kontakt med banken och polisen så fort ett bedrägeriförsök sker.

Foto: P. van Eijk

Text: Redaktionen