JULEN: SJ tvingas till panikåtgärd

2022 11 25

Den 11 december, mitt under julruschen, byter Trafikverket it-system för järnvägstrafiken i Sverige.

Skiftet kan innebära ytterligare stora problem för järnvägsföretaget SJ, rapporterar Aftonbladet.

– Det ser ut att vara en väldigt lång väg kvar innan alla buggar och processer är på plats och vi är oroade över hur det ska gå, säger Lina Lagerroth, näringspolitisk expert på branschorganisationen Tågföretagen, till tidningen.

Sätter in bussar

SJ:s presschef Tobbe Lundell varnar för att jultrafiken kan påverkas när det nya systemet införs. Han berättar att järnvägsföretaget har ”rustat med bussar i mängder” för att möta den stora efterfrågan under julperioden.

En åtgärd som dock inte kommer att lösa problematiken, enligt Tobbe Lundell.

– Det kommer inte att räcka, men det kan lindra eventuella förseningar.  Vi är allvarligt oroade för att det ska uppstå störningar. Julhelgen är våra största och viktigaste resdagar på året och vi förbereder oss på det värsta, men hoppas på det bästa, säger han till Aftonbladet.

Stora problem

SJ har under 2022 tampats med stora problem. När järnvägsföretaget släppte sina biljetter inför julen kraschade SJ:s webbsida och flera kunder kunde inte boka biljetter. Dessutom prissattes drygt 30 procent av julbiljetterna för högt.

Efter kalabaliken har SJ lovat att kompensera kunder som betalat för mycket och förstärkt sin kundserviceorganisation.

– Vi genomför större förändringar kopplat till schemaplanering, med en rad satsningar som skall ge en betydligt bättre situation för våra medarbetare, säger SJ:s vd och koncernchef Monica Lingegård.

Ny tågplan

Trafikverkets arbetet med nästa års tågplan har i år skett parallellt med ett framtagande av ett nytt planeringssystem.

– Det nya planeringssystemet behövs för att åstadkomma en effektivare användning av järnvägens kapacitet – fler tåg och fler underhålls- och investeringsåtgärder behöver få plats i spåren. Det är en mycket stor förändring och utvecklingen görs tillsammans med branschen, uppger myndigheten.

Roberto Maiorana, generaldirektör, Trafikverket, välkomnar det nya systemet.

–  Allt fler vill åka tåg och det är trångt på spåren, så förändringen är helt nödvändig för att vi ska kunna nyttja järnvägen bättre, säger han i ett pressmeddelande.   

Foto: SJ

Text: Redaktionen


JUST NU: Chockbilder från Ryssland – storskalig attack

2025 09 14

En av Rysslands största oljeanläggningar brinner efter en ukrainsk drönarattack.

En nattlig attack mot det strategiskt viktiga Kirishi-raffinaderiet i Leningrad oblast har utlöst stora bränder.

Explosionen ska ha orsakats av vrakdelar från nedskjutna drönare som fallit ner på raffinaderiets område och antänt en brand, enligt regionens guvernör Alexander Drozdenko, rapporterar Kyiv Independent.

– Ryskt luftvärn har skjutit ner tre drönare i området kring Kirishi, säger Drozdenko.

Central roll

Det Kirishi-baserade raffinaderiet, även känt som Kirishinefteorgsintez (KINEF), är en av Rysslands största oljeanläggningar och ansvarar för cirka 6,4 procent av landets totala raffinaderikapacitet.

Oljeanläggningen har en kapacitet att raffinera över 17 miljoner ton olja per år.

Anläggningen ägs av Surgutneftegaz och ligger över 80 mil från den ukrainska gränsen.

Bilder visar kraftig explosion

Videoklipp och bilder publicerade av den oberoende ryska kanalen Astra visar en kraftig explosion följd av höga lågor vid anläggningen.

Händelsen är ännu inte oberoende verifierad, uppger Kyiv Independent men uppgifterna följer en rad ukrainska angrepp mot rysk oljeinfrastruktur de senaste veckorna.

Ukrainska säkerhetstjänsten (SBU) har tidigare pekat ut oljeanläggningar som legitima mål eftersom de “finansierar och driver Moskvas krigsmaskin”.

Slår mot energisystemet

Bara två dagar före attacken mot Kirishi slogs Rysslands största oljehamn i Primorsk tillfälligt ut efter en annan drönarattack.

– Varje gång Rysslands oljesektor slås ut, påverkas dess förmåga att föra kriget, säger en anonym källa inom SBU till Kyiv Independent.

Ukrainas intensifierade attacker mot ryska oljeanläggningar har redan orsakat driftstopp och bidragit till en bränslebrist i landet.

Analytiker menar att nattens angrepp ytterligare kan pressa den ryska energiförsörjningen och försvåra export.

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen