JULEN: SJ tvingas till panikåtgärd

2022 11 25

Den 11 december, mitt under julruschen, byter Trafikverket it-system för järnvägstrafiken i Sverige.

Skiftet kan innebära ytterligare stora problem för järnvägsföretaget SJ, rapporterar Aftonbladet.

– Det ser ut att vara en väldigt lång väg kvar innan alla buggar och processer är på plats och vi är oroade över hur det ska gå, säger Lina Lagerroth, näringspolitisk expert på branschorganisationen Tågföretagen, till tidningen.

Sätter in bussar

SJ:s presschef Tobbe Lundell varnar för att jultrafiken kan påverkas när det nya systemet införs. Han berättar att järnvägsföretaget har ”rustat med bussar i mängder” för att möta den stora efterfrågan under julperioden.

En åtgärd som dock inte kommer att lösa problematiken, enligt Tobbe Lundell.

– Det kommer inte att räcka, men det kan lindra eventuella förseningar.  Vi är allvarligt oroade för att det ska uppstå störningar. Julhelgen är våra största och viktigaste resdagar på året och vi förbereder oss på det värsta, men hoppas på det bästa, säger han till Aftonbladet.

Stora problem

SJ har under 2022 tampats med stora problem. När järnvägsföretaget släppte sina biljetter inför julen kraschade SJ:s webbsida och flera kunder kunde inte boka biljetter. Dessutom prissattes drygt 30 procent av julbiljetterna för högt.

Efter kalabaliken har SJ lovat att kompensera kunder som betalat för mycket och förstärkt sin kundserviceorganisation.

– Vi genomför större förändringar kopplat till schemaplanering, med en rad satsningar som skall ge en betydligt bättre situation för våra medarbetare, säger SJ:s vd och koncernchef Monica Lingegård.

Ny tågplan

Trafikverkets arbetet med nästa års tågplan har i år skett parallellt med ett framtagande av ett nytt planeringssystem.

– Det nya planeringssystemet behövs för att åstadkomma en effektivare användning av järnvägens kapacitet – fler tåg och fler underhålls- och investeringsåtgärder behöver få plats i spåren. Det är en mycket stor förändring och utvecklingen görs tillsammans med branschen, uppger myndigheten.

Roberto Maiorana, generaldirektör, Trafikverket, välkomnar det nya systemet.

–  Allt fler vill åka tåg och det är trångt på spåren, så förändringen är helt nödvändig för att vi ska kunna nyttja järnvägen bättre, säger han i ett pressmeddelande.   

Foto: SJ

Text: Redaktionen


16 november 2025

Här är “sämsta” försäkringsbolaget – har fem miljoner kunder

2025 11 16

Ända sedan 1989 har Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mätt kundnöjdheten i försäkringsbranschen.

Nu i november har undersökningsföretaget släppt sin senaste studie i ämnet.

Där framgår det att trygghet och pålitlighet är de värden som kunderna i störst grad efterfrågar.

Och till stor del tycks försäkringsbolagen leverera.

Kundnöjdheten är generellt ganska hög bland privatkunder, högre än i flera andra branscher.

Enligt Johan Parmler, vd på SKI, finns förklaringen sannolikt i att försäkringsbolag inte påverkas av vad som sker utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som exempelvis banker och livsmedelsföretag.

– Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger Johan Parmler i ett uttalande.

Trygg Hansa sist på listan

När SKI sammanställer sina resultat visar det sig att branschen i sin helhet har ett snittbetyg på 71,0 av 100. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Listan toppas av Dina Försäkringar som når 76,0 på skalan.

Allra sist ligger dock en av jättarna. Trygg Hansa, med en bas på drygt 5,3 miljoner kunder i Skandinavien, hamnar i botten med 66,0 på samma skala. Dessutom ligger företaget sist även gällande fordonsförsäkringar.

LÄS MER: Uppmaningen: Så mycket kontanter måste du ha hemma

"Trygghet och stabiliteten".

Johan Parmler menar att det försäkringsbolag som bäst lyckas möta kundernas behov “genom att kombinera relevanta produktegenskaper med en välavvägd balans mellan relation, service och självbetjäning" kommer ha större chans att rankas högre än sina konkurrenter.

Exempelvis premierar kunder bolag som ger möjlighet att själv hantera ärenden digitalt. Även tydliga försäkringsvillkor spelar en viktig roll.

– Det handlar om att erbjuda en trygg och stabil produktmix som ger kunderna den balans de efterfrågar. Aktörer som lyckas leverera rätt täckning och tydligt värde, utan att krångla till det, är de som uppskattas mest.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland försäkringsbolag när det gäller sakförsäkring bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Sakförsäkring

1. Dina Försäkringar 76,0
2. Länsförsäkringar 74,6
3. Övriga 71,6
4. Folksam 71,4
5. Branschen 71,0
6. If 69,4
7. Trygg Hansa 66,0

Fordonsförsäkring

1. Dina Försäkringar 80,2
2. Svedea 79,9
3. Länsförsäkringar 77,9
4. Volvia 75,8
5. Folksam 75,2
6. Branschen 74,8
7. Övriga 72,5
8. If 72,0
9. Trygg Hansa

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen


16 november 2025

JUST NU: Historisk överenskommelse i Italien – tar efter Sverige

2025 11 16

Italien är på väg att införa en ny lag och på så sätt gå i Sveriges fotspår.

Efter att Italien gick till val 2022 blev Giorgia Meloni landets första kvinnliga premiärminister.

Giorgia Meloni, som är partiledare för högerpartiet Italiens bröder, går nu samman i en historisk överenskommelse med landets socialdemokratiska oppositionsparti, rapporterar Euronews.

Nytt lagförslag presenteras

Det nya lagförslaget är en samtyckeslag, likt den som Sverige införde 2018.

– Det här är ett viktigt steg framåt för den italienska brottsbalken, säger det socialdemokratiska partiets Michela Di Biase, rapporterar Euronews.

– Den här nya lagen representerar en stor kulturell förändring, eftersom vi alltför ofta har sett hur kvinnor tvingas rättfärdiga sig själva även när de utsätts för våld. Sex utan samtycke är våldtäkt.

I förslaget framgår att den som begår sexuella handlingar utan den andra personens fria samtycke kan dömas till uppemot tolv års fängelse.

LÄS OCKSÅ: Macron överraskar - stort lyft för Ukraina väntar

Den svenska samtyckeslagen

I Sverige infördes lagen om samtycke den 1 juli 2018.

– Det införs en ny sexualbrottslagstiftning som bygger på frivillighet. Syftet med det är bland annat att göra det tydligt att varje människa har en ovillkorlig rätt att själv bestämma över sitt sexuella umgänge, uppgav riksdagen i ett uttalande när beslutet hade fattats.

I samband med den nya lagen infördes också ett nytt brott i Sverige.

– Det infördes också ett nytt brott, oaktsam våldtäkt, som innebär att det ställs höga krav på att gärningspersonen försäkrat sig om att offret samtyckt och att offret inte befunnit sig i en särskilt utsatt situation, uppger Jämställdhetsmyndigheten.

Ibland svårt att följa

Ibland har samtyckeslagen varit svårtolkad för rättsväsendet, enligt en rapport från Brottsförebyggande rådet, Brå.

– Vår studie tydliggör också att våldtäkt, och då särskilt våldtäkt utan våld, är ett brott som inrymmer särskilda utmaningar för rättsväsendet. Så långt vi kan se efter vår genomgång, handskas dock rättsväsendet överlag bra med dessa svårigheter och tillämpar reglerna i enlighet med lagstiftarens intentioner, säger Stina Holmberg på Brå, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Putinallierad halverar sitt stöd - tung smäll för Ryssland

Foto: Michele Bitetto

Text: Redaktionen