JUST NU: Sista stora väljarmätningen inför valet

2022 06 02

SCB har publicerat sin sista stora väljarmätning inför valet 2022.

Det är den sista partisympatiundersökningen som Statistiska Centralbyrån publicerar innan svenskarna går till valurnorna i september.

Stort lyft

Socialdemokraterna går starkt framåt sedan SCB:s senaste mätning i november. Regeringspartiet ökar med 4,2 procentenheter. Från 29,1 till 33,3 procent.

Magdalena Andersson (S) parti ser därmed ut att gå mot ett starkt valresultat.

– Det är en ökning för Socialdemokraterna med 4,2 procentenheter sedan mätningen i november, och en ökning med 5,0 procentenheter jämfört med valresultatet 2018, säger Mikaela Järnbert, statistiker på SCB i ett pressmeddelande.

Närmar sig spärren

Liberalerna har länge betraktats som Sveriges krisparti nummer ett. Men efter nytillsatte partiledaren Johan Pehrsons intåg kan L återigen blicka uppåt.

Partiet är fortfarande under riksdagsspärren, men närmar sig fyraprocentspärren. L ökar från 2,5 till 3,4 procent i majs mätning.

Även Miljöpartiet har kämpat för att ta sig över spärren. Det kan bli svårt. MP backar med 0,6 procentenheter. Från 3,9 till 3,3 procent.

De tappar stöd

Förutom Miljöpartiet noterar flera andra partier ett minskat väljarstöd i SCB:s nya mätning.

Bland annat sjunker väljarstödet för SD från 18,6 till 17,0 procent.

– Stödet för Moderaterna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet minskar jämfört med den senaste mätningen. Förändringarna i väljarstödet är statistiskt säkerställda för alla riksdagspartier utom Kristdemokraterna, säger Mikaela Järnbert, statistiker på SCB.

                                                       Maj         November

🔴Vänsterpartiet                    7,8        -1,4
🔴Socialdemokraterna        33,3     +4,2
🟢Miljöpartiet                          3,3        -0,6
🟢Centern                                  6,7        -1,7
🔵Liberalerna                           3,4       +0,9
🔵Moderaterna                     21,3       -1,4
🔵Kristdemokraterna           5,2      +0,6
🔵Sverigedemokraterna   17,0      -1,6
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  51,1       +0,5
🔴🟢 S+V+MP                        44,4        +2,2
🟢      Centern                             6,7        -1,7
🔵🔵 M+KD+SD+L              46,9        -1,5
 
Centern har indikerat att partiet vare sig stödjer V eller SD och även om partiet i sammanställningen placerats på den rödgröna sidan är det aningen oklart var partiet landar i regeringsfrågan i ett läge där de pressas mellan att välja mellan V, SD eller extra val.
 
Extra val möjligt
Det är inte uteslutet att C blir vågmästare men säger nej till samverkan med både V och SD. Det kan sluta med extra val - eller med att något av partierna L, M, KD, S eller MP byter sida. 

◾Mätningen är genomförd  28 april – 25 maj.

◾Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 81 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936. KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår alla partier i procentsummeringen. Men i eventuella mandatsummeringar ingår de inte.

Text: Redaktionen


Ryssland har stått för enorm bluff – det omöjliga har hänt

2025 07 14

Ryssland har lyckats komma över viktig utrustning värd minst elva miljarder kronor från USA och EU.

Efter den ryska invasionen av Ukraina i februari infördes omfattande sanktioner från västvärlden mot Ryssland.

Trots det har diktaturen fått in flygplansdelar i landet värda minst en miljard euro, visar en granskning av Yle under rubriken “Rysslands stora flygplansbluff”.

Det borde ha varit omöjligt, konstaterar den finska public servicekanalen, och tillägger att “det betyder att västländernas hårda sanktioner mot Ryssland har misslyckats”.

Kan vara ännu värre

Enligt granskningen har Ryssland kommit över kritiska delar för civilflyg och utrustning som kan användas militärt. Det handlar om motorer, kabintillbehör, radarsystem och flygdatorer.

Utrustningen ska framför allt ha kommit från europeiska Airbus och amerikanska Boeing – världens största flygplanstillverkare.

– Affärerna är omfattande: flygplansdelar från Airbus värda i alla fall nästan 600 miljoner euro och Boeingdelar för nästan 400 miljoner euro har hamnat i Ryssland, framhåller Svenska Yle.

I verkligheten kan mängden vara ännu större.

Från Turkiet

Ryssland köper dock inte delarna direkt från flygjättarna. Utrustningen införskaffas via länder som står utanför EU:s och USA:s sanktioner.

Till exempel Natolandet Turkiet.

– Det är ett stort problem. Det här är viktiga västerländska handelspartners. Undandragande från sanktioner och ytterligare export till Ryssland gör det alltmer problematiskt att exportera till dessa länder. Turkiet är också Natomedlem, det säger sig självt att detta är mycket utmanande, säger sanktionsexperten Cathrine Lagerberg i en kommentar till norska Børsen.

"Följer lagen"

Även mellanhandsföretag i framför allt Kina, Gabon och Förenade Arabemiraten används för att få in utrustningen i Ryssland, enligt Yle.

Både Airbus och Boeing har avböjt intervjuer för att svara på kritiken. Båda bolagen framhåller i skriftliga uttalanden att de följer lagen.

– Airbus följer alla gällande lagar och sanktioner som rör Ryssland. Det finns inget lagligt sätt att exportera flygplan, delar, dokumentation eller tjänster till Ryssland, framhäver Airbus enligt Yle.

Gått miste om kunskapen

Drygt 4 000 leveranser med Airbus- eller Boeingdelar ska ha gjorts till Ryssland mellan februari 2022 och september 2024.

Enligt Stephen Wright, flygindustriexpert, har Ryssland förlorat stor del av landets kunskap inom flygteknik sedan Sovjetunionen föll.

– Ryssland skulle kunna tillverka flygplansdelar själv, men är de redo att satsa enorma summor på det nu? Det tror jag inte, säger professorn till Yle.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Historisk upptäckt om extremvärmen

2025 07 14

De senaste 15 åren har jorden värmts upp snabbare än väntat.

Sedan länge har det varit välkänt att mer koldioxid i atmosfären påskyndar den globala uppvärmningen.

Därför har utvecklingen i exempelvis Östasien förbryllat många forskare. Flera länder – inklusive Kina – har infört kraftfulla åtgärder mot luftföroreningar, vilket har lett till renare luft.

Trots det har världen blivit 0,28 grader varmare det sedan 2010. En betydligt kraftigare ökning jämfört med föregående decennier. I genomsnitt har jorden blivit cirka 0,18 grader varmare varje decennium sedan 1970.

– En av de stora frågorna inom klimatforskningen under de senaste 10–15 åren är varför den globala uppvärmningen verkar accelerera, säger klimatforskaren Bjørn Samset till NRK.

Här är svaret

Nu har forskarna löst mysteriet.

En studie, som publicerats i tidskriften Nature, visar att den renare luften har en oväntad baksida.

Enligt ledande klimatforskare bidrar minskade luftföroreningar till att påskynda den globala uppvärmningen. Detta eftersom partiklar som tidigare dämpade solens strålar har försvunnit från luften.

– Partiklarna blockerar en del av solstrålningen. Man kan föreställa sig en dag med mycket luftföroreningar – då är hela himlen grå. Solstrålarna hindras från att nå marken. Det gör marken lite svalare. Det blir som ett stort solskydd, säger Bjørn Samset som är en av forskarna bakom studien.

”Pusslet börjar falla på plats”

I studien kan forskarna visa att temperaturökningen sammanföll med den kraftiga minskningen av luftföroreningar i Östasien, främst i Kina.

I slutet av 2000-talet började kinesiska myndigheter införa kraftfulla åtgärder för att minska luftföroreningarna i landet.

Efter 15 års ansträngningar är luftföroreningarna nere på en relativt normal nivå – något som borde bidra till att bromsa in den globala uppvärmningen framöver.

– Pusslet börjar falla på plats, så vi hoppas att det här betyder att jorden inte permanent har börjat värmas upp snabbare. Det är faktiskt lite positiva klimatnyheter, säger Bjørn Samset till NRK,

Foto: Geralt 

Text: Redaktionen