Shoppingjätte i blåsväder
2024 11 19
Shoppingplattformen Temu får hård kritik av Konsumentverket, andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter och EU-kommissionen.
Den kinesiska handelsplattformen, som har miljontals kunder i Sverige, anklagas för att bryta mot konsumentskyddande lagar i flera avseenden.
Tillsammans med andra europeiska myndigheter har Konsumentverket utrett samtliga misstänkta överträdelser och sammanställt bevisning från alla EU-länder.
Enligt myndigheten använder sig Temu av flera marknadsföringsmetoder som bryter mot EU-lagar.
– Det handlar om metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut. Det handlar också om vilken information som digitala marknadsplatser är skyldiga att ge enligt EU-rätten, framhåller Konsumentverket i ett uttalande.
Flera brister
Efter granskningen har EU-kommissionen och EU:s konsumentskyddssamarbete (CPC-nätverket) kontaktat Temu.
I ett brev radar EU-aktörerna upp följande brister hos shoppingjätten:
- Falska rabatterbjudanden. Ger intrycket av att produkten säljs med rabatt när det inte stämmer
- Påtryckningar. Pressar konsumenter att fatta överilade köpbeslut med falska påståenden att produkten är på väg att ta slut, etc
- Påtvingade spel. Tvingar konsumenter att spela på ett ”lyckohjul” där viktig information om villkoren för spelet göms
- Utebliven eller vilseledande information. Ger otillräcklig eller felaktig information om den lagstadgade ångerrätten. Det framgår inte heller att en order måste uppgå till ett visst belopp för att köpet ska kunna slutföras.
- Falska konsumentrecensioner. Ger otillräcklig information om på vilket sätt Temu säkerställer att recensioner lämnas av personer som faktiskt har använt produkten.
- Dold kontaktinformation. Försvårar för konsumenter att lämna klagomål eller ställa frågor.
Växer så det knakar
Det senaste året har Temu gjort succé. Under årets första sex månader redovisade den kinesiska shoppingjätten en vinst på cirka 20 miljarder dollar.
– Det överträffar den totala försäljningen under 2023 som uppgick till 18 miljarder dollar, rapporterade Yahoo Finance i somras.
Temu svarar
Ett av regelverken som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.
Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken via sin svenska pr-byrå Agera.
– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, framhåller pr-byrån i en kommentar till sajten Market.
Shoppingplattformen har också kommenterat anklagelserna i ett mejl till Sveriges Radio.
– Vi kommer att samarbeta fullt ut med denna utredning, inte minst eftersom en sådan granskning på lång sikt gynnar våra kunder, framhåller Temu.
På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.
– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.
Foto: D. Gillis
Text: Redaktionen