SD ställer skarpa krav på Moderaterna – Annars uteblir stödet

2021 09 23

Nu gör SD något de aldrig gjort förut – kräver direkta budgetförhandlingar med Moderaterna för att stödja M-budgeten.

Det rapporterar Expressen som konstaterar att SD en lång rad gånger sedan 2014 valt att stödja Moderaterna mot S-MP i  de viktiga budgetomröstningarna i riksdagen – men SD har aldrig krävt att få något tillbaka i form av direkta förhandlingar mellan SD och Moderaterna. Men nu vankas andra bullar.

SD-mandaten nödvändiga

– Det är ett annat läge nu. Vi behöver vara delaktiga i framtagandet av ett motförslag. Våra mandat är nödvändiga för en majoritet, säger partiets ekonomiskpolitiska talesperson Oscar Sjöstedt till Expressen.

Jimmie (SD) vill vara med

Även SD:s partiledare har signalerat samma sak.

– Som det ser ut just nu så finns det ingen anledning för oss att stödja en budget som vi inte varit med och förhandlat, sa Jimmie Åkesson (SD) till tidningen nyligen.

Finns alternativa vägar

Expressen lyfter även fram att en annan möjlig väg för M-KD-SD är att inte enas om en hel budget utan bara om att stoppa vissa S-MP-delar och att lägga till några få egna delar. Den varianten skulle inte kräva liket mycket förhandlingar mellan M-KD-SD.

ANALYS
SD:s krav är mycket intressanta och sätter fingret på följande:

▪Det är inte bara S-MP som har en utmaning att enas med V och C.

▪Även M-KD har en utmaning när det gäller att enas med SD

▪Och ska även L vara med så blir utmaningen för M-KD ännu större

▪SD känner sig troligen inte helt säkra på var de har M och vill nu markera vad som gäller

SD i liknande läge som V

Samtidigt är det alldeles självklart att SD kräver att få igenom en del egen politik om de ska säga ja till en M-KD-budget. På samma sätt som V vill få genomslag för att stödja S så vill SD får genomslag för att stödja M. Allt annat vore ett oväntat svek mot egna väljarna.

Det hela kan helt enkelt summeras så här – Dörrmattorna tid tycks vara över i svensk politik.

Ebba Busch (KD) kan komma att inta en central roll i möjliga samtal mellan M-SD då alla tre partier ingår i den gruppering som utgör huvudalternativet till ett omval av S-MP-regeringen 2022. M och KD är också mycket samspelta när det gäller budgetarbetet.

Framgångsrik strategi

Den mest framgångsrika strategin för V respektive SD i detta läget är sannolikt att inte kräva reformer på det område där partierna står som längst ifrån S-MP-C respektive M-KD.

Kraftiga V-skattehöjningar eller kraftiga SD-socialförsäkringshöjningar är med andra ord inte den smidigaste vägen att gå.

Foto: Jimmie Åkesson FB, Ulf Kristersson FB, Ebba Busch FB

[yop_poll id="626"]

Bank-ID slutar fungera – på flera mobiltelefoner

2023 11 30

Bank-ID är i dag Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

De allra flesta svenskar använder tjänsten.

Under 2022 nådde Bank-ID 8,4 miljoner unika användare.

Men nu kan en del svenskar behöva skaffa en ny mobiltelefon för att kunna fortsätta använda tjänsten.

Bank-ID kommer att försvinna från flera mobiltelefoner av märket Huawei, rapporterar DN.

E-legitimationstjänsten kommer att tas bort från samtliga Huawei-telefoner som är nyare än serien P90, som släpptes 2019, med andra ord stängs inte Huawei av generellt.

Bank-ID bekräftar

Anledningen till beslutet är att de nyare modellerna använder sig av appbutiken Appgallery, i stället för Googles egen butik.

Enligt Bank-ID handlar det om ett ekonomiskt beslut.

För få svenskar använder de nya Huawei-modellerna.

Företagen bedömer därför att det inte är lönsamt att stödja Appgallerry.

Bank-ID kommer hädanefter endast att stödja IOS från Apple och Android.

– Vi är där våra användare finns och har inte har möjlighet att underhålla fler plattformar än de två största i Sverige. Det är för att hålla högsta säkerhet och tillgänglighetsnivå

Det säger Charlotte Pataky, som är pressansvarig för Bank-ID, till DN.

Kopplas till Donald Trump

Beslutet kopplas även till USA:s före detta president Donald Trumps handelskrig mot Kina.

I maj 2019 undertecknade Trump en order om att blockera kinesiska telekommunikationsföretag från den amerikanska marknaden. Huawei var ett av flera företag som svartlistades. 

– Utländska motståndare utnyttjar sårbarheter för att begå skadliga cyberhandlingar och industrispionage mot USA och dess folk, sa Trump när han verkställde ordern.

Även Sverige har pekat ut Huawei som en säkerhetsrisk. År 2021 stoppades det kinesiska företaget från att delta i utbyggnaden av 5G-nätet. Beslutet fattades av Post och telestyrelsen efter en stark rekommendation från Säpo.

–  Bedömningen Säpo har gjort är att den kinesiska partistaten kan påverka och utöva påtryckningar på Huawei, dels genom företagets koppling till den kinesiska staten, dels med stöd av den kinesiska underrättelsetjänsten, framhöll Kurt Alavaara, informationssäkerhetschef på Säpo, efter beslutet.  

Exporten har upphört

När Huawei svartlistades av USA stoppades stora delar av den amerikanska exporten till det kinesiska företaget – bland annat upphörde  samarbetet med Google.

Google Play Store, Google Maps, Photos, Gmail och andra vanliga Google-tjänster finns därför inte på Huawei-modeller som lanserats efter 2019.

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Tung smäll för alla som tankar bilen

2023 11 30

Regeringen och Sverigedemokraterna har lovat väljarna att priserna på bensin och diesel ska pressas ner.

Tidöpartierna har sänkt bränsleskatten och vid årsskiftet sänks den så kallade reduktionsplikten till sex procent.

Enligt SD och regeringen kan sänkningen  resultera i att det blir ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024.

För 2025 och 2026  beräknas dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre.

Uppgifter: Extra kostnad tillkommer

Nu kommer dock ett dystert besked för den som hoppas på betydligt lägre drivmedelspriser.

I ett utkast till regeringens klimathandlingsplan, som DN tagit del av, framgår det att regeringen planerar att skapa ett eget system som lägger på en extra kostnad för den som tankar sin bil.

Den nya avgiften skulle innebära att bensin och diesel återigen blir dyrare.

– Särskilt om systemet utformas så att det tvingar ner utsläppen från transporter ända till de nivåer som Sverige har åtagit sig inom EU-systemet att nå till 2030, framhåller DN.

Ställer krav på Sverige

Bakgrunden till det eventuella beslutet är att regeringen pressas av EU:s utsläppsmål för transportsektorn.

Unionen kräver att Sverige gör något drastiskt åt de ökade utsläppen redan till 2030.

Läget är kritiskt.

Regeringens egna beräkningar visar att utsläppen inom transportsektorn kommer att öka med uppemot 30 miljoner ton till 2030.

Oense

Tidöpartierna är inte överens om det nya systemet.

Sverigedemokraterna motsätter sig förslaget, uppger DN.

Tidningen beskriver hur en ”dragkamp” pågår på statsrådsberedningen, som har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Hotat med regeringskris

För Sverigedemokraterna är lägre drivmedelspriser en hjärtefråga.

Partiet har gått så långt som att hota med regeringskris om inte drivmedelspriserna sjunker drastiskt efter årsskiftet.

– Det kommer komma en förändring som är ganska markant och substantiell till årsskiftet. Det kan vi vara 99,9 procent säkra på, annars har vi regeringskris, sa SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till TV4 Nyheterna i slutet av mars.

Efter hotet har dock SD närmat sig regeringens klimatpolitik.

För drygt två veckor sedan meddelade  partiets klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen att SD ställer sig bakom Sveriges klimatmål till 2045.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp E. Akyurt

Text: Redaktionen