SD ryter ifrån – ställer tungt krav på regeringen
2022 12 16
Under gårdagskvällen uppgav flera källor att regeringen kan tvingas backa från sitt vallöfte om att sänka reduktionsplikten till EU:s mininivå som ofta benämns som sex procent.
Tillsammans med SD har regeringen meddelat att sänkningen ska genomföras från och med 2024. Förslaget ger en effekt på 3-4 kronor lägre literpris om man inkluderar den aviserade skattesänkningen på bränsle som träder i kraft vid årsskiftet.
Men regeringen kan tvingas backa.
EU:s skärpta utsläppskrav riskerar att ställa till det, erfar DN.
– Antingen behöver man behålla reduktionsplikten, alltså inblandningen av biobränslen i bensin och diesel, på en hög nivå – eller kompensera för utsläppsökningen genom att köpa sig fri i affärer som sannolikt kostar flera miljarder kronor, framhåller tidningen.
Enligt uppgifter till tidningen arbetar regeringen i det tysta för att undersöka om det är möjligt att gå fram med en marginell sänkning av reduktionsplikten – långt under den utlovade nivån.
Något som samarbetspartiet Sverigedemokraterna inte har informerats om.
Det bekräftar SD:s klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen.
SD ryter ifrån
Enligt Kinnunen finns det inte på kartan att SD accepterar en marginell sänkning av reduktionsplikten.
– Det är uteslutet, det finns inte på kartan. Vi har lovat svenska folket detta. Det är fullständigt självklart för alla samarbetspartierna, säger han till DN.
På frågan om EU:s utsläppskrav kan innebära en ny miniminivå, svarar Kinnunen:
– Då borde inte Moderaterna ha pratat om att sänka reduktionsplikten till sex procent. Sänkningen ska påverka priset med flera kronor.
Omtvistad nivå
Exakt var EU:s miniminivå på reduktionsplikten landar är omtvistat.
Vad som står klart är att EU:s skärpta utsläppskrav innebär att en sänkt reduktionsplikt kan bli en dyr affär för Sverige.
Men att betala ett miljardbelopp kommer inte att förhindra genomförandet av sänkningen, framhåller Martin Kinnunen.
– EU:s ansvarslösa klimatmål och S-regeringens katastrofala förhandling kommer kosta. Det kostar dock även att betala åtskilliga kronor mer för fem miljarder liter diesel varje år. Att bortse från löftet om reduktionsplikten är inget alternativ för regeringen, skriver SD-ledamoten på Twitter och tillägger:
– Reduktionsplikten skulle om den fick fortsätta höjas tvinga vilken regering som helst att sätta ner skatten på EU:s miniminivå. Det skulle minska statens intäkter varje år. Svårt att se hur det samhällsekonomiskt skulle vara att föredra framför att shoppa utsläppsrätter.
Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet
Text: Redaktionen