SD-profil vill utrota omdiskuterat djur i Sverige

2023 01 02

Sverigedemokraternas talesperson i jaktfrågor, Magnus Persson, vill att vargen försvinner helt i landet.

Det meddelar SD-politikern efter att den största vargjakten i modern tid drar igång idag, rapporterar SVT.

Magnus Persson går därmed längre i frågan än var SD som parti ställer sig gällande vargens vara eller icke vara.

– Personligen tycker inte jag att vi behöver ha någon varg i Sverige, sedan har ju partiet en annan åsikt. Det fanns en orsak till att man tog bort vargen en gång i tiden, säger han till tv-kanalen och berättar att han själv möjligen ska försöka skjuta varg i vinter.

Vill halvera stammen

Vinterns jakt kommer att bedrivas i Sveriges fem mest vargtäta län: Gävleborg, Dalarna, Västmanland, Örebro och Värmland.

Enligt den senaste räkningen finns det drygt 460 vargindivider i Sverige. Naturvårdsverket angav en referensnivå på 300 vargar år 2019, men det anser regeringen alltså inte är tillräckligt.

Ett beslut fattades redan 2013 om att minska vargstammen ännu mer än så – ned till 170-270 individer.

– Vi har betydligt fler vargar nu i Sverige, och då är det bra att man ökar jakttrycket, säger landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) till SVT, som även han planerar att delta i jakten.

Kritiseras av forskare

Totalt får upp till 75 vargar dödas i årets jakt. En siffra som kan jämföras med att det totalt fällts 203 stycken i samtliga licensjakter som ägt rum sedan 2010.

Av Sveriges jägarförbund beskrivs jakten som nödvändig, men den kritiseras av flera organisationer som utan framgång försökt överklaga jaktbeslutet.

Även forskare ifrågasätter en vargstam på så låg nivå som 170-270 individer och menar att det kan leda till att djuret utrotas.

– En isolerad stam som är nästan lika inavlad som barn till syskon har inte gynnsam bevarandestatus. Att säga något annat är inte bara att bortse från vissa studier, utan från ett helt fält av bevarandegenetik. Det är inte seriöst, säger biologen Guillaume Chapron till SVT, som också menar att Sverige försöker kringgå EU-lagar genom att halvera vargstammen.

Ska slå ut revir

Målet med vinterns jakt är att slå ut hela revir.

– För att minska koncentrationen av varg väljer länsstyrelserna ut specifika revir som omfattas av licensjakten som tas bort genom jakt och på så sätt minska koncentrationen av vargrevir. Ett revir består av en hona, en hane och deras valpar, säger David Höök, vilthandläggare på Länsstyrelsen Värmland, till Aftonbladet.

Behåller skalle som trofé

Jägarna som deltar måste skyndsamt rapportera in till Länsstyrelsen när en varg skjutits. Därefter besiktas vargen och skickas vidare till Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, för hälsokontroll.

Det är dock vanligt att jägare får behålla skallen som trofé.

– Vi tar vara på en tand från skallen för åldersbedömning, och sedan skickar vi tillbaka skallen mot en kostnad, berättar Elina Thorsson, viltveterinär på SVA, för Aftonbladet.

Foto: Sveriges Riksdag resp J. Felise

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen