Tidigare SD-profil kräver att få göra comeback

2022 11 10

Rebecka Ädel (SD) lämnade samtliga politiska uppdrag efter avslöjande om nazistisk aktivism i slutet av oktober.

Men nu har hon ångrat sig och kräver att få återvända till sitt uppdrag i Nynäshamns kommun, rapporterar Expressen.

Hon hävdar att avhoppet var ett “förhastat beslut”.

– [Avsägelsen var] ett förhastat beslut som skrevs på utan eftertanke i en mycket pressad situation, framhåller Ädel i en skrivelse till kommunen.

– [Jag vill därför] återta denna avsägelse och därmed ta tillbaka mina uppdrag som politiker i Nynäshamns kommun, fortsätter hon.

Inledde utredning

Rebecka Ädel kandiderade för Sverigedemokraterna i nämnda kommun, där partiet tog hem 17,8 procent av rösterna i kommunvalet. Ädel var även den politiker som fick flest personkryss i samma val.

Efter att Expressen tillsammans med Expo avslöjat att politikern under flera år bland annat var aktiv på högerextrema sajten Nordfront inledde hennes parti en utredning av den 32-åriga politikern.

– Uppgifterna som framkommit är synnerligen allvarliga och har ingen som helst plats i partiet. Vi har därför påbörjat en process hos partiets medlemsutskott där ärendet kommer att utredas i enlighet med våra interna rutiner, framhöll SD:s pressavdelning enligt tidningen vid tillfället.

"Står inte bakom"

På eget bevåg valde alltså Ädel själv att hoppa av både sina politiska uppdrag och partiet.

– Med anledning av medieuppmärksamhet runt Rebecca Ädel vill Sverigedemokraterna Nynäshamn understryka att vi inte står bakom något av det som framkommit i reportagen och tar helt avstånd från all typ av främlingsfientlighet, rasism och nazism, skrev SD i Nynäshamn i samband med beskedet.

Sverigedemokraterna har hittills inte kommenterat Ädels önskemål om att nu få återvända till politiken – en vecka efter att hon avsade sig sina uppdrag.

Stor tidigare granskning

Sverigedemokraterna har tidigare uppmärksammats för högerextrema inslag.

I slutet av augusti fastslog en stor granskning från  researchföretaget Acta Publica att 214 SD-kandidater i höstens riksdagsval har koppling till nazism eller högerextremism.

– Närmare 80 procent, av de senaste valens över tusen kandidater med bakgrund i, eller med kopplingar till, högerextremism, har kandiderat för Sverigedemokraterna, skrev författarna i rapporten.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson avfärdade granskningen som ”oseriöst”.

– Det är gamla vänsterextremister som har skrivit den här rapporten.  Det är inte seriöst. Jag ger inte mycket för den där rapporten, sa han i SVT:s program Utfrågningen.

Text: Redaktionen


“Faktura” dimper ned i brevlådan – betala inte

2025 01 22

Många svenskar förvånas just nu av vad som ser ut som oväntad faktura i brevlådan.

Under hösten och vintern har det larmats i flera städer och kommuner runtom i Sverige.

Nu tycks “turen” ha kommit till Eskilstuna.

Enligt Svenska kyrkan i staden har det skickats ut brev från ett företag som erbjuder gravskötsel och gravstenstvätt.

Metoden är effektiv eftersom nästan alla har minst en bortgången anhörig vars grav man sköter om då och då.

Men kyrkan pekar på att brevet ser ut som en faktura som ska betalas – när det egentligen handlar om ett valfritt erbjudande.

Av det skälet uppmanas nu alla som fått hem “fakturan” att anmäla detta till Konsumentverket, rapporterar P4 Sörmland.

Som en utpekad målgrupp

Företaget som nämns som avsändare heter “Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB”. 

Svenska kyrkan uppmärksammar att brevet kan se ut att komma från dem, vilket alltså inte stämmer.

– Kyrkogårdsförvaltningen vill informera dig som kontaktas av detta företag, som erbjuder gravskötsel, att vi inte har något samarbete med dem, har man tidigare deklarerat i en annan kommun.

"Rent lurendrejeri"

Eskilstuna är långt från den enda staden vars invånare drabbats av liknande utskick – och svenskar med en relation till kyrkan tycks vara en särskilt utpekad målgrupp för blufförsöken.

I november rapporterades det om andra brev från andra företag som uppmanade folk att genomföra en “gravrättsaktivering” för 99 kronor – som egentligen är gratis.

– Det är rent lurendrejeri, det är skamligt att göra människor oroliga på det här sättet, sade Annelie Sjöström, kommunikationschef på Kyrkogårdsförvaltningen, till TV4 vid tillfället.

Anmäl breven

Just de fakturaliknande erbjudandena från Gravskötsel & Omvårdnad verkar ha hållit på i flera år. Det finns rapporter i medierna om saken ända från 2020.

Och med de senaste incidenterna i Eskilstuna tycks utskicken med andra ord inte ha upphört.

Tvärtom.

– Anmäl deras erbjudande till Konsumentverket, uppmanar Svenska kyrkan.

Företaget: Våra kunder är nöjda

På sin hemsida förklarar Gravskötsel & Omvårdnad att man startades 2019 för att “samla alla tjänster och produkter som relaterar till begravningsplatser på en och samma plats”.

– Förutom att leverera tjänster och produkter till anhöriga så vet vi att för många människor är sorgeprocessen efter en bortgången anhörig väldigt känslomässig. För oss är det därför väldigt viktigt att vi behandlar alla kunder med stor omsorg och respekt, framhåller företaget.

Enligt egna uppgifter har man hjälpt över 30 000 kunder.

– Många sms:ar, ringer och mejlar oss och berättar hur tacksamma de är över vårt arbete. Det värmer väldigt mycket när vi får läsa sådana meddelanden.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen

2025 01 22

Varje år delar konsumentföreningen Äkta vara ut antipriset ”Årets matbluff”.

I årets upplaga kan ett av Sveriges största kaffemärke ro hem den mindre åtråvärda utmärkelsen.

Det rör sig om kaffejätten Gevalia.

Äkta vara har uppmärksammat att Gevalia har tagit fenomenet krympflation till en ny nivå.  

"Gått steget längre" 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.

De senaste åren har flera kaffemärken anklagats för att använda bluffmetoden. Många märken har dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.

– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller Äkta vara i ett uttalande.

Vidare konstaterar konsumentföreningen att Gevalia har gått ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. 

Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.

– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen. Det är i flera fall svårt att se någon storleksskillnad mellan 425- och 450-gramspaketen och vikten framgår endast på baksidan av förpackningen, framhåller Äkta vara.

Kraftigt försäljningstapp

Nomineringen till årets matbluff är en av flera motgångar som drabbat Gevalia de senaste åren.

I april 2023 valde Ica att bojkotta Gevalia.

Matkedjan plockade bort flera av företagets produkter från sina hyllor med motiveringen att Gevalias priser ”nått Icas smärtgräns”.

Konsekvensen av Icas bojkott visade sig i Gevalias årsredovisning för 2023. Gevalia svenska verksamhet redovisade en omsättning på 1,2 miljarder kronor – ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Kaffejätten har också kritiserats för att moderföretaget JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Hela listan

Utöver Gevalias kaffepaket är ytterligare fyra produkter nominerade till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt:

- Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

- Mutti Pizza sauce classica

- Axa gold Fruit müsli

- Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Läs mer om motiveringarna här.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen