SD öppnar för oväntat samarbete – ”hoppas vi slipper”

2024 04 18

Sverigedemokraterna öppnar för att runda regeringen tillsammans med en oväntad samarbetspartner.

Det uppger SD-ledamoten Tobias Andersson, som är ordförande för riksdagens näringsutskott.

I en intervju med SvD öppnar Andersson för att runda regering i frågan om gårdsförsäljning av alkohol.

SD-toppen anser att socialminister Jakob Forssmed (KD) inte driver frågan tillräckligt hårt. Tidsplanen om att gårdsförsäljning ska bli veklighet i början av nästa år riskerar att missas, enligt Andersson.

– Med tanke på hur ansvarig minister har hanterat frågan hittills så vågar jag inte ta det för givet, säger han till tidningen.

Öppnar för oväntat samarbete

Nu öppnar SD-ledamoten för ett oväntat samarbete. Tobias Andersson sträcker ut handen till Centerpartiet, som är kända för sin ovilja att samarbeta med Sverigedemokraterna.

Centerpartiet har dock drivit frågan om gårdsförsäljning under en längre tid och Tobias Andersson ser därmed en möjlighet att runda Kristdemokraterna och ta frågan direkt till socialutskottet, där han räknar med stöd från Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet.

– Jag hoppas att vi slipper göra det, men från SD:s sida är vi öppna för det om slutprodukten inte håller måttet, säger han till SvD och pekar på att Moderaterna och Liberalerna hanterat frågan om den nya könstillhörighetslagen på samma sätt.

Socialministerns förslag kritiseras

Förra veckan kunde Aftonbladet avslöja att socialminister Jakob Forssmed presenterat ett utkast på ett förslag om gårdsförsäljning av alkohol.

Enligt förslaget ska det  bli tillåtet för gårdar att sälja drycker med en alkoholhalt som inte överstiger 15 procent. Det kommer också ställas krav på att gårdar har en produktion av spannmål eller odling av råvaror för att tillåtas sälja alkohol. En produktion som många bryggerier saknar i dag.

Förslaget fick Moderaterna att se rött.

Mats Green (M), ledamot i Näringsutskottet, anser att det är alldeles för restriktivt.

– Jag är född och uppvuxen i samma bygd som Jakob Forssmed. Det är en speciell klimatzon vid Östra Vätterbranterna där man nu har möjlighet att framställa vin och annan spirituosa, som traditionell punsch, sa han till Aftonbladet och tillade:

– Det här förslaget skulle omöjliggöra försäljning av detta. Det är helt oacceptabelt. Det missgynnar landsbygden, besöksnäringen och en del av våra genuina svenska kulturtraditioner.

Foto: Elima Mwinyipembe Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen