Scan återkallar flera produkter

2024 05 03

Scan återkallar flera chorizokorvar.

Det meddelar företaget på fredagen.

I ett pressutskick skriver Scan att det rör sig om en ”försiktighetsåtgärd”.

Företaget har mottagit uppgifter om att det kan förekomma bitar av plast och metall i korvarna.

– Som en försiktighetsåtgärd återkallar Scan Chorizo 300g respektive 900g då en konsumentreklamation med ett främmande föremål i metall/plast inkommit, framhåller charkjätten i ett uttalande.

Följande produkter återkallas

Förpackningar med följande datum återkallas:

- Chorizo 300g med produktionsdag 2024-04-16 och bäst-före-datum 2024-05-11

- Chorizo 300g med produktionsdag 2024-04-17 och bäst-före-datum 2024-05-12

- Chorizo 300g med produktionsdag 2024-04-18 och bäst-före-datum 2024-05-13

- Chorizo 900g med produktionsdag 2024-04-17 och bäst-före-datum 2024-05-12

- Chorizo 900g med produktionsdag 2024-04-18 och bäst-före-datum 2024-05-13

Kunder som vill reklamera köp uppmanas att göra det via [email protected].

Fakta: Scan

- Kött- & charkuterimästare med verksamhet och försäljning i Sverige

-  Är en del av den nordiska livsmedelskoncernen HKScan

- Cirka 1 700 anställda i Sverige

- Finns i Stockholm, Linköping, Skara, Kristianstad och Halmstad

- Har fyra anläggningar i Sverige

- Cirka 6 000 gårdar levererar till företaget

Foto: Scan

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


Vanliga mobilladdare stoppas – “sluta omedelbart använda dem”

2024 07 18

Flera batteriladdare som säljs på Ikea dras tillbaka med omedelbar verkan.

Det meddelar varuhusjätten i ett pressutskick på onsdagen.

Alla kunder som har köpt produkterna uppmanas att “omedelbart sluta använda dem”.

– Kontakta Ikea för en ersättningsprodukt eller full återbetalning, framhåller företaget.

Kan börja brinna

Laddarna det gäller är Ikeas portabla batteriladdare, så kallade powerbanks som framför allt används för att ladda mobiltelefoner när det inte finns tillgång till ellutag, från märket Varmfront.

Trots att produkterna testas har det nu upptäckts att laddarna kan börja brinna.

– Ikeas produkter riskbedöms och testas noggrant för att säkerställa att de klarar tuffa test i det dagliga livet hemma och att de uppfyller krav och regler på alla marknader där Ikea är verksamt, uttrycker företaget vidare och tillägger:

– Trots detta har det kommit till vår kännedom att vissa VARMFRONT portabel batteriladdare kan utgöra en brandsäkerhetsrisk på grund av ett tillverkningsfel.

Här är laddarna

Felet uppges vara isolerat till följande produkt och datumstämplar.

Varmfront portabel batteriladdare 10 400 mAh (modellnummer E2038):

- 2313

- 2316

- 2318

- 2319

Varmfront portabel batteriladdare 5 200 mAh (modellnummer E2037):

- 2318

- 2319

- 2322

Bild på portabel batteriladdare som återkallas i två versioner

Bild: Ikea

"Ber om ursäkt"

Batteriladdare med andra datumstämplar än ovanstående berörs inte av onsdagens återkallelse.

– IKEA ber om ursäkt för eventuella besvär som denna återkallelse kan medföra, framhäver möbeljätten.

Produkterna ska returneras till valfritt Ikea-varuhus. Det behövs inget kvitto för att få pengarna tillbaka eller ersättas med en annan laddare.

Foto: Screen Post

Text: Redaktionen