SAS-plan har fått vända om till Arlanda

2024 07 07

Ett flygplan har kolliderat med en fågel och tvingats vända om.

Det handlar om ett SAS-plan som var på väg från Arlanda till Ängelholm som fått oväntade problem.

Planet har kolliderat med en fågel i luften.

Därmed har man tvingats vända om till Arlanda igen.

Det rapporterar Aftonbladet.

Planet tvärvände

Efter att planet krockat med fågeln tvärvände det och satte kurs mot Arlanda igen.

– Planet vände tillbaka till Arlanda för inspektion. Planet beräknas bli 1,5h sent. 70 passagerare är ombord, förklarar SAS presschef Irena Busic för tidningen.

Det finns inga uppgifter om att flygplanet ska ha fått några större skador på grund av händelsen.

Inga passagerare har heller skadats.

70 passagerare

70 passagerare befann sig ombord på planet när krocken skedde, däribland musikern och profilen Samir Badran som ställer in ett framträdande i Båstad på grund av händelsen.

En passagerare har förklarat att det blev lite gungigt.

– Det blåser lite så det var gungigt och det är ett litet plan.

Några av passagerarna ska ha beslutat sig för att inte åka till Ängelholm när planet är redo att gå upp i luften igen.

Sveriges största

Arlanda är som bekant Sverige största flygplats och hanterar stora volymer årligen.

– Under 2023 reste 21 817 841 resenärer till eller från Stockholm Arlanda Airport, förklarar Swedavia om sin flygplats.

Ger många jobb

Arlanda sätter många personer i jobb på många olika sätt, och bidrar till Sveriges internationella konkurrenskraftighet.

– På Stockholm Arlanda Airport finns omkring 600 olika företag med runt 15 000 anställda. Flygplatsen ger indirekt ytterligare 1 000 anställningar per miljon resenärer och runt 2 000 arbetstillfällen i regionen för taxiförare, förskolepersonal med flera, fortsätter Swedavia.

– På så sätt sysselsätts drygt 50 000 människor utöver de som arbetar på flygplatsen. Utländska besökare handlar, bor och äter för 60 miljarder per år i Sverige. 

– Det är mer än bilexporten, mer än läkemedelsexporten och tio gånger mer än musikexporten. Resandet spås öka och här spelar Stockholm Arlanda Airport en viktig roll.

Foto: Swedavia

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland hånar toppmötet

2025 08 19

Rysslands tidigare president Dmitrij Medvedev uppskattar inte gårdagens möte i Vita huset mellan USA:s president Donald Trump, Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj och flera europeiska ledare.

I ett inlägg på X hånar Medvedev samtalen. 

– Den anti-ryska och krigshetsande organisationen ”Koalitionen av villiga” misslyckades med att spela ut president Trump på hans hemmaplan. Europa tackade och fjäskade för honom, skriver den ryske ex-presidenten.

Sedan går Mevedev till angrepp mot president Zelenskyj.

– Frågan är nu vilken melodi clownen från Kyiv kommer att spela om garantier och territorier på hemmaplan när han tar på sig den gröna militäruniformen igen.

”Fullständig förintelse”

Dmitrij Medvedev, som numera är vice ordförande i det ryska säkerhetsrådet, har tidigare avfärdat fredsförhandlingar med Ukraina.

I juni framhöll den ryske politikern att Rysslands målsättning med ”förhandlingar” är att uppnå en "snabb seger" och en "fullständig förintelse" av den ukrainska regeringen, som han kallar för ”nynazistisk”.

– Vår armé avancerar snabbt och kommer att fortsätta framåt. Allt som bör explodera kommer att explodera, och alla som bör utrotas kommer att förintas, skrev Medvedev i ett inlägg på Telegram.

”Lyssnar inte på pappa Trump”

Rysslands särskilda sändebud för ekonomiskt samarbete och investeringar, Kirill Dmitriev, har också uttalat sig om måndagskvällens samtal i Vita huset.

Han går till angrepp mot Tysklands förbundskansler Friedrich Merz, som krävt en fullständig och villkorslös vapenvila innan förhandlingar med Ryssland kan inledas.

Donald Trump delar inte Merz uppfattning, vilket Dmitriev uppmärksammar.

– Förbundskanslern lyssnar inte på pappa Trump och fortsätter att insistera på en vapenvila först, trots att USA stöder varaktig fred i stället för ett tillfälligt eldupphör, skriver den ryske toppolitikern på X.

Foto: President of Ukraine

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 08 19

Under veckan kommer fler poliser att synas på och längs vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell trafikvecka mellan 18 och 24 augusti.

Under den särskilda insatsveckan kommer polisen fokusera på hastighetskontroller i tätbebyggda områden. Den ökade närvaron sammanfaller med att många barn i låg- och mellanstadieålder börjar skolan efter sommarlovet.

– Vi kommer att lägga extra fokus på hastighetskontroller i områden där det är många människor i rörelse, till exempel bostadsområden, stadskärnor och utanför skolor och förskolor, säger polisens trafikstrateg Ulrika Edström.

– Nu när sommarlovet är slut för många barn borde det vara en angelägenhet för alla att de ska kunna röra sig tryggt till och från skolan.

Avgörande betydelse

Hastighetsöverträdelser i samband med kollisioner kan få ödesdigra konsekvenser. Fordonets hastighet har många gånger en avgörande betydelse för utgången av en olycka – även i områden där hastighetsbegränsningarna är relativt låga. 

– Vid en kollision med en oskyddad trafikant kan så lite som 10 km/h vara skillnad mellan liv och död, säger Ursula Edström.

Vi en hastighet på 30 km/h hinner en förare reagera i tid och kan sänka farten eller stanna bilen om det skulle behövas. Men redan vid 50 km/h är stoppsträckan mer än fördubblad. 

– Att som fotgängare eller cyklist bli påkörd av ett fordon som framförs i 50 km/h kan jämföras med att falla från tredje våningen.

Därför berättar polisen i förväg

Varje år genomför polisen flera nationella trafikveckor med olika fokusområden.

Enligt Polismyndigheten är insatsveckor i trafiken ett effektivt sätt att få trafikanter att sänka hastigheten, vilket också är anledningen till att polisen berättar om insatserna i förväg.

– Att vi informerar i förväg om fler hastighetskontroller kan verka märkligt men faktum är att det också ger resultat, har Ursula Edström tidigare förklarat.

– Människor följer i större utsträckning hastighetsbegränsningarna under våra insatsveckor, vilket också syns på olycksstatistiken. Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt.

Foto: Polisen 

Text: Redaktionen