Sänker fordonsskatten – men bara för en modell

2024 03 15

Det ska bli lönsammare att äga ett klassiskt svenskt semesterfordon.

Det meddelar finansminister Elisabeth Svantesson (M) i dag, fredag.

Svantesson uppger att regeringen beslutat att husbilar inte längre ska omfattas av den förhöjda fordonsskatten, som omfattar bilar som släpper ut över 75 och upp till 125 gram koldioxid per kilometer.

Regeringen motiverar beslutet med att utbudet av husbilar med låg- och nollutsläppsalternativ ännu inte är lika stort som för andra personbilar och lätta lastbilar, vilket innebär att den förhöjda fordonsskatten inte får samma ”miljöstyrande effekt”.

– Husbilsbranschen är viktig för Sverige och husbilar innebär glädje och frihet för många människor. Samtidigt har skatten för husbilsägare ökat som en konsekvens av förändringar i hur man mäter fordons koldioxidutsläpp.

– Därför remitterar vi nu ett förslag som sänker skatten på husbilar, säger Elisabeth Svantesson.

Då kan skatten sänkas

Regeringens förslag ska behandlas i budgetpropositionen 2025.

Ändringarna föreslås träda i kraft 1 februari 2025.

Men det kan uppstå hinder längs vägen.

– Om förslagen kommer att presenteras i budgetpropositionen för 2025, och i vilken omfattning och med vilken dimensionering, blir beroende av det ekonomiska läget, reformutrymmet och finansieringsbehovet samt de överläggningar som förs i det slutliga arbetet med budgetpropositionen, framhåller regeringen i ett uttalande.

Störst i Europa

Sverige är det land i Europa med flest antal registrerade husvagnar och husbilar. Totalt rör det sig om cirka 300 000 registrerade husvagnar och cirka 120 000 husbilar.

Under 2023 registrerades totalt 4 693 fordon för mobilt boende i Sverige, varav 2 680 husbilar.

Det är en minskning med cirka 24 procent jämfört med föregående år.

– Camping och mobilt boende behåller sin popularitet även om vi under året har märkt av den åtstramning av ekonomin som skett, kommenterade Per Nilsson, ordförande för Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund.

Foto: Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Oväntad dryck förlänger livet – bara om du dricker på morgonen

2025 09 14

En enkel morgonrutin kan ha oväntade effekter på både hjärta och livslängd.

Tre koppar morgonkaffe om dagen kan inte bara pigga upp – det kan också förlänga livet, visar ny forskning.

En studie från Tulane University i USA visar att just morgonkaffet kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, rapporterar svenska Yle.

Skyddar mot sjukdom

Studien omfattar över 40 000 amerikaner och visade att de som dricker sitt kaffe på morgonen hade 16 procent lägre risk att dö totalt.

Hela 31 procent hade lägre risk för dödsfall kopplat till hjärt- och kärlsjukdomar.

– Det är troligen kopplat till kroppens dygnsrytm. Kaffe sent på dagen kan störa melatoninnivåerna och öka risken för inflammation och blodtrycksproblem, säger Lu Qi, forskare vid Tulane University, till European Heart Journal.

LÄS MER: Unik svensk produkt skyddas – läggs i kaffe

Mjölk förstärker effekten

Kaffe innehåller antioxidanter, särskilt polyfenoler, som skyddar mot inflammation och oxidativ stress.

Studier från Köpenhamns universitet visar att kombinationen av polyfenoler och protein, som i komjölk, förstärker effekten.

Komjölk med 3–3,5 procent protein ger större hälsoeffekt än exempelvis havremjölk.

Den brittiska epidemiologen Tim Spector dricker 3–4 koppar kaffe varje dag eftersom han anser att det är bra för hälsan.

– Kaffe är troligen den mest hälsosamma drycken som finns just nu, säger han till The Telegraph.

Minskar risk för demens

Analyser visar att kaffe även minskar risken för typ 2-diabetes och kognitiva sjukdomar som Alzheimers.

Risken att insjukna i diabetes minskar med ökat kaffeintag, upp till fem koppar per dag.

Även koffeinfritt kaffe ger skydd, men koffein kan ha extra positiva effekter mot demens och stroke.

Experter rekommenderar därför 3–4 koppar kaffe per dag, gärna på morgonen, och utan överdrivet socker.

Effekten är märkbar oavsett om kaffet är koffeinfritt eller vanligt.

LÄS MER: Vändningen – priset på kaffebönor sjunker plötsligt

Foto: C Dala

Text: Redaktionen


Biltillverkare varnar – hotas av konkurs

2025 09 14

Jaguar Land Rover befinner sig mitt i en kris.

En cyberattack mot Jaguar Land Rover, JLR  har tvingat fabriker och datasystem att vara stillastående och skapat en kris som sprider sig genom företagets leverantörskedja.

Attacken, som först upptäcktes den 1 september, ledde till att JLR stängde ned sina IT-system och produktionslinjer globalt.

Nu har det gått ännu längre där flera leverantörer förväntas gå i konkurs, rapporterar BBC.

Stoppat produktionen

Med produktionen stillastående i nästan två veckor riskerar tusentals jobb att försvinna, och företaget står inför en allvarlig kris.

De primära fabrikerna i Solihull, Halewood och Wolverhampton väntas stå stilla åtminstone till onsdag medan skadorna utreds, medan 34 000 anställda i Storbritannien har tvingats hålla sig hemma.

– Vi stängde ned nätverken medvetet för att skydda dem från skada, säger en talesperson för JLR, till BBC.

Men eftersom produktionen är starkt automatiserad har bilar inte kunna byggas, och försäljningen har påverkats kraftigt.

Leverantörer i fara

JLR:s leverantörer, många små och medelstora företag, drabbas hårt av stoppet.

Experter varnar för att vissa riskerar konkurs om krisen fortsätter och JLR:s framtid är fortfarande oklar.

– Vissa av dem kommer att gå under. Jag skulle inte bli förvånad om vi såg konkurser, säger Andy Palmer, tidigare chef på Aston Martin och senior chef på Nissan, till mediebolaget.

Han befarar att leverantörer redan har börjat minska personalen för att hålla kostnaderna nere.

En chef hos en mindre JLR-leverantör, som vill vara anonym, bekräftar för BBC att 40 personer redan har sagts upp – nästan hälften av arbetsstyrkan.

Krav på statlig hjälp

Politiker och fackföreningar uppmanar nu regeringen att agera för att skydda jobb.

– Det som började hos några onlinesystem sprider sig nu genom leverantörskedjan och hotar likviditeten, vilket kan förvandla en kortvarig chock till långsiktig skada, säger Labourföreträdaren Liam Byrne.

Unite, fackföreningen som organiserar fordonsarbetare, kräver ett korttidsstöd där staten subventionerar löner tills JLR och leverantörerna är i full drift igen.

Foto: L Clarysse

Text: Redaktionen