Säkerhetsexpert uppmanar – undvik de här platserna

2023 08 17

Terrorhotnivån har höjts i Sverige – från en trea till en fyra på en femgradig skala.

Säkerhetspolisen, Säpo, uppmanar allmänheten att ”fortsätta leva som vanligt”, men att vara extra uppmärksamma på vad myndigheter lämnar för information.

Några officiella rekommendationer om att undvika publika platser och evenemang har inte utfärdats.

Jörgen Holmlund, lärare i underrättelsetjänst vid Försvarsskolan, anser dock att det kan vara lämpligt att undvika somliga platser med anledning av det förhöjda säkerhetsläget.

Då bör du vidta ökad vaksamhet

– Till exempel demonstrationer och motdemonstrationer med anledning av de koranbränningar som varit, där skulle jag säga undvik de platserna några timmar före och några timmar efter, säger säkerhetsexperten till TV4.

Jörgen Holmlund uppmanar även till ökad vaksamhet när man är ute bland folk och vid besök av olika evenemang.  

– Jag skulle vara ännu noggrannare i storstäder framför allt på att se över vilka demonstrationer som äger rum, och runt vilka kollektivtrafiks-knutpunkter. Man kan även hålla en ökad aktsamhet kring personer och grupper där något inte verkar stämma, som rör sig kring vissa objekt, säger han till tv-kanalen.

Flera uppmaningar

Polisen har tidigare gått ut med en skarp uppmaning inför kommande publika evenemang i Sverige.

Besökare uppmanas att vara extra vaksamma med anledning av den ökade hotbilden.

– Man ska iaktta vad som pågår runtomkring sig och hålla en vaksamhet runt sin egen person, sa Stockholmspolisens presstalesperson Ola Österling till SR Ekot under gårdagen.

Ta ut hörlurarna 

Polismyndigheten har även betonat att det kan vara en bra idé att ta ut sina hörlurar ur öronen för att öka vaksamheten.

– Ta ut hörlurarna, annars hör du inte vad som händer runt omkring dig.

– Det handlar om att höja den mentala medvetenheten om att det skulle kunna hända någonting och då är vår uppgift att förhindra eller förebygga det, och att ingripa ifall det händer, framhöll Thomas Fuxborg, presstalesperson hos polisen, till SVT Nyheter i slutet av juli.

Foto: T. Williams

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen