Säg alltid nej till detta mobilabonnemang

2024 11 28

Många svenskar säger ja till en typ av mobilabonnemang som man sedan ångrar.

Riskerna för att drabbas är extra stor i december månad när många är ute på gator och i butiker för att handla julklappar.

Stort problem

Thomas Björkström vid Konsumenternas Energimarknadsbyrå framhåller att de aktuella mobiltelefonabonnemangen är ett påtagligt problem.

– Det här är ett av de största  problem som vi hör [om], förklarar han för Sveriges Radio.

Och den typ av mobilabonnemang som han bestämt vill varna för är de abonnemang som gatuförsäljare erbjuder.

– Man kan hamna i en tråkig situation det är inte säkert att det stämmer överens med det säljaren har sagt.

Stanna inte till

Han bästa tips i frågan är att helt enkelt inte stanna utan bara gå rakt förbi de ofta ihärdiga telefonförsäljarna.

Många konsumenter vill vara allmänt trevliga när de talar med försäljare och kan därför ha svårt att säga nej. Det är med andra ord lätt att tacka ja till något som man i själva verket inte hade några planer på att skaffa sig.

Och även priset kan vara något man ångrar djupt i efterhand.

14 dagar på sig

Men som kund har man en stor fördel om man köper något som man i efterhand ångrar.

– Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler.

Det betonar Konsumentverket.

Tiden som konsumenten har på sig att ångra köpet kallas för ångerfrist. Och gäller det en tjänst så räknas ångerfristen från dagen då konsumenten ingick avtalet.

– Den dag som ångerfristen börjar löpa räknas inte in när man beräknar ångerfristen. Det innebär att dagen efter är dag ett i ångerfristen, betonar Konsumentverket.

Upp till ett års ångerfrist

Säljaren är skyldig att informera köparen på ett tydligt sätt om ångerrätten innan konsumenten ingår avtalet.

– Om du inte ger konsumenten rätt information om ångerrätten har konsumenten upp till ett år från den ursprungliga ångerfristen på sig att ångra köpet, förklarar Konsumentverket.

Foto: A. Abillion

Text: Redaktionen


Viktigt meddelande om swish-betalningar under helgen

2025 10 24

Ett planerat underhåll hos Swish kan komma att påverka betalningar.

Swish genomför återigen ett planerat underhåll som kan påverka kunder hos flera banker under natten mot söndag.

Den här gången gäller det kunder hos tre svenska banker.

Nyligen planerat underhåll

Det var inte så länge sedan Swish genomförde ett planerat underhåll för ICA Banken och Handelsbanken.

Under natten mellan den 14 och 15 oktober påverkades betalningar som gjordes under systemunderhållet.

– För ICA Bankens kunder gäller avbrottet mellan 23.00 och 01.00, medan Handelsbankens kunder kommer påverkas mellan 23.50 och 00.10, uppgav Swish under tillfället.

LÄS MER: Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många

Nu är det dags igen, men denna gång gäller det andra banker.

Under natten mellan lördag och söndag den 26 oktober kommer Swish att genomföra underhåll som kan påverka betalningar hos flera storbanker i Sverige.

– Nordea, Skandiabanken och Sparbanken Syd kommer att utföra ett planerat underhåll som kan påverka Swish-betalningar under den angivna tiden, uppger Swish.

Upphåll under natten

Hos Skandiabanken planeras arbetet mellan 01:50 och 03:30, hos Nordea mellan 02:00 och 04:00, och hos Sparbanken Syd mellan 02:00 och 03:30.

Swish uppger att betalningar som görs under dessa tider kan komma att påverkas, och rekommenderar därför kunder att planera sina betalningar i förväg.

För de som behöver göra betalningar under natten finns även alternativ som kort eller kontanter.

Aktuell information om pågående eller planerade avbrott finns alltid tillgänglig på status.swish.nu, där Swish uppdaterar i realtid.

Vilka kunder gäller det?

Kunder hos Skandiabanken, Nordea och Sparbanken Syd är alltså de enda som kan komma att påverkas av underhållet.

Alla andra bankkunder påverkas inte och kan använda Swish som vanligt under natten.

Om en betalning inte syns i internetbanken har inga pengar dragits – det rekommenderas dock att alltid kontrollera detta efter ett driftstopp.

LÄS MER: ID-tjänsten Freja går ut med viktigt meddelande

Foto: Swish

Text: Redaktionen


24 oktober 2025

Sveriges bästa sjukhus utsett – här är vinnaren

2025 10 24

Sveriges bästa sjukhus har korats.

Resultatet baseras på den senaste Nationella patientenkäten som görs av Sveriges Kommuner och Regioner.

66 sjukhus i landet har utvärderats av sina patienter.

Det sjukhus som får högst helhetsbetyg är Aleris Elisabethsjukhuset i Uppsala.

Legat i topp länge

Aleris Elisabethsjukhuset har legat i topp i varje mätning sedan 2016.

Sjukhuset arbetar efter något som man kallar Uppsalamodellen, som är ett nära samarbete mellan Aleris Elisabethsjukhuset och Akademiska sjukhuset.

Medarbetare, kompetens och resurser delas mellan de två och på så sätt tar sjukhusen gemensamt hand om regionens patienter.

– Det här är ett kvitto på det fantastiska arbete som våra medarbetare gör varje dag, och på styrkan i samarbetet med Akademiska sjukhuset, säger sjukhuschef Peter Försth, i ett uttalande.

– Inom ramen för Uppsalamodellen har vi lyckats skapa en effektiv, sammanhållen och mänsklig vård som uppskattas av patienterna. Det är en gemensam framgång för hela regionen.

LÄS MER: Hushåll kan få 30 000 kronor mer – på ett villkor

Långt över rikssnittet

Uppsalasjukhuset ligger drygt åtta procent över rikssnittet när det gäller patienternas nöjdhet.

I år firar sjukhuset 100 år.

Sjukhuset har omkring 60 medarbetare, 14 vårdplatser och tre operationssalar.

15 000 patienter får vård och 3 000 operationer genomförs varje år, varav omkring 1 000 av operationerna sker tillsammans med Akademiska sjukhuset.

– Det som gör mig mest stolt är att patienterna upplever både trygghet och delaktighet i vården. Att få så här höga betyg år efter år visar att kvalitet inte bara handlar om teknik eller resultat, utan om relationen mellan vårdpersonal och patient, säger Peter Försth.

Nationell patientenkät

- Nationell patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården.

- Arbetet samordnas av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

- Genom att delta i Nationell patientenkät har patienter möjlighet att berätta om och svara på frågor om sina erfarenheter och upplevelser av vården.

- Resultaten används för att förbättra och utveckla vården utifrån ett patientperspektiv.

Källa: SKR

LÄS OCKSÅ: UPPGIFTER: Ilska inom regeringen – skyller på Liberalerna 

Foto: Johan Alp, Region Uppsala

Text: Redaktionen