JUST NU: Så vill Johan Pehrson (L) påverka SD

2022 08 10

Det är viktigt att inte ”diskriminera Sverigedemokraterna”.

Det framhäver Liberalernas partiledare Johan Pehrson i en intervju med DN.

Efter att L bytte sida – från januariavtalet till att verka för en borgerlig regering – har en stor del av debatten inom partiet kretsat kring relationen till SD.

Johan Pehrson har en bestämd åsikt.

Liberalerna ska ta debatten och dra SD mot den politiska mitten.

– När de kom in i riksdagen var det mycket diskussioner om att de inte skulle sitta i utskott och så. Jag hade förmånen att vara gruppledare för Liberalerna då och var tydlig med att jag tycker att man ska göra allt för att inte diskriminera det här partiet. Ta debatten, se till att man flyttar dem och andra partier mot den politiska mitten, säger han till DN.

Han tillägger:

– De hade kommit in för att vi i Sveriges riksdag hade misslyckats med några viktiga saker, till exempel en fungerande integrationspolitik och en tillräckligt kraftfull rättspolitik för att bekämpa grova brott. Det här partiet har vuxit sig starkt genom att sätta på sig en offerkofta, genom att säga att de är exkluderade. Det har många partier bidragit till.

En röd linje

Men Liberalernas röda linje kvarstår.

Sverigedemokraterna ska inte ingå i en borgerlig regering efter valet.

– Det är klart att vi också har röda linjer mot SD i olika sakfrågor. Det är saker som jämställdhet, rätt till abort, fri kultur, att public service är viktigt och att vi ska ha ett fritt och oberoende domstolsväsende. Men det är inget som är inskrivet, det är inget som partiet har tagit ställning till. Det är så självklart, säger Johan Pehrson till tidningen.

Oro från båda sidor

Relationen mellan Liberalerna och Sverigedemokraterna är, trots Johan Pehrsons linje, fortsatt rostig.

Företrädare för partierna har utryckt en misstro mot respektive sida.

–  Liberalerna är ett parti som fortsatt är extremt splittrat. Det vi är rädda för är att de kommer blockera en hel del av de nödvändiga reformer som måste göras. Och det är klart att det kommer krävas ett oerhört arbete före en statsministeromröstning om det är så att Liberalerna ska vara inblandade på något sätt, sa SD-ledaren Jimmie Åkesson till Expressen i slutet av juni.

I en intervju med GP utryckte Jimmie Åkesson en oro över att många L-politiker inte delar partiledningen och Johan Pehrsons linje när det kommer till invandringspolitik och rättsliga frågor.

– Jag är rädd för att delar av L är så pass starka att man kommer stå i vägen för i princip varje viktig reform. Det får inte bli så och det måste vi reda ut innan vi trycker på någon knapp i en statsministeromröstning, sa Åkesson till tidningen.

Utesluter budgetsamarbete

Anna Starbrink, toppkandidat för Liberalerna i riksdagsvalet, vill inte se ett budgetsamarbete med Sverigedemokraterna.

– Jag är inte alls orolig för samarbetet med de tidigare allianspartierna. Men vad stödet från Sverigedemokraterna kommer innebära och kosta, det är det som kommer bli den stora och svåra frågan och då vill jag vara med och forma det. Det är därför jag kandiderar till riksdagen, framhöll hon i en intervju med Expressen.

Foto: Liberalerna

Text: Redaktionen


Klassisk bensinkedja försvinner helt – efter 113 år

2025 03 24

En trotjänare i drivmedelsbranschen tackar för sig i år.

Det är en era som går i graven.

Så beskrivs situationen när de sista Shellmackarna nu fasas ut helt – vilket kommer att innebära det definitiva slutet för kedjan efter 113 år i branschen.

Senast i december 2025 kommer den sista av skyltarna att plockas ned, rapporterar sajten E55 på måndagen.

St1 tar över

Redan 2010 togs de drygt 190 svenska Shellstationerna över av St1, men fram till nu har flera av dem haft kvar sina ikoniska skyltar.

För två år sedan bestämde dock St1 att Shellstationerna skulle skyltas om.

Sedan dess har arbetet pågått.

– St1 har fattat beslutet att driva hela stationsnätet under det egna varumärket St1, meddelar drivmedelsbolaget.

Bara St1-skyltar

När St1 köpte merparten av Shells affärsverksamhet i Sverige för 15 år sedan omfattade köpet bland annat depåverksamhet, logistik, marina drivmedel och drivmedelsstationer samt ett raffinaderi.

Det skrevs även på ett långsiktigt licensavtal om att använda Shellvarumärket på stationsverksamheten.

Nu är det dock St1-skyltar som ska gälla för hela slanten.

Utvecklingen av vårt eget varumärke och dess erbjudande hjälper oss att vara än mer konkurrenskraftig och effektiv i en utmanade marknadssituation och vi kommer att uppnå det genom att vi fördubblar synligheten av St1-varumärket i marknaden, säger Daniel Wandebäck, ansvarig för St1:s stationsverksamhet i Sverige.

Sista skylten plockas ned i år. Foto: Shell i Sverige.

"Stärker varumärket"

Daniel Wandebäck förklarar även att St1:s vision är att bli den ledande producenten och försäljaren av koldioxidmedveten energi.

En vision som stärker varumärket och stödjer färdplanen för energiomställning, menar han.

– Stationsnätverket är den publika delen av St1s verksamhet och är en viktig kanal för att introducera mer och fler förnybara energiprodukter till våra kunder tillsammans med nya tjänster. 

LÄS MER: Inte skett på flera år – bensinpriset ändras kraftigt

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Grönt ljus till militären – enorm order från Trump

2025 03 24

USA:s president Donald Trump uppges ha gett klartecken till militären.

Det enorma byggprojektet av en järnkupol, en så kallad “Golden Dome”, som ska skydda USA från robotangrepp ska ha fått grönt ljus.

Och det blir en rejäl prislapp.

Vita huset har gett besked att kupolen har i stort sett högsta prioritet och inga kostnader kommer att hållas igen för att möjliggöra bygget, uppger CNN som talat med amerikanska militära tjänstemän.

– Just nu är Golden Dome verkligen en plan, säger en av källorna till kanalen.

Lär kosta miljarder

USA, med god hjälp av Elon Musk och den tillfälliga myndigheten Doge, har hittills försökt kapa flera utgifter i bland annat militären.

Det kommer dock sannolikt inte att gälla Golden Dome.

Exakt vad en framtida kostnad kommer att landa på är svårt att bedöma, men troligen handlar det om miljarder dollar för att bygga och underhålla, säger samma källa.

Steve J. Morani, högt uppsatt tjänsteman vid Pentagon, har bekräftat att arbetet pågår.

– I överensstämmelse med att skydda hemlandet och enligt president Trumps [verkställande order] arbetar vi med den industriella basen och [med] försörjningskedjans utmaningar med att få upp Golden Dome, säger han vid en konferens i Washington.

Experter skeptiska

Golden Dome är inspirerat av det israeliska luftvärnsrobotsystemet Iron Dome och används för att skjuta ned raketer och skydda landet mot attacker.

Experter är skeptiska till en motsvarighet i USA, bland annat på grund av landets storlek.

– Hur ska man göra det i USA? Du kan inte bara göra det vid gränserna och vid kusten, eftersom interkontinentala ballistiska robotar kan återinträda i atmosfären över Kansas, säger en av CNN:s källor.

Mark Montgomery, pensionerad konteramiral, tror att det kan vara möjligt först om uppemot tio år. Men även då kommer det att finnas begränsningar.

– Ju mer du vill ha det till 100 procent, desto dyrare kommer det att bli, säger Montgomery.

Hotet "verkligt och växande"

Redan i januari aktualiserades frågan. Enligt en rapport från Robert Spoofer, somt tidigare jobbade med kärn- och robotförsvarspolkicy i förra Trumpadministrationen, är hotet mot USA “verkligt och växande”.

Vi vill få vår militär att börja bygga den stora Iron Dome-missilförsvarsskölden, som kommer att tillverkas helt och hållet i USA, mycket av det här i Arizona, sade Trump, enligt Newsweek under ett valmöte i Phoenix.

Enligt tidningen skulle projektet kunna kosta motsvarande cirka en procent av försvarsbudgeten.

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen