JUST NU: Så vill Johan Pehrson (L) påverka SD

2022 08 10

Det är viktigt att inte ”diskriminera Sverigedemokraterna”.

Det framhäver Liberalernas partiledare Johan Pehrson i en intervju med DN.

Efter att L bytte sida – från januariavtalet till att verka för en borgerlig regering – har en stor del av debatten inom partiet kretsat kring relationen till SD.

Johan Pehrson har en bestämd åsikt.

Liberalerna ska ta debatten och dra SD mot den politiska mitten.

– När de kom in i riksdagen var det mycket diskussioner om att de inte skulle sitta i utskott och så. Jag hade förmånen att vara gruppledare för Liberalerna då och var tydlig med att jag tycker att man ska göra allt för att inte diskriminera det här partiet. Ta debatten, se till att man flyttar dem och andra partier mot den politiska mitten, säger han till DN.

Han tillägger:

– De hade kommit in för att vi i Sveriges riksdag hade misslyckats med några viktiga saker, till exempel en fungerande integrationspolitik och en tillräckligt kraftfull rättspolitik för att bekämpa grova brott. Det här partiet har vuxit sig starkt genom att sätta på sig en offerkofta, genom att säga att de är exkluderade. Det har många partier bidragit till.

En röd linje

Men Liberalernas röda linje kvarstår.

Sverigedemokraterna ska inte ingå i en borgerlig regering efter valet.

– Det är klart att vi också har röda linjer mot SD i olika sakfrågor. Det är saker som jämställdhet, rätt till abort, fri kultur, att public service är viktigt och att vi ska ha ett fritt och oberoende domstolsväsende. Men det är inget som är inskrivet, det är inget som partiet har tagit ställning till. Det är så självklart, säger Johan Pehrson till tidningen.

Oro från båda sidor

Relationen mellan Liberalerna och Sverigedemokraterna är, trots Johan Pehrsons linje, fortsatt rostig.

Företrädare för partierna har utryckt en misstro mot respektive sida.

–  Liberalerna är ett parti som fortsatt är extremt splittrat. Det vi är rädda för är att de kommer blockera en hel del av de nödvändiga reformer som måste göras. Och det är klart att det kommer krävas ett oerhört arbete före en statsministeromröstning om det är så att Liberalerna ska vara inblandade på något sätt, sa SD-ledaren Jimmie Åkesson till Expressen i slutet av juni.

I en intervju med GP utryckte Jimmie Åkesson en oro över att många L-politiker inte delar partiledningen och Johan Pehrsons linje när det kommer till invandringspolitik och rättsliga frågor.

– Jag är rädd för att delar av L är så pass starka att man kommer stå i vägen för i princip varje viktig reform. Det får inte bli så och det måste vi reda ut innan vi trycker på någon knapp i en statsministeromröstning, sa Åkesson till tidningen.

Utesluter budgetsamarbete

Anna Starbrink, toppkandidat för Liberalerna i riksdagsvalet, vill inte se ett budgetsamarbete med Sverigedemokraterna.

– Jag är inte alls orolig för samarbetet med de tidigare allianspartierna. Men vad stödet från Sverigedemokraterna kommer innebära och kosta, det är det som kommer bli den stora och svåra frågan och då vill jag vara med och forma det. Det är därför jag kandiderar till riksdagen, framhöll hon i en intervju med Expressen.

Foto: Liberalerna

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal i Sverige kommer förbjudas

2024 09 18

Inom kort kommer ett antal telefonsamtal i Sverige att förbjudas.

Detta eftersom Post- och telestyrelsen (PTS) har fattat beslut om nya regler för vilka samtal som svenska teleoperatörer ska stoppa.

Syftet med regeländringen är att minska risken för att folk utsätts för bluffsamtal från utlandet.

– Telefonbedrägerier är ett allvarligt samhällsproblem, säger Jesper Simons, chef för enheten för nummer och adressering.

"Kommer ge stor effekt"

Många av samtalen som myndigheten pekar ut kommer från utlandet, men maskeras som att de ser ut att ringas från ett svenskt nummer.

Det är bland annat dessa samtal som PTS hoppas komma åt – genom att teleoperatörerna helt enkelt ska stoppa samtalen från att komma fram.

– Vi förväntar oss att reglerna kommer att ge stor effekt och leda till att ännu fler bluffsamtal blockeras, säger Jesper Simons i ett pressmeddelande.

Blir allt vanligare

De skarpa reglerna ersätter det som tidigare enbart var en vägledning för operatörer och som publicerades av PTS förra året.

Tack vare den har redan flera samtal kunnat blockeras, men nu skärps alltså regelverket.

Det innebär i korthet att bluffsamtal från utlandet som ser ut att komma från svenska fastnätsnummer förbjuds på så sätt att operatörer blockerar dem.

Samma sak ska gälla motsvarande samtal som ser ut att komma från svenska mobilnummer, förutsatt att det kontrollerats att numret inte används i utlandet.

I vissa fall ska operatörerna blockera nummerpresentationen istället för att stoppa själva samtalet.

– Telefonbedrägerier har blivit vanligare i Sverige. En stor del använder så kallad spoofing, vilket innebär att telefonnummer förfalskas och gör att det ser ut som att samtalet kommer från någon annan än det faktiskt gör, understryker Post- och telestyrelsen.

Utreder bluff-sms

Utöver samtalsförbuden utreder PTS parallellt frågan om bluff-sms.

Att det skickas textmeddelanden med förfalskade avsändarnamn, till exempel banker eller myndigheter, är en annan form av växande bedrägeri över telefon.

I nuläget saknar PTS effektiva verktyg för att reglera metoden, men utreder just nu om det går att agera mot problemet.

De nya samtalsreglerna för nummer i fasta nätet träder i kraft 4 november 2024. Motsvarande för mobilnummer börjar gälla 3 mars 2025.

Foto: B. Mars

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

2024 09 17

Tiderna med ekonomisk osäkerhet börjar gå mot sitt slut.

Efter flera år med stigande inflation och räntehöjningar har svenska folket börjat vädra optimism igen.

Det står klart när kundnöjdheten bland landets bankkunder nu analyserats på nytt av Svenskt kvalitetsindex.

Och jämfört med för ett år sedan tycks belåtenheten ha ökat bland såväl privat- som företagskunder.

Kunderna ger generellt högre betyg och det är främst kunderna till de stora bankerna som blivit nöjdare, vilket kanske är lite tvärtemot vad många som följer ekonomijournalistiken väntat sig, säger Johan Parmler, vd och chefsanalytiker på Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en kommentar.

Smolk i glädjebägaren

Mätinstitutet har i samma undersökning pekat ut Sveriges bästa respektive sämsta banker, enligt kundernas uppfattning.

Bland privatkunderna hittas Sparbankerna i topp, tätt följt av Länsförsäkringar Bank, ICA Banken och Skandia.

Länsförsäkringar är den enda av bankerna som inte höjt sina siffror från fjolåret.

Men det finns smolk i glädjebägarna, konstaterar SKI.

– Det finns en positiv ränteeffekt, men den påverkar ju inte alla, säger Johan Parmler.

– Småföretagare och konsumenter med få banktjänster har inte blivit nöjdare. De använder banken främst för vardagliga transaktioner som betalningar och överföringar och ser kanske ingen förbättring utan bara ökade kostnader.

Swedbank sämst

Längst ned på listan hittas Swedbank, som har knappt fyra miljoner privatkunder i Sverige.

Fjolårsjumbon Nordea har därmed klättrat två placeringar jämfört med förra året.

Men det som kunderna tycks mest missnöjda med, oavsett banktillhörighet, är de digitala tjänsterna som drivs av artificiell intelligens, så kallade "AI-assistenter".

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, understryker SKI.

Än så länge är det bara en av tio kunder som använder AI-tjänster i praktiken.

– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, säger Johan Parmler och tillägger:

– Det finns fortfarande ett stort gap mellan retoriken kring artificiell intelligens och vad som faktiskt levereras, och detta gäller inte bara inom bankbranschen.

Hela listan

Här är Sveriges bästa banker baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

  1. Sparbankerna (75,1)
  2. Länsförsäkringar Bank (73,3)
  3. Skandia (72,5)
  4. ICA Banken (72,5)
  5. Handelsbanken (69,9)
  6. Danske Bank (69,6)
  7. Branschen (69,0)
  8. Nordea (68,5)
  9. SEB (67,5)
  10. Swedbank (66,8)

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: "Sveriges sämsta bank" 2023

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

LÄS MER: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

Foto: Bankomat

Text: Redaktionen