SVERIGE: Så utvecklas bostadspriserna kommande halvår

2023 11 22

Swedbanks experter kommer nu med ett viktigt besked till alla som ska köpa eller sälja bostad framöver.

Storbanken går nu ut med sin nya prognos som gäller under vintern och våren; de närmaste sexmånaderna.

Flera bakomliggande orsaker

– Priserna  på bostäder väntas gå ned ytterligare cirka 5 procent under det kommande halvåret.

– Det finns flera faktorer som talar för att priserna inte har fallit klart, förklarar Swedbank.

En av huvudorsakerna är det faktum att bolåneräntorna fortfarande stiger men storbanken framhåller samtidigt att de finns ännu fler orsaker som ligger bakom.

Slår inte till snabbt

– Hushållens köpkraft är svag och därtill färdigställs det fortfarande många nyproducerade bostäder som bidrar till ett utökat utbud tillsammans med det rekordstora antalet osålda bostäder till försäljning.

Därutöver har många köpare kommit in i en trend där man inte längre slår till snabbt.

– Läget är fortsatt avvaktande på bostadsmarknaden med ovanligt få transaktioner, långa säljtider och låg budaktivitet, konstaterar Swedbanks experter.

Folk känner oro både över prisutvecklingen och ränteutvecklingen.

Bottnar 2024

Bankens prognos är att bostadspriserna därför kommer att sjunka ännu mer.

– Vi räknar med att bostadspriserna når botten under det första halvåret 2024.  

– Under våren väntas hushållens köpkraft sluta falla och till sommaren väntas bolåneräntorna börja gå ned.

Priserna på villor och bostadsrätter toppade i mars 2022 enligt data från Svensk Mäklarstatistik och föll sedan som mest med 14 respektive 13 procent, slår Swedbank fast.

Backar 15 procent

– Därefter har priserna under det senaste halvåret stigit något så att priserna nu är 12 respektive 8 procent lägre än toppen.

– Sammantaget räknar vi med att bostadspriserna kommer att falla till en nivå omkring 15 procent lägre än toppen i mars 2022.

Villor kommer generellt att falla mer i pris än bostadsrätter.

Foto: J. Briscoe

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen