SVERIGE: Så utvecklas bostadspriserna kommande halvår

2023 11 22

Swedbanks experter kommer nu med ett viktigt besked till alla som ska köpa eller sälja bostad framöver.

Storbanken går nu ut med sin nya prognos som gäller under vintern och våren; de närmaste sexmånaderna.

Flera bakomliggande orsaker

– Priserna  på bostäder väntas gå ned ytterligare cirka 5 procent under det kommande halvåret.

– Det finns flera faktorer som talar för att priserna inte har fallit klart, förklarar Swedbank.

En av huvudorsakerna är det faktum att bolåneräntorna fortfarande stiger men storbanken framhåller samtidigt att de finns ännu fler orsaker som ligger bakom.

Slår inte till snabbt

– Hushållens köpkraft är svag och därtill färdigställs det fortfarande många nyproducerade bostäder som bidrar till ett utökat utbud tillsammans med det rekordstora antalet osålda bostäder till försäljning.

Därutöver har många köpare kommit in i en trend där man inte längre slår till snabbt.

– Läget är fortsatt avvaktande på bostadsmarknaden med ovanligt få transaktioner, långa säljtider och låg budaktivitet, konstaterar Swedbanks experter.

Folk känner oro både över prisutvecklingen och ränteutvecklingen.

Bottnar 2024

Bankens prognos är att bostadspriserna därför kommer att sjunka ännu mer.

– Vi räknar med att bostadspriserna når botten under det första halvåret 2024.  

– Under våren väntas hushållens köpkraft sluta falla och till sommaren väntas bolåneräntorna börja gå ned.

Priserna på villor och bostadsrätter toppade i mars 2022 enligt data från Svensk Mäklarstatistik och föll sedan som mest med 14 respektive 13 procent, slår Swedbank fast.

Backar 15 procent

– Därefter har priserna under det senaste halvåret stigit något så att priserna nu är 12 respektive 8 procent lägre än toppen.

– Sammantaget räknar vi med att bostadspriserna kommer att falla till en nivå omkring 15 procent lägre än toppen i mars 2022.

Villor kommer generellt att falla mer i pris än bostadsrätter.

Foto: J. Briscoe

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – går ut med oväntat besked

2024 09 12

Rusta har lyft i motvind och trotsar utmanande omständigheter.

Det står klart när butikskedjan nu redovisar sina resultat från årets första kvartal.

Under perioden har Rusta stärkt lönsamheten och ökat försäljningen inom samtliga segment och dessutom höjt sin nettoomsättning med 3,7 procent jämfört med förra året.

Totalt ligger nu nettoomsättningen på 3 069 miljoner kronor och rörelseresultatet har ökat från 298 miljoner till 351 miljoner kronor.

Detta trots att varuhuset själva menar att det knappt vore möjligt under de ekonomiska förutsättningar som finns.

– Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i en kommentar.

"Antalet nya medlemmar ökar kraftigt"

Han understryker att förklaringen tycks finnas i att Rusta har hittat ett metodiskt sätt att arbeta på som även av allt att döma får kunder att vallfärda till butikerna.

Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt. säger Göran Westerberg.

– Det visar på styrkan i Rustas koncept, där vår tydliga lågprisposition fortsätter att attrahera nya kunder under lågkonjunkturen. En fantastisk kundbas att bygga vidare på när konjunkturen väl vänder.

LÄS MER: Lågpriskedja expanderar i Sverige – 12 nya butiker

"Vansinniga siffror"

Beskedet är ett stort sådant för Rusta som växer som aldrig förr.

Och det finns egentligen ingenting som kan hejda lågprismarknaden, förklarade Göran Westerberg i en intervju med Di tidigare i somras.

Av kundklubbens totalt 5,6 miljoner medlemmar i Norden hade 850 000 av dem strömmat in bara under det senaste året, deklarerades det i juli.

Enligt Rusta har 80 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år handlat i någon av deras butiker.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, sade Göran Westerberg till tidningen vid tillfället.

Enligt vd:n “gled man in på börsen” på en tveksam marknad i uppstarten. Utmaningen har varit att slå hjål på myten om att lågrpriskonceptet bara fungerar under svåra ekonomiska tider.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg till Di.

LÄS MER: Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Populärt godis slut i många butiker

2024 09 12

Bubs godis tar slut i butiker och många hyllor står tomma.

Bubs godis har gjort jättesuccé under de senaste åren.

Efter trender på sociala medier har även godisälskare utanför Sverige fattat tycke för det populära svenska godiset.

De är kända för sina klassiska hallonlakritsskallar, surskallar och skumgodis-varianter.

Nu är det dock slut på produkterna i många olika butiker.

Sprids på sociala medier

På bland annat Tiktok ställer sig godiskonsumenter frågan om vad som har hänt med Bubs godis.

Joanna Mossberg, kommunikationschef på Orkla som äger Bubs, förklarar att den enorma efterfrågan gör det svårt att se till att Bubs godis finns tillgängligt i alla butiker hela tiden.

Det rapporterar Nyheter24.

“Blir svårt”

Mossberg understryker att det är svårt att möta efterfrågan.

– Det finns ett enormt intresse och sug efter Bubs godis. Under förra året hade Bubs en tillväxt på nästan 50 procent, säger hon till Nyheter24.

– Det är såklart otroligt roligt, men det gör det svårt att produktionsmässigt hålla samma takt som den höga efterfrågan från konsumenterna.

Baserat i Jönköping

I bland annat USA har suget efter svenskt godis blivit stort under den senaste tiden.

Bubs har därför tvingats till nya investeringar för att se till att de kan möta efterfrågan framöver, såväl i Sverige som internationellt.

Det klassiska svenska företaget är baserat i Jönköping och upplever just nu en enorm succé där det bedöms finnas stor potential även på internationella marknader.

Grundades 1992

Bubs grundades 1992 utanför Jönköping och namnet kommer från de första bokstäverna i grundarnas förnamn.

– Året är 1992. Någonstans i trakterna kring Huskvarna pantsätter en familj sin villa för att börja tillverka godis, förklarar Bubs via sin hemsida.

– Familjen heter Lindström i efternamn och de har sedan starten varit ägare av företaget som sedan 2023 ägs av Orkla Confectionery & Snacks. 

– BUBS förresten? Jo, det står för Bernt, Ulrik, Birgitta och Stefan. Tillsammans har de varit den drivande faktorn för att göra BUBS till ett välkänt och älskat varumärke. 

Foto: A. Jostelius

Text: Redaktionen