Så mycket billigare blir det att flyga – flygskatten slopas

2024 09 03

Nu blir det billigare att flyga inrikes och utrikes.

Regeringen och SD avskaffar flygskatten.

– Det blir helt enkelt sänkta biljettpriser, säger Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg på en pressträff.

Så mycket billigare blir det

Flygskatten beräknas per passagerare. Den totala skattesatsen beror på flygresans slutdestination.

2024 är skattesatsen 76, 315 eller 504 kronor per passagerare, beroende på vilket land som är flygresans slutdestination.

Som mest kommer alltså en tur- och returresa bli 1 008 kronor billigare.

Biljettpriset för resor inom Sverige kommer att sjunka med 82 kronor per passagerare vid enkelresor, och 164 kronor per passagerare vid tur- och returresor.

Se vad som gäller för alla länder i en tabell längst ner i artikeln

Omtvistat fråga

Huruvida flygskatten skulle slopas eller ej har varit en omstridd fråga.

Liberalerna har motsatt sig ett avskaffande av den omdebatterade skatten.

Delar av den rödgröna oppositionen, med Miljöpartiet i spetsen, vill också ha kvar flygskatten.

– När flygets utsläpp ökar och klimatforskarna varnar oss allt högre är det dags att agera. Därför behövs en klimatskatt på flygresor, framhåller MP i ett uttalande.

Sverigedemokraternas Linda Lindberg konstaterar att avskaffandet riskerar att leda till högre utsläpp.

– Det är såklart att det kommer att påverka miljön och klimatutsläppen på det viset men det är något vi får titta på framåt, säger hon enligt SVT.

Hela listan – så beräknas flygskatten i dag

För länder som inte finns med i tabellen uppgår flygskatten till 504 kronor per passagerare.

                                                                                                                                                    Skattesatser för flygskatt per land 

Land

 

Skattesats 2024

Afghanistan

 

315 kr

Albanien

 

76 kr

Algeriet

 

315 kr

Andorra

 

76 kr

Armenien

 

315 kr

Azerbajdzjan

 

315 kr

Bahrain

 

315 kr

Belgien

 

76 kr

Bosnien och Hercegovina

 

76 kr

Bulgarien

 

76 kr

Burkina Faso

 

315 kr

Cypern

 

76 kr

Danmark

 

76 kr

Djibouti

 

315 kr

Egypten

 

315 kr

Elfenbenskusten

 

315 kr

Eritrea

 

315 kr

Estland

 

76 kr

Etiopien

 

315 kr

Finland

 

76 kr

Frankrike

 

76 kr

Förenade Arabemiraten

 

315 kr

Gambia

 

315 kr

Georgien

 

315 kr

Grekland

 

76 kr

Guinea

 

315 kr

Guinea-Bissau

 

315 kr

Irak

 

315 kr

Iran

 

315 kr

Irland

 

76 kr

Island

 

76 kr

Israel

 

315 kr

Italien

 

76 kr

Jemen

 

315 kr

Jordanien

 

315 kr

Kanada

 

315 kr

Kap Verde

 

315 kr

Kazakstan

 

315 kr

Kirgizistan

  315 kr

Kosovo

 

76 kr

Kroatien

 

76 kr

Kuwait

 

315 kr

Lettland

 

76 kr

Libanon

 

315 kr

Libyen

 

315 kr

Liechtenstein

  315 kr

Litauen

 

76 kr

Luxemburg

 

76 kr

Makedonien

 

76 kr

Mali

 

315 kr

Malta

 

76 kr

Marocko

 

315 kr

Mauretanien

 

315 kr

Moldavien

 

76 kr

Monaco

 

76 kr

Montenegro

 

76 kr

Nederländerna

 

76 kr

Niger

 

315 kr

Norge

 

76 kr

Oman

 

315 kr

Pakistan

 

315 kr

Palestina

 

315 kr

Polen

 

76 kr

Portugal

 

76 kr

Qatar

 

315 kr

Rumänien

 

76 kr

Ryssland

 

315 kr

San Marino

 

76 kr

Saudiarabien

 

315 kr

Schweiz

 

76 kr

Senegal

 

315 kr

Serbien

 

76 kr

Slovakien

 

76 kr

Slovenien

  76 kr

Spanien

 

76 kr

Storbritannien

 

76 kr

Sudan

 

315 kr

Sverige

 

76 kr

Syrien

 

315 kr

Tadzjikistan

 

315 kr

Tchad

 

315 kr

Tjeckien

 

76 kr

Tunisien

 

315 kr

Turkiet

 

76 kr

Turkmenistan

 

315 kr

Tyskland

 

76 kr

Ukraina

 

76 kr

Ungern

 

76 kr

USA

 

315 kr

Uzbekistan

 

315 kr

Vatikanstaten

 

76 kr

Vitryssland

 

76 kr

Österrike

 

76 kr

Källa: Skatteverket 

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp J. Rosewell

Text: Redaktionen


Willys ändrar mjölkpaketen – i hela Sverige

2024 09 02

Matjätten Axfood tar till ett nytt knep för att öka mjölkförsäljningen.

Koncernen, som äger Willys och Hemköp, har med hjälp av artificiell intelligens (AI) tagit fram nya 1,5-liters mjölkförpackningar för det egna märket Garant.

De nydesignade mjölkpaketen kommer nå butikshyllor i hela landet under de kommande dagarna.

Med hjälp av AI har Axfood tagit fram en helt ny förpackningsdesign, som enligt ett pressutskick ska ”förstå essensen och värdena som finns inbyggda i Axfoods varumärken, kombinera det med produktens egenskaper, och applicera det i designen av förpackningen”.

– Med samma goda svenska traditionella mjölk som alltid på insidan och en allt annat än traditionell design på utsidan kommer de AI-designade mjölkpaketen nu fylla mejerihyllorna för miljontals kunder i Axfoodsbutiker i hela landet, skriver Axfood om sina nya mjölkpaket.  

Se bild på mjölkpaketen längst ner i artikeln

”Unik design”

Björn Blomqvist är AI-strateg på Axfood. Han har arbetat inom koncernen i fem år med att utveckla AI-modeller.

De nya mjölkpaketen beskriver Blomqvist som ett unikt projekt.

– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering, processer och prognosverktyg, utan också om att frigöra kreativ potential. Det har vi verkligen gjort här. AI:n vi utvecklat har lärt sig förstå både vad vi och våra varumärken står för, våra produkter och vårt designspråk. Genom den integrerade AI-assistenten kan applikationen stötta våra designers genom promptning och designprocess, och på så sätt inspirera och skapa unik förpackningsdesign som inte liknar något annat vi gjort.

Övertygad: Blir mer AI

Enligt Lisa Dauchez, chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, är mjölkpaketen ett exempel på hur butikskedjan kan använda AI i framtiden.    

– Vi ville utforska hur vi kunde nyttja AI i vår kreativa förpackningsprocess, och valde en traditionell produkt då det finns något spännande och oväntat i mötet mellan det traditionella och det nya. Mjölken har också stor synlighet i våra butiker. Vi hade aldrig landat i den här designen utan AI, och genom att testa oss fram har vi lärt oss mycket om hur och var i processen vi kan använda AI framåt.

Björn Blomqvist gör samma bedömning.

– Även om vi använt oss av AI många år och redan tagit ett 100-tal AI-modeller i produktion är vi bara i början av en väldigt spännande resa, både som samhälle, bransch och inom Axfood, säger han.

AI-strategen berättar även att Axfood använder sig av artificiell intelligens i andra delar av verksamheten.     

Med hjälp av AI har butikskoncernen tagit fram lösningar inom både butik, lager och transporter.  

– Det stärker både hållbarhetsarbetet, sortiments- och kampanjarbetet och effektiviteten i vår verksamhet, vilket är sådant som kanske inte syns på ytan, men har stor betydelse för kunden i slutändan.

 

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Stort larm om svensk biljätte – släcker motorlampan innan leverans

2024 09 03

Biljätten Riddermark är i blåsväder.

Företaget är det största i Sverige på begagnade bilar och har 14 anläggningar runtom i landet.

Totalt säljer man cirka 50 000 bilar om året, enligt egna siffror.

Men nu framkommer uppgifter om hur anställda på Riddermark systematiskt döljer fel på bilarna för att få dem sålda snabbt innan kunderna hinner märka det, avslöjar Aftonbladet.

Åtgärdar inte problem

Enligt dokument och interna chattar som tidningen tagit del av framgår bland annat att man uppmanat en verkstad att “släcka motorlampan utan att ifrågasätta”, det vill säga utan se vad det är för felkod och åtgärd.

Det finns flera exempel på dessa metoder och följden blir att problem markeras som åtgärdade trots att de inte har utförts.

En anställd som haft uppdraget att hämta och lämna bilar hos Riddermarks kunder vittnar också om att säljare uppmanat chaufförerna att hitta fel på bilarna.

Detta för att få ett lägre pris hos kunder, till exempel äldre personer, som inte kan ifrågasätta påpekandet. 

Samma person berättar att det flera gånger har hänt att hjulen trillat av under körning – på väg till kunder – med följden att Riddermark satt tillbaka hjulen, levererat och hållit tyst om det.

Slår tillbaka: Ljuger inte

Riddermark har svarat på kritiken.

Chefen Alexander Riddermark tycker att uppgifterna är “fruktansvärda att höra”.

– Om det som den här före detta anställda säger skulle stämma så är det djupt allvarligt, säger han till Aftonbladet.

Riddermark-chefen känner till att det har hänt att säljare släckt motorlampan utan att åtgärda fel, för att bilarna ska säljas snabbt.

Men han delar inte bilden av att företaget fuskar eller blåser sina kunder.

– Vi har satt in hårda rutiner för att säkerställa att fusket inte sker.

"Sveriges nöjdaste kunder"

På Riddermarks hemsida beskriver man sig som företaget med “Sveriges nöjdaste bilkunder”.

Man hänvisar till betygen på omdömessajten Trustpilot.

– Vi är stolta över att kunna säga att vårt betyg på Trustpilot är det högsta inom branschen, ett tydligt bevis på vår dedikation till kundnöjdhet, framhåller företaget.

Riddermark påtalar även att man “alltid strävar efter att erbjuda en smidig trygg och tillfredsställande bilupplevelse för sina kunder”. 

Här finns Riddermark i Sverige:

  • Bromma
  • Halmstad
  • Järfälla
  • Linköping
  • Nacka
  • POPUP Transportbilcenter Strängnäs
  • Recharge Stockholm
  • Strängnäs
  • Sundsvall
  • Tyresö
  • Täby
  • Uppsala
  • Västerås
  • Örebro
  • Östersund

Arkivfoto: W. Kei

Text: Redaktionen