Så mycket billigare blir det att flyga – flygskatten slopas

2024 09 03

Nu blir det billigare att flyga inrikes och utrikes.

Regeringen och SD avskaffar flygskatten.

– Det blir helt enkelt sänkta biljettpriser, säger Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg på en pressträff.

Så mycket billigare blir det

Flygskatten beräknas per passagerare. Den totala skattesatsen beror på flygresans slutdestination.

2024 är skattesatsen 76, 315 eller 504 kronor per passagerare, beroende på vilket land som är flygresans slutdestination.

Som mest kommer alltså en tur- och returresa bli 1 008 kronor billigare.

Biljettpriset för resor inom Sverige kommer att sjunka med 82 kronor per passagerare vid enkelresor, och 164 kronor per passagerare vid tur- och returresor.

Se vad som gäller för alla länder i en tabell längst ner i artikeln

Omtvistat fråga

Huruvida flygskatten skulle slopas eller ej har varit en omstridd fråga.

Liberalerna har motsatt sig ett avskaffande av den omdebatterade skatten.

Delar av den rödgröna oppositionen, med Miljöpartiet i spetsen, vill också ha kvar flygskatten.

– När flygets utsläpp ökar och klimatforskarna varnar oss allt högre är det dags att agera. Därför behövs en klimatskatt på flygresor, framhåller MP i ett uttalande.

Sverigedemokraternas Linda Lindberg konstaterar att avskaffandet riskerar att leda till högre utsläpp.

– Det är såklart att det kommer att påverka miljön och klimatutsläppen på det viset men det är något vi får titta på framåt, säger hon enligt SVT.

Hela listan – så beräknas flygskatten i dag

För länder som inte finns med i tabellen uppgår flygskatten till 504 kronor per passagerare.

                                                                                                                                                    Skattesatser för flygskatt per land 

Land

 

Skattesats 2024

Afghanistan

 

315 kr

Albanien

 

76 kr

Algeriet

 

315 kr

Andorra

 

76 kr

Armenien

 

315 kr

Azerbajdzjan

 

315 kr

Bahrain

 

315 kr

Belgien

 

76 kr

Bosnien och Hercegovina

 

76 kr

Bulgarien

 

76 kr

Burkina Faso

 

315 kr

Cypern

 

76 kr

Danmark

 

76 kr

Djibouti

 

315 kr

Egypten

 

315 kr

Elfenbenskusten

 

315 kr

Eritrea

 

315 kr

Estland

 

76 kr

Etiopien

 

315 kr

Finland

 

76 kr

Frankrike

 

76 kr

Förenade Arabemiraten

 

315 kr

Gambia

 

315 kr

Georgien

 

315 kr

Grekland

 

76 kr

Guinea

 

315 kr

Guinea-Bissau

 

315 kr

Irak

 

315 kr

Iran

 

315 kr

Irland

 

76 kr

Island

 

76 kr

Israel

 

315 kr

Italien

 

76 kr

Jemen

 

315 kr

Jordanien

 

315 kr

Kanada

 

315 kr

Kap Verde

 

315 kr

Kazakstan

 

315 kr

Kirgizistan

  315 kr

Kosovo

 

76 kr

Kroatien

 

76 kr

Kuwait

 

315 kr

Lettland

 

76 kr

Libanon

 

315 kr

Libyen

 

315 kr

Liechtenstein

  315 kr

Litauen

 

76 kr

Luxemburg

 

76 kr

Makedonien

 

76 kr

Mali

 

315 kr

Malta

 

76 kr

Marocko

 

315 kr

Mauretanien

 

315 kr

Moldavien

 

76 kr

Monaco

 

76 kr

Montenegro

 

76 kr

Nederländerna

 

76 kr

Niger

 

315 kr

Norge

 

76 kr

Oman

 

315 kr

Pakistan

 

315 kr

Palestina

 

315 kr

Polen

 

76 kr

Portugal

 

76 kr

Qatar

 

315 kr

Rumänien

 

76 kr

Ryssland

 

315 kr

San Marino

 

76 kr

Saudiarabien

 

315 kr

Schweiz

 

76 kr

Senegal

 

315 kr

Serbien

 

76 kr

Slovakien

 

76 kr

Slovenien

  76 kr

Spanien

 

76 kr

Storbritannien

 

76 kr

Sudan

 

315 kr

Sverige

 

76 kr

Syrien

 

315 kr

Tadzjikistan

 

315 kr

Tchad

 

315 kr

Tjeckien

 

76 kr

Tunisien

 

315 kr

Turkiet

 

76 kr

Turkmenistan

 

315 kr

Tyskland

 

76 kr

Ukraina

 

76 kr

Ungern

 

76 kr

USA

 

315 kr

Uzbekistan

 

315 kr

Vatikanstaten

 

76 kr

Vitryssland

 

76 kr

Österrike

 

76 kr

Källa: Skatteverket 

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp J. Rosewell

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen