Så hade svenskarna röstat i USA-valet

2024 09 09

En ny undersökning visar hur svenskarna hade röstat i det amerikanska valet.

Spänningarna stiger inför USA-valet som äger rum i början av november.

Snart sker den första debatten mellan Donald Trump och Kamala Harris, och de senaste mätningarna visar att det blir allt jämnare mellan kandidaterna.

Nu visar en ny undersökning hur svenskarna hade röstat i USA-valet.

Så hade svenskarna röstat

Det är Demoskop som har genomfört undersökningen på uppdrag av Omni.

Där framgår att 73 procent av svenskarna hade röstat på Kamala Harris.

14 procent av svenskarna hade röstat på Donald Trump, uppger Omni.

Ett parti står ut

Vad som även framgår i undersökningen är att de som röstar på Sverigedemokraterna i Sverige hade i större utsträckning röstat på Trump.

Där är siffran 44 procent.

Samtidigt hade 34 procent av SD-röstarna haft Kamala Harris som val.

– Vi kan ändå med säkerhet säga att det är det enda partiet med god marginal där flest stöttar Trump, säger Demoskops opinionschef Johan Martinsson till Omni.

I undersökningen framgår även att många svenskar anser att USA-valet är viktigare än EU-valet.

Snart dags för debatt

Snart är det dags för debatt mellan Kamala Harris och Donald Trump, där tydliga regler har etablerats.

– ABC News sa att mikrofonerna ”kommer att vara live endast för den kandidat vars tur det är att tala och tystas när tiden tillhör en annan kandidat.” Harris och Trump kommer inte att tillåtas ställa frågor till varandra, förklarar CBS.

Två minuter

CBS förklarar vidare att regler har upprättats för att undvika bråk och hets i den kommande debatten.

– Kandidaterna får två minuter vardera för sina slutanföranden. Det finns inga öppningsanföranden. De kommer att ha två minuter för att svara på moderatorernas frågor, två minuter för repliker och en extra minut för uppföljningar eller förtydliganden. 

– Harris och Trump får inte ta med sig förskrivna anteckningar på scenen, men kommer att ha en penna, ett anteckningsblock och en flaska vatten vid sina talarstolar.

Foto: Official White House Photo by Lawrence Jackson resp Shealah-Craighead

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen