Så försöker Putins soldater lura Ukraina

2022 11 07

Ryska soldater förbereder sig inför hårda strider om den viktiga staden Cherson i södra Ukraina.

Det hävdar Ukrainas militär, rapporterar CNN.

Putins armé skyr dessutom inga medel.

Ockupanterna har börjat klä sig i civila kläder för att ge sken av att den ryska armén drar sig tillbaka från staden, uppger Ukrainas militärledning.  

Dessutom uppges ryssarna flytta in i civila bostäder.

– De stärker sina positioner inför gatustrider, berättar en invånare i staden enligt CNN.

Slår hårt mot motståndsrörelse

De ryska ockupanterna har även intensifierat jakten på personer som tillhör motståndsrörelser. Lokalbefolkningen har beordrats att stanna inomhus och invånare berättar att de blir undersökta i allt större utsträckning.

– Mitt i motoffensiven från Ukrainas väpnade styrkor har ockupanterna avsevärt intensifierat filtreringsåtgärderna. Tillslag mot lokalbefolkningen har intensifierats. Ockupanterna letar aktivt efter personer som tillhör motståndsrörelsen, säger en ukrainsk soldat till CNN.

Han berättar att det skett ett dussintals frihetsberövanden den senaste veckan.

Tvingas klä av sig

En invånare i den ockuperade staden vittnar om ett allt mer aggressivare beteende från de ryska soldaterna. Samtliga fordon i staden kontrolleras.   

– Vid en kontrollstation kontrollerar de dokument och ser vad som finns i bilen. Om det är kollektivtrafik går soldaterna in i bussen. Vad det gör varierar. Allt beror på humöret hos ockupanterna. De kan börja kolla telefoner och sedan tvinga män att klä av sig för att kolla efter tatueringar, säger invånaren till CNN.

Vidare berättar stadsbon att många unga ryska soldater har anlänt de senaste dagarna.

– De flesta verkar vara över 30 år, men vi har börjat identifiera många unga män i åldrarna 18 till 20.

80 000 soldater till Ukraina

Rysslands diktator Vladimir Putin har under måndagen meddelat att 80 000 av hans mobiliserade reservister har skickats till Ukraina.

Enligt diktatorn befinner sig 50 000 av dessa vid frontlinjen, rapporterar statliga ryska medier.

Ytterligare 220 000 reservister ska skickas till slagfältet. Ryssland kallade in 300 000 reservister i samband med Putins order om en ”delvis mobilisering”.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen