Ryssland varnar för ”militär incident” nära Sverige

2024 04 24

Under våren pågår Natoövningen Steadfast Defender 24.

Sverige deltar tillsammans med övriga 31 Natomedlemmar.

Steadfast Defender beskrivs som den största Natoövningen på decennier.

– Den genomförs för att tydligt visa upp alliansens förmåga att avskräcka motståndare och demonstrera Natos förmåga att förstärka Europa. Det övas genom att flytta trupper över Atlanten från Nordamerika till Europa, framhåller Försvarsmakten.

Varnar för ”militär incident”

Den omfattande militärövningen består av flera moment och operationer.

På fredag inleds en övning i Finland. Uppemot 20 000 Natosoldater väntas delta.

Det får Ryssland att se rött.

Maria Zacharova, talesperson för det ryska utrikesdepartementet, kallar militärövningarna i Finland för ”provocerande”.

– Det ökar risken för militära incidenter, säger hon till den ryska statliga nyhetsbyrån RIA.

– Natos militärövningar nära de ryska gränserna är av provocerande karaktär. Deras uppgift är att sätta militär press på Ryska federationen genom en kraftuppvisning, fortsätter Zacharova och tillägger hotfullt:

– Ryssland kommer vidta alla nödvändiga åtgärder för att stoppa hot mot vårt lands försvarsförmåga.

Stor övning kommande veckor

Under vecka 18 och 19 kommer Sverige delta i Natoövningen Immediate Response.

Under ledning av Försvarsmakten kommer amerikanska trupper transporteras från norska gränsen, via Sverige, till Finland. Transporterna kommer att pågå under drygt en vecka i maj. Soldaterna kommer färdas längs vägarna i Norrbotten mot slutdestinationen Finland. Berörda vägsträckor är Riksgränsen – Boden, samt Boden – Haparanda och Boden – Pello.  

Uppmanar allmänheten 

Militärkolonnerna är cirka en kilometer långa och kör ibland långsammare än bestämd hastighetsbegränsning.

– Det kommer medföra stor påverkan på framkomligheten i trafiken, uppger Försvarsmakten.

Allmänheten uppmanas att tänka på följande:

- Följ myndigheternas information om militärtransporterna. Det kan du bland annat göra via skyltar och anvisningar, trafikinformation i Sveriges radio P4 Norrbotten och på Trafikverkets webb.

- Om du befinner dig i samma område som militärtransporterna så kör försiktigt och välj alternativa vägar om det är möjligt.

- Om du kör i kapp en militärkolonn längs vägen ska du lägga dig bakom den och hålla avståndet till fordonet framför dig. Om det är nödvändigt att köra om så se till att det sker på ett säkert sätt. När fordonen kör igenom samhällen/tätorter håller de ett kortare avstånd och då är det inte tillåtet att köra om.

- Det är förbjudet enligt Skyddslagen att flyga drönare över skyddsobjekt med foto- och avbildningsförbud.

Foto: President of Russia resp Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen