Ryssland utlyser nödläge

2023 07 17

Natten till måndag har Putinregimen slagit larm om en “nödsituation”.

Larmet kommer från en rysk tjänsteman vid namn Sergey Aksenov, rapporterar CNN.

Han är av Ryssland utsedd som ansvarig chef på ukrainska Krymhalvön.

– En “nödsituation” har rapporterats på Krymbron, som stoppar trafiken på den enda länken mellan den annekterade halvön och Ryssland, ska Sergey Aksenov ha sagt på måndagen enligt den amerikanska nyhetskanalen.

Vill inte redogöra

Exakt vad som har hänt på bron framgår inte då Ryssland inte har velat gå ut med någon närmare förklaring.

Invånare som reser till och från Krym har dock uppmanats av den ryska tjänstemannen att vända om.

– Brottsbekämpande myndigheter är på plats och jobbar. Jag talade med den ryska transportministern Vitaly Savelyev och åtgärder vidtas för att förbättra situationen, säger Sergey Aksenov enligt CNN.

"Extraordinär händelse"

Även Reuters rapporterar om det utlysta nödläget. Nyhetsbyrån har inte fler detaljer än att den akuta situationen ska ha uppstått på den 145:e pelaren på bron.

Enligt ukrainska medier har det rapporterats om explosioner på bron.

– Ryssarna talar om en “extraordinär händelse” och två döda, rapporterar RBC-Ukraine.

Uppgifterna har inte kunnat bekräftas av västerländska medier.

Anklagar Ukraina

Under förmiddagen har ryska utrikesdepartementet gjort ett uttalande om rapporterna.

I det anklagas Ukraina för att ligga bakom explosionerna.

– Den utfördes av Kyiv, som är de som fattar besluten. Men de möjliggörs av USA och Storbritannien, framhåller utrikesdepartementets talesperson Maria Zakharova i ett uttalande.

Ukraina har inte uttalat sig om morgonens händelser, men enligt BBC:s uppgifter ska ukrainska styrkor ligga bakom attacken.

Attackerades i höstas

I oktober förra året attackerades Krymbron, vilket förstörde en stor del av vägen.

Efteråt påstod Rysslands diktator Vladimir Putin att Ukraina var skyldiga.

– Det råder ingen tvekan. Detta är ett terrordåd som har som mål att förstöra kritisk infrastruktur, sade han då enligt Reuters.

Ukrainas president Volodymyr Zelensky har inte officiellt tagit på sig explosionen i höstas, men hans regering har heller inte förnekat ansvar.

Enorm betydelse

Den 19 kilometer långa bron är av massiv betydelse för Ryssland såväl strategiskt som symboliskt. Bron byggdes i samband med att Putinregimen olagligt annekterade Krym 2014 och kostade nästan 40 miljarder svenska kronor att bygga.

– Det var det fysiska uttrycket för Rysslands president Vladimir Putins mål att ta över Ukraina och binda dem till Ryssland för alltid, beskriver CNN.

Efter explosionen på Krymbron i oktober dröjde det ända till februari innan den öppnades för trafik igen.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


17 nov 2025

JUST NU: Elen är för billig – historiskt nödåtgärd i Sverige

2025 11 17

Elen är för billig i delar av Sverige.

Det får konsekvenser.

Låga elpriser i norra delarna av landet i kombination med höga vattenflöden gör att historiska mängder vatten dumpas från kraftverken utan att bli el, rapporterar SR. Aldrig förr har så mycket vatten släppts förbi turbinerna.

Enligt Jens Berggren, energiexpert på Vattenfall, är det en ovanlig situation.

– Dessa enorma vattenmängder vi har i Sverige gör att vi ibland måste spilla vatten, alltså släppa det förbi dammarna utan att de går igenom turbinerna och därmed genererar el.

Aldrig sett liknande

Jens Berggren understryker att åtgärden handlar om en säkerhetsfråga. Den måste prioriteras, även om ett värde går förlorat när vattnet släpps förbi turbinerna.

Men samtidigt som priserna är så låga i norr stiger elpriset i södra delarna av landet. Just nu är priset 3-4 gånger högre i de två sydligaste elprisområdena, enligt SR.

Vattenfalls energiexpert menar att han aldrig varit med om något liknande tidigare under motsvarande tid på året.

– Jag tror inte att det har varit riktigt så här mycket överkapacitet. Samtidigt rinner det till nytt vatten fortfarande, det kommer ytterligare regn och det fylls hela tiden på.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Nästa halva landets produktion

I Sverige finns omkring 2 000 vattenkraftverk. Tillsammans står de för ungefär 45 procent av landets totala energiproduktion, enligt siffror från Vattenfall.

–  Det betyder att vi kan lagra vatten i dammarna när efterfrågan är låg och släppa ut vattnet när efterfrågan är större, förklarar Vattenfall på sin hemsida och tillägger:

– Vi kan till exempel spara på vattenkraften de dagar det blåser mer och det produceras mycket vindkraft. På så sätt kan vi hålla en jämn nivå av energiproduktion i landet.

LÄS MER: Årets uppgång utraderad – valuta faller kraftigt

Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Ny hastighetsgräns föreslås på Sveriges motorvägar

2025 11 17

Hastighetsgränserna på Sveriges vägar har återkommande varit uppe för diskussion.

I somras uppmärksammade exempelvis Riksförbundet M Sverige att Trafikverket den senaste tiden sänkt hastigheten på fler platser till jämna steg, framför allt till 40, 60 80 och 100 kilometer i timmen.

Enligt konsumentföreningen har åtgärden vidtagits istället för att “investera i förbättrade vägar”. Organisationen menar att 120-vägarna, de snabbaste i landet, också är några av de säkraste.

– Där finns stora säkerhetsmarginaler och separerade körfält. Man kan förstås inte bygga vägar på det viset i hela landet, men det visar tydligt att den fysiska miljön i trafiken spelar roll, sade Jacob Sidenvall från M Sverige i somras.

Förslag i riksdagen

Nu har diskussionen om hastighetsgränserna i Sverige nått politiken.

Exempelvis kommer riksdagen att behöva ta ställning till ett nytt förslag om höjd hastighetsgräns på motorvägarna.

Detta efter att den moderata riksdagsledamoten Lars Beckman lämnat in en motion i ämnet.

I Sverige finns det på nationella vägar som E4:an där långa sträckor är en maxhastighet på 80 km/timmen. Det är otillfredsställande för den som arbetspendlar mellan två orter dag efter dag, framhåller Lars Beckman i sin motion.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Vill se 140 km/h

Enligt ledamoten finns det “ingen anledning att ha en lägre hastighet än nödvändigt”. Enligt förslaget skulle det till och med kunna gälla 140 kilometer i timmen på flera vägar – 20 kilometer mer än den nuvarande högsta hastigheten.

– På andra vägar som mellan Gävle och Uppsala är det en maxhastighet på 120 kilometer i timmen där det skulle kunna vara en högre hastighet då vägen är fyrfilig. I många andra länder är maxhastigheten 130 eller 140 kilometer i timmen där det är möjligt med anledning av vägens beskaffenhet, menar Lars Beckman och avslutar:

– Det vore rimligt att hastigheterna höjs generellt på det statliga vägnätet.

Tidigare har det även föreslagits en sänkt hastighetsgräns på en del av E6 som går genom Göteborg. Det var Centerpartiet som stod bakom förslaget.

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Kävlinge kommun

Text: Redaktionen