Ryssland presenterar absurd fredsplan

2024 03 15

I slutet av 2022 presenterade Ukrainas president Volodymyr Zelenksyj en 10-punktsplan för att uppnå fred med Ryssland.

I presidentens fredsplan ställs bland annat krav på att Ukraina får tillbaka ockuperat territorium och ett tillbakadragande av ryska trupper från landet.

Nu tycks Ryssland ha tagit fram en egen version av Zelenskyjs fredsplan.

Men det är inte den ryske ledaren Vladimir Putin som presenterar förslaget.

I stället är det hans knähund tillika Rysslands ex-president Dmitrij Medvedev som tagit fram en ”fredsplan”.

”Är Ryska federationens territorium”

Medvedev, som för närvarande är vice ordförande i Rysslands säkerhetsråd, kallar planen för en ”rimlig kompromiss”.

Den ryska ”fredsplanen” innehåller dock flera absurda krav på Ukraina.

I praktiken innebär den att Ukraina tvingas ge upp sin självständighet och kapitulera.

Enligt Medvedevs plan kan ”fred” endast uppnås om Ukraina blir en del av Ryssland.

– Hela Ukraina är Ryska federationens territorium, framhåller han i ett inlägg på Telegram.

Samtidigt hävdar den före detta presidenten att fred inte kan uppnås utan ett ”internationellt erkännande” av den ”nazistiska karaktären” hos Ukrainas regering. Han kräver en påtvingad ”denazifiering” av samtliga statliga organ i Ukraina.

– En sådan process bör ske under FN:s kontroll, skriver Medvedev.

Avslutningsvis kräver ex-presidenten att Ukraina ska betala ett massivt skadestånd till Ryssland, trots att det är Ryssland som invaderat grannlandet.

– Ukraina måste betala all form av nödvändig ersättning till Ryssland, inklusive ersättning till anhöriga till de döda medborgarna i vårt land och till alla som sårats i konflikten, kommenterar Medvedev.

Utesluter förhandlingar

Flera västländer som stödjer Ukraina utesluter i nuläget förhandlingar med den ryska regimen.

Utrikesminister Tobias Billström (M) menar att det vore farligt att belöna Ryssland för landets aggression mot ett annat land.

–  Ryssland kommer ta varje tillfälle till eldupphör eller fredsförhandlingar, som inte är av rättvis karaktär, för att vinna tid, bygga upp sin krigsmakt på nytt och skaffa sig strategiska fördelar. Det måste vi till varje pris förhindra, sa han till SVT Nyheter i veckan.

Utrikesministern tillade att eventuella förhandlingar måste ske på ”Ukrainas initiativ” och vara av ”rättvis karaktär”.  

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen