Ryssland kan orsaka katastrof i hela Östersjöområdet

2024 09 24

– Dessa faktorer ökar avsevärt risken för en allvarlig miljökatastrof i hela Östersjöområdet.

Det säger Wiebke Denkena från Greenpeace i Tyskland i ett uttalande.

Denkena syftar på den så kallade ryska skuggflottans ökade närvaro i Östersjön. Flottan har etablerats för att kringgå sanktionerna av Rysslands oljeexport och består av flera ålderstigna fartyg med låga säkerhetskrav.

Skuggflottan har ökat sin närvaro i Östersjöområdet sedan början av 2021, enligt en ny rapport från Greenpeace i Tyskland.

– Det sker 70 procent fler oljetransporter från Ryssland genom Östersjön och Fehmarn Bält jämfört med januari 2021, framhåller miljöorganisationen i rapporten.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina.

– En hög andel av dessa oljetankfartyg är flaggade i länder med låga sjösäkerhetskrav, har oklara ägarförhållanden och en majoritet av dem saknar försäkringar för att täcka kostnader för ett eventuellt oljespill, skriver Greenpeace.

Sverige har varnat

Ungefär hälften av all rysk olja som transporteras till sjöss passerar genom Östersjön och danskt vatten.

Sveriges tidigare utrikesminister Tobias Billström (M) har varnat för att den ryska fartygstrafiken få förödande konsekvenser.

– Vi kommer alla att påverkas om det skulle uppstå ett problem på grund av en kollision eller ett oljeläckage från ett av dessa fartyg, som dessutom i många fall inte är sjödugliga eller mycket nära att inte vara sjödugliga, sade Tobias Billström till The Guardian i april.

Enorma mängder 

I sin rapport uppger Greenpeace att många av tankfartygen färdas genom naturskyddsområden som Kadetrinne och Fehmarn Belt. Vid enstaka tillfällen har tre stora oljetankers befunnit sig samtidigt utanför den tyska kusten.

Oljan som fartygen exporterar skulle tillsammans kunna täcka en yta på 4 000 kvadratkilometer – vilket motsvarar hela Gästrikland eller Närke.

Går ut med krav

Greenpeace reagerar kraftfullt mot att de ålderstigna fartygen färdas genom känsliga områden med hög trafikvolym utan några lotsar ombord – det vill säga lokala rådgivare för fartygets befälhavare.

Lotsen erbjuder navigeringshjälp för dem som rör sig i farlederna och är allt oftare också den som manövrerar fartyget in till kajen.

Fartygen i den ryska flottan saknar sådant stöd, vilket Greenpeace vill ändra på.

–  Vi kräver obligatorisk lotsning för att garantera säker passage genom högt trafikerade farleder, tillräckligt försäkringsskydd för tankfartygen och bevis på deras sjövärdighet, säger Nina Noelle, internationell projektledare på miljöorganisationen.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Vill införa förbud för kattägare – 50 000 underskrifter

2024 12 13

Kattägare ska förbjudas att hålla sina katter okopplade utanför den egna tomten.

Det anser 50 000 invånare i Sverige grannland Finland.

Ett medborgarinitiativ vill förbjuda utekatter och har samlat ihop 50 000 underskrifer.

Nu går förslaget vidare till riksdagen, rapporterar Hufvudstadsbladet.

”Enorma skador”  

Initiativtagarna anser att det är problematiskt att katter vistas utomhus.

– Frigående katter dödar miljontals vilda djur i Finland varje år och orsakar enorma ekonomiska skador. En oklar tolkning av lagen skapar osämja bland medborgarna, står det i medborgarinitiativet.

Kritikerna pekar också på att utekatter utsätts för faror när de befinner sig utanför tomtgränsen – till exempel trafik, gifter, rovdjur och sjukdomar.

– Utbildning om ansvarsfullt kattägande fungerar, men det går för långsamt, skriver initiativtagarna.

Förslaget: Då ska kattägare straffas

Sammanfattnings anser initiativtagarna att problematiken med utekatter är så pass stor att lagen bör ändras.

Enligt förslaget ska två handlingar förbjudas och betraktas som straffbara, uppger Yle:

- Att hålla katter okopplade utanför ägarens egen gård/tomt

- Att hålla katter okopplade i tätbebyggt område (inklusive på ägarens tomt/gård)

Initiativtagarna anser att dagens regelverk är för tunt.

– I nuläget är enda sättet att hindra oansvarigt kattägande att göra en djurskyddsanmälan. 

Vidare framhålls det att andra djur skulle få bättre skydd om utekatter förbjuds.

– Viltvårdare lägger enorma mängder arbetstid på att lösa problem som orsakas av anmälningar och frigående katter. Med denna lagändring blir det möjligt att inte bara frigöra denna arbetstid för att ta hand om andra djurskyddsåtgärder, utan också skydda de katter som nu går fritt.

Flera fördelar med utekatter

I Sverige är det vanligt att tillåta katter ute.

Det finns flera fördelar med utekatter.

Här är de viktigaste, enligt kattsajten purina.se:

  1. Katten får gott om träning
  2. Det hjälper kattens mentala hälsa
  3. Katten kan leva ut sina naturliga beteenden
  4. Naturen är en stor kattlåda
  5. Katten får obegränsat med underhållning

Foto: J. O'Gara resp O. Fickel

Text: Redaktionen