Ryssland kan orsaka katastrof i hela Östersjöområdet
2024 09 24
– Dessa faktorer ökar avsevärt risken för en allvarlig miljökatastrof i hela Östersjöområdet.
Det säger Wiebke Denkena från Greenpeace i Tyskland i ett uttalande.
Denkena syftar på den så kallade ryska skuggflottans ökade närvaro i Östersjön. Flottan har etablerats för att kringgå sanktionerna av Rysslands oljeexport och består av flera ålderstigna fartyg med låga säkerhetskrav.
Skuggflottan har ökat sin närvaro i Östersjöområdet sedan början av 2021, enligt en ny rapport från Greenpeace i Tyskland.
– Det sker 70 procent fler oljetransporter från Ryssland genom Östersjön och Fehmarn Bält jämfört med januari 2021, framhåller miljöorganisationen i rapporten.
Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina.
– En hög andel av dessa oljetankfartyg är flaggade i länder med låga sjösäkerhetskrav, har oklara ägarförhållanden och en majoritet av dem saknar försäkringar för att täcka kostnader för ett eventuellt oljespill, skriver Greenpeace.
Sverige har varnat
Ungefär hälften av all rysk olja som transporteras till sjöss passerar genom Östersjön och danskt vatten.
Sveriges tidigare utrikesminister Tobias Billström (M) har varnat för att den ryska fartygstrafiken få förödande konsekvenser.
– Vi kommer alla att påverkas om det skulle uppstå ett problem på grund av en kollision eller ett oljeläckage från ett av dessa fartyg, som dessutom i många fall inte är sjödugliga eller mycket nära att inte vara sjödugliga, sade Tobias Billström till The Guardian i april.
Enorma mängder
I sin rapport uppger Greenpeace att många av tankfartygen färdas genom naturskyddsområden som Kadetrinne och Fehmarn Belt. Vid enstaka tillfällen har tre stora oljetankers befunnit sig samtidigt utanför den tyska kusten.
Oljan som fartygen exporterar skulle tillsammans kunna täcka en yta på 4 000 kvadratkilometer – vilket motsvarar hela Gästrikland eller Närke.
Går ut med krav
Greenpeace reagerar kraftfullt mot att de ålderstigna fartygen färdas genom känsliga områden med hög trafikvolym utan några lotsar ombord – det vill säga lokala rådgivare för fartygets befälhavare.
Lotsen erbjuder navigeringshjälp för dem som rör sig i farlederna och är allt oftare också den som manövrerar fartyget in till kajen.
Fartygen i den ryska flottan saknar sådant stöd, vilket Greenpeace vill ändra på.
– Vi kräver obligatorisk lotsning för att garantera säker passage genom högt trafikerade farleder, tillräckligt försäkringsskydd för tankfartygen och bevis på deras sjövärdighet, säger Nina Noelle, internationell projektledare på miljöorganisationen.
Foto: President of Russia Office
Text: Redaktionen