Ryssland inför flygförbudszon

2022 03 19

Ryssland har upprättat en flygförbudszon över Donbass i östra Ukraina.

Flygförbudszonen innefattar regionerna Donetsk och Luhansk, rapporterar den statliga ryska nyhetsbyrån Interfax, enligt flera medier.

Det innebär en flygförbudszon

Beslutet innebär att Ryssland är redo att skjuta ner alla flygplan som avviker från förbudet och flyger mot stoppet, uppger Sky News.

Flygförbudszoner är en omdiskuterad fråga i kriget i Ukraina. Landets president Volodymyr Zelensky har flera gånger vädjat till Väst och Nato om att upprätta en flygförbudszon över Ukraina för att undvika ryska bombningar av städer och infrastruktur.

Rädd för att kriget eskalerar

Nato har meddelat att de inte avser att gå med på Zelenskys krav med motiveringen att det skulle tvinga militäralliansen att skjuta ner ryska stridsflygplan, vilket i sin tur skulle leda till att kriget eskalerar.

Ryska bombningar fortsätter

Samtidigt fortsätter Ryssland att bomba ukrainska städer.

Minst tre explosioner har inträffat i staden Lviv, i västra Ukraina, rapporterar Reuters. Enligt Ukrainas Väpnade Styrkor har Ryssland avfyrat sex missiler mot staden under fredagsmorgonen, uppger CNN.

– Projektilerna var med största sannolikhet kryssningsmissiler som avfyrades från ett stridsflygplan som befann sig över Svarta Havet, skriver militären i ett inlägg på Facebook.

Två av missilerna har skjutits ner av Ukrainas luftförsvarssystem, rapporterar CNN.

Nära flygplatsen

Lvivs borgmästare bekräftar att ryska robotattacker har träffat ett område nära staden flygplats Han tillägger att flygplatsen däremot inte har träffats.

– Det som träffats är en reparationsanläggning för flygplan. Inga människor har dödats, säger han.

Framgångsrikt i Libyen

Väst inrättade med betydande framgång en flygförbudszon över Libyen när landets diktator Khadaffi var i färd med att attackera sitt eget folk under libyska inbördeskriget. En del ledande amerikanska politiker var även positivt inställa till flygförbudszon över Syrien vilket dock aldrig infördes.

Två flygförbudszoner i Irak

Efter att Iraks diktator Saddam Hussein gick till anfallskrig mot grannlandet Kuwait 1990 så införde USA med allierade två flygförbudszoner i Irak i samband med Gulfkriget 1991.

Den norra zonen syftade till att skydda den kurdiska delen av befolkningen mot Saddam Husseins brutala regim.

Den södra zonen syftade till att skydda den utsatta shiitiska delen av befolkningen.

Foto: A Zaitcev

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen