JUST NU: Ryssland hotar att stänga av gasen

2022 03 28

Betala i rubel annars så stängs gasen av.

Varningen kommer i kväll från Ryssland, enligt Foreign Policy-medarbetaren Samuel Ramani.

Delas ut till Europas länder

Varningen från Ryssland riktar sig till Europas länder som är beroende av rysk gas. De uppmanas att betala transaktionerna i rubel, annars kommer Ryssland att stänga av gasen, rapporterar Ramani på Twitter.

– Om de här länderna vägrar betala i rubel, kommer det definitivt att leda till att vi stänger av tillförseln. Vi är tydliga här, säger ryske företrädaren Ivan Abramov, enligt Ramani.

Har varnat

Ryssland har tidigare varnat för konsekvenser om inte betalningarna sker i rubel. Redan förra veckan indikerade diktaturen att leveranserna av gas kan stoppas om det inte sker.

Otvetydigt stopp

Den ryske lagstiftaren Ivan Abramov sa på måndagen att en vägran från G7:s sida att betala i rubel kommer att leda till ett otvetydigt stopp i  leveranserna, rapporterade ryska nyhetsbyrån IRA, enligt Reuters.

Har avvisat ryska kraven

Energiministrarna från G7-länderna har avvisat Vladimir Putins krav på att import av rysk gas från ”ovänliga länder” ska betalas i rubel.

Listan över vilka länder som Ryssland listar som ”ovänliga” är lång. Bland annat finns samtliga EU-länder, Storbritannien och USA på listan.

Bakgrund

De ryska kraven på betalning i rubel grundar sig i den utsatta situation som landets ekonomi befinner sig i. Genom att få betalt i rubel kan den hårt pressade ryska valutan stärkas.

Stort beroende

Flera europeiska länders energiförsörjning är beroende av en import av rysk gas. Tyskland, som får drygt 55 procent av sin gasimport från Ryssland, har varnat för att ett omedelbart stopp skulle slå hårt mot Europa och Tyskland.

– Att sluta använda rysk energi från den ena dagen till den andra skulle innebära att vårt land och hela Europa hamnar i en lågkonjunktur, sade Tysklands förbundskansler Olaf Scholz på efter förra veckans EU-toppmöte, enligt The Guardian.

Foto: Q. de Graaf

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 18

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen


Chockbesked för Aladdinasken

2024 12 18

Marabous chokladaskar är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Varje år säljs runt fyra miljoner askar till chokladälskare landet över.

En stor del av askarna säljs i december och framför allt runt juletid. Cirka 80 procent av Aladdinaskens försäljning sker kring julen.

– Det är häftigt att tänka att det är cirka en ask per svenskt hushåll, sade Aladdins varumärkeschef Maija Bjureström till Expressen förra julen.

Nu har dock spelplanen i Sverige förändrats markant.

En ny chokladask har tagit upp kampen med Marabous klassiska produkter.

Det rör sig om finländska Fazers nya chokladask ”julklassiker”, som lanserades i början av november.

Enligt färska siffror har Fazers chokladask sålt som smör inför julen.

Efterfrågan på chokladasken har varit högre än tillgången.

Det uppger Robert Engman, vp commercial hos Fazer Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Vi hade höga förväntningar på chokladasken då den just innehåller blandade favoriter. Den nya chokladasken har mottagits väl från konsument och har överträffat alla våra förväntningar, efterfrågan har varit högre än tillgången, framhåller han och tillägger:

– Våra förhoppningar på Fazer klassiker är att den kommer att vara en favorit på julbordet i svenska hushåll framöver.

Här är alla smaker

Fazers chokladask samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Totalt innehåller asken 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Inga förändringar i Aladdinasken

Marabou har tidigare meddelat att årets chokladask kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken, sade Maije Bjureström till Expressen i november.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen