Ryssland hävdar framgång – Ukraina fruktar skräckscenario

2024 05 13

Ryska styrkor rycker fram i nordöstra Ukraina.

På måndagseftermiddagen hävdar den ryska militärledningen att dess styrkor tagit sig in i staden Voltansk, som ligger cirka 4 kilometer från den ryska gränsen och 45 kilometer från Charkiv, Ukrainas näst största stad.

I fredags inledde Ryssland en överraskande offensiv i Charkiv-regionen. Hittills har man beslagtagit minst nio byar och bosättningar, rapporterar BBC.

Framryckningen oroar ukrainska befälhavare. Enligt uppgifter till BBC fruktar många att ryssarna kan börja beskjuta Charkiv med artilleri om man fortsätter att vinna terräng.

Ett sådant scenario skulle kunna få förödande konsekvenser för Charkivs invånare. Den ryska armén är välkänd för sin tunga artilleribeskjutning och har för vana att förvandla städer till grus genom intensiv beskjutning.

Hårda strider

Ukraina har bekräftat att hårda strider pågår i utkanten av Voltansk.

– Staden är vår. De (ryssarna) försöker avancera, men vi biter tillbaka, säger en ukrainsk soldat till Reuters.

Även om Ryssland lyckas erövra Voltansk är det osannolikt att man intar miljonstaden Charkiv.

Det menar den tidigare överstelöjtnanten Jörgen Elfving.

– Jag bedömer inte att Ryssland har förmågan att inta den och att det inte heller skulle vara något slutmål för den här delen av offensiven, säger han till SvD och tillägger:

– Ryssarna kan tänkas försöka ta mark fram till floden Siverskyj Donets som rinner väster om Vovtjansk och fram till dit undanröja alla vapenhot.

Uppgifter: Därför inledde Ryssland offensiven

Målet med den ryska offensiven sägs vara att upprätta en ”buffertzon” i nordöstra Ukraina, vilket skulle försvåra för ukrainska styrkor att beskjuta ryska gränsregioner.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har uppgett att syftet med offensiven är att försöka tunna ut det ukrainska försvaret genom att tvinga Ukraina att förflytta trupper från viktiga platser längre söderut.

Joakim Paasikivi, överstelöjtnant på Försvarshögskolan, delar Zelenskyjs bedömning, men varnar samtidigt för att ryssarna kan försöka uppnå ett större genombrott innan västerländska vapenleveranser når Ukraina.

– Jag tror det kan vara båda delar bakom varför man tycker på. Ryssland bedömer att man har en tidslucka innan allt USA:s stöd har kommit fram och Ukraina kan stabilisera situationen. Men också att de tror att de tillräckligt med förband för att trycka på hela fronten och sen utnyttja en lucka när den kommer, säger han till TV4.

Foto: President of Ukraine

Text: Redaktionen


Folk struntar i samma vägskylt – höga böter utfärdas

2025 09 15

Det finns en vägskylt som var tredje bilist helt tycks ignorera.

Och det är kanske en av de viktigaste av allihop.

Hela 31 procent av bilisterna struntar nämligen att hålla hastigheten när de passerar 30-skyltarna utanför landets skolor.

Det visar en ny granskning av Riksförbundet M Sverige.

– Det är fortfarande alldeles för många som kör för fort utanför skolor. Barnen är några av våra mest sårbara medtrafikanter och de måste respekteras. Av de uppmätta personbilarna kördes nästan var tredje över hastighetsgränsen 30 kilometer i timmen, säger Jacob Sidenvall från M Sverige i en kommentar.

"Ledsamt"

Siffran på 31 procent avser bara personbilar. Bland övriga fordon är statistiken än värre.

Till exempel struntar 52 procent av taxichaufförerna i 30-skyltarna. Bland lätta och tunga lastbilar är siffran 46 procent.

– Det är ledsamt att se, säger Jacob Sidenvall. 

– Yrkesförare måste se till att hålla hastighetsgränserna. Taxibilarna som kör kring skolor handlar ofta om färdtjänst för elever med olika typer av svårigheter, det är beklagligt att hastigheten så ofta är hög vid dessa körningar.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Värst av alla

A-traktorförare är dock värst av allihop – 56 procent håller inte 30 utanför skolorna.

Av dessa höll 31 procent dessutom en hastighet över 36 kilometer i timmen, enligt M Sveriges rapport.

Det är en skarp påminnelse om att denna mycket förmånliga fordonstyp missbrukas. Föräldrarna måste vara garanten för att ungdomarnas A-traktorer inte kan överstiga 30 kilometer i timmen, säger Jacob Sidenwall.

Här är bötesskalan

För den som struntar i 30-skylten och åker fast gäller följande bötesskala:

  • 1–10 km över gränsen: 2 000 kronor
  • 11–15 km över gränsen:  2 400 kronor
  • 16–20 km över gränsen: 2 800 kronor
  • 21–25 km över gränsen: 3 200 kronor
  • 26–30 km över gränsen: 3 600 kronor
  • 31–35 km över gränsen: 4 000 kronor
  • 36 km/h över gränsen, och mer: Till åklagare

Källa: Riksförbundet M Sverige

Under den här veckan genomför Polismyndigheten en nationell trafikvecka och kommer ha högre närvaro ute på Sveriges vägar. Hela landet kommer att beröras.

Läs mer om det här: Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen


Lågprisjätte utklassar konkurrenter – ”26 procent billigare”

2025 09 17

Lågpriskedjan Lidl utklassar konkurrenterna i en ny prisundersökning.

En prisjämförelse av ekologiska livsmedel från Matpriskollen visar att Lidl är det billigaste alternativet. Kedjans matkasse är 26 procent billigare än Coop, som har den dyraste matkassen.

Lidls matkasse kostar 1 065 kronor jämfört med 1 346 kronor hos konkurrenten.

– Vi vill göra det möjligt för fler att göra hållbara val, därför är det väldigt roligt att se att vår kasse var undersökningens mest prisvärda, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Vanliga produkter 

I den undersökta matkassen ingick flera varor, bland annat:

- Spannmål

- Frukt och grönt

- Mejeriprodukter

- Pasta och ris

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Många vill ha ekologiskt

Matpriskollens undersökning visar också att många kunder vill handla ekologiskt. Hela 25 procent uppger att de vill handla ekologiska matvaror. 

Samtidigt svarar 70 procent av kunderna att det är för dyrt att handla ekologiskt.

– EKO-Havregrynen kan vara 44 procent dyrare och mellan kedjorna skiljer det över 20 procent på EKO-kassen.  Det avslöjar att konsumenter kan spara betydande belopp genom att vara multilojal, men också att kedjorna måste minska gapet mellan eko och ej eko-produkter, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, i en kommentar till undersökningen. 

”Betydande roll”

Lidls hållbarhetschef Anneli Bylund hoppas att kedjan kan sälja mer ekologiskt framöver.

– Ekologiska varor spelar en betydande roll för en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion och vi strävar efter att öka den ekologiska försäljningen, säger hon.

LÄS MER: City Gross och Stora Coop sågas | Ekonomibladet

Foto: Lidl pressbild

Text: Redaktionen