Ryssland förbereder för jättekatastrof – i egna landet

2024 05 31

Ryssland har inlett förberedelser för vad som skulle vara en gigantisk katastrof för diktaturen.

Kärnvapenhoten duggar tätt från Putinregimen.

Senast idag varnade Dmitrij Medvedev, vice ordförande i Rysslands säkerhetsråd, för att kriget i Ukraina är på väg in i ett “slutskede” som kan innebära kärnvapenattacker mot både Ukraina och andra “fientliga länder”.

Men på hemmaplan fruktar Ryssland att själva bli attackerade och tar nu höjd för ett sådant scenario.

Det rapporterar oberoende The Moscow Times som hänvisar till ett utkast på en regeringsresolution som omskrivits i statlig rysk media.

Förbereder nya skyddsrum

Enligt utkastet kommer Ryssland att sätta in modulära mobila skyddsrum för att skydda sin befolkning från kärnvapenattacker.

Det är en helt ny typ av åtgärd och en uppgradering av de skyddsrum som sedan tidigare finns tillgängliga i Ryssland.

– I en förklarande anteckning till dokumentet konstateras att de befintliga civilförsvarsstrukturerna inte räcker till för att skydda hela befolkningen, framhåller The Moscow Times.

Sjuka påståendet: tror att Nato ska attackera

De nya skyddsrummen uppges ha flera fördelar jämfört med underjordiska skyddsrum, varav många har blivit förstörda.

Att de är möjliga att flytta anses vara en av de främsta, enligt utkastet hos regeringen.

Beskedet kommer kort efter att Vladimir Kulishov, general och högt uppsatt underrättelsechef inom den ryska säkerhetstjänsten FSB, påstått att Natoländer förbereder en kärnvapenattack mot Ryssland.

– Scenarier för att genomföra fientligheter mot Ryska federationen håller på att utarbetas, inklusive kärnvapenangrepp på vårt territorium, säger han till den statliga nyhetsbyrån RIA Novosti.

Högst osannolikt

Underrättelsechefen har inte presenterat några bevis för sitt påstående.

Att Nato skulle angripa Ryssland bedöms som osannolikt. Försvarsalliansen har aldrig använt massförstörelsevapen och i ett tilläggsdokument från 2012 i alliansens kärnvapendoktrin slås det fast att Nato inte ska använda kärnvapen mot ett land som hotar med att använda kärnvapen.

Det är även högst osannolikt att Nato skulle svara med kärnvapen om Ryssland skulle invadera en Natomedlem – eller om Ryssland genomför en kärnvapenattack i Ukraina.

Istället förmodas försvarsalliansen vid ett sådant scenario svara med konventionell krigföring.

– Det är inte så många som tror att Nato skulle sätta in kärnvapen för att försvara exempelvis en mindre del av ett enskilt baltiskt lands territorium, på grund av risken för eskalering, sade Kjell Engelbrekt, professor i statsvetenskap vid Försvarshögskolan, till SvD när frågan diskuterades i april 2022.

Foto: Jaunt and Joy

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen