Ryskt jättefartyg har anlänt till Sverige

2023 02 24

På årsdagen av Rysslands invasion av Ukraina har ett jättefartyg med rysk fossilgas anlänt till Sverige.

Fartyget ankom till Nynäshamn klockan 9.17 på fredagsmorgonen, rapporterar Aftonbladet.

Det 155 meter långa fartyget ”Coral Energy” beräknas ha en last som kan vara värd uppemot 200 miljoner svenska kronor. Pengar som Ryssland kan använda för att finansiera sitt anfallskrig i Ukraina.

– Att fossilgas som finansierar Rysslands krig fortfarande tillåts flöda in till Sverige, ett helt år efter att Putin inledde sin blodiga invasion av Ukraina, är oacceptabelt. Riksdagen gav redan förra regeringen ett tydligt uppdrag att stoppa all import av rysk energi till Sverige och det är Ulf Kristerssons skyldighet att agera, säger Rolf Lindahl, ansvarig för energi- och finansfrågor på Greenpeace.

Svensk ståljätte inblandad

Köparen av fossilgasen är det finska statliga energiföretaget Gasum.

Gasum levererar i sin tur bland annat till svenska stålkoncernen SSAB.  

– Vi har ett långtidskontrakt. Om vi inte tar emot gasen måste vi betala för den i alla fall. Om EU eller nationella regeringar skulle kräva att handeln upphör så kommer vi naturligtvis att följa det, säger Olga Väisänen, kommunikationsdirektör på Gasum, till Aftonbladet.

Hur stor del av fossilgasen som kommer att säljas i Sverige vill inte Olga Väisänen precisera, men han berättar att det rör sig om ”mindre än 50 procent”.

Överenskommelse

Tobias Wagner, tillförordnad presschef på SSAB, uppger att företaget har en överenskommelse med Gasum.

Överenskommelsen innebär, enligt Tobias Wagner, att det finska energiföretaget har åtagit sig att importera motsvarande mängd gas som SSAB köper från andra marknader än den ryska, rapporterar Aftonbladet.

Tobias Wagner kan dock inte lova att SSAB:s industrier inte drivs av rysk gas.

Hundratals miljoner

I maj ställde sig näringsutskottet bakom ett  importstopp av rysk olja och gas, till såväl Sverige som EU.

Trots detta har importen av rysk gas fortsatt.

Enligt en rapport från Greenpeace har åtminstone åtta fraktfartyg med fossilgas anlänt till svenska hamnar sedan riksdagen antog en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen om att vidta olika åtgärder i fråga om Sveriges energiförsörjning och rysk energi.

Coral Energy blir det nionde ryska fraktfartyget sedan beslutet.

– Detta är så dåligt av många anledningar. En total bojkott mot rysk fossil energi är det kanske allra viktigaste stödet till Ukraina, skriver Pär Holmgren, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, på Twitter.

Arkivfoto: CORAL ENERGY & SMIT SEINE

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen