Ryskt jättefartyg har anlänt till Sverige

2023 02 24

På årsdagen av Rysslands invasion av Ukraina har ett jättefartyg med rysk fossilgas anlänt till Sverige.

Fartyget ankom till Nynäshamn klockan 9.17 på fredagsmorgonen, rapporterar Aftonbladet.

Det 155 meter långa fartyget ”Coral Energy” beräknas ha en last som kan vara värd uppemot 200 miljoner svenska kronor. Pengar som Ryssland kan använda för att finansiera sitt anfallskrig i Ukraina.

– Att fossilgas som finansierar Rysslands krig fortfarande tillåts flöda in till Sverige, ett helt år efter att Putin inledde sin blodiga invasion av Ukraina, är oacceptabelt. Riksdagen gav redan förra regeringen ett tydligt uppdrag att stoppa all import av rysk energi till Sverige och det är Ulf Kristerssons skyldighet att agera, säger Rolf Lindahl, ansvarig för energi- och finansfrågor på Greenpeace.

Svensk ståljätte inblandad

Köparen av fossilgasen är det finska statliga energiföretaget Gasum.

Gasum levererar i sin tur bland annat till svenska stålkoncernen SSAB.  

– Vi har ett långtidskontrakt. Om vi inte tar emot gasen måste vi betala för den i alla fall. Om EU eller nationella regeringar skulle kräva att handeln upphör så kommer vi naturligtvis att följa det, säger Olga Väisänen, kommunikationsdirektör på Gasum, till Aftonbladet.

Hur stor del av fossilgasen som kommer att säljas i Sverige vill inte Olga Väisänen precisera, men han berättar att det rör sig om ”mindre än 50 procent”.

Överenskommelse

Tobias Wagner, tillförordnad presschef på SSAB, uppger att företaget har en överenskommelse med Gasum.

Överenskommelsen innebär, enligt Tobias Wagner, att det finska energiföretaget har åtagit sig att importera motsvarande mängd gas som SSAB köper från andra marknader än den ryska, rapporterar Aftonbladet.

Tobias Wagner kan dock inte lova att SSAB:s industrier inte drivs av rysk gas.

Hundratals miljoner

I maj ställde sig näringsutskottet bakom ett  importstopp av rysk olja och gas, till såväl Sverige som EU.

Trots detta har importen av rysk gas fortsatt.

Enligt en rapport från Greenpeace har åtminstone åtta fraktfartyg med fossilgas anlänt till svenska hamnar sedan riksdagen antog en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen om att vidta olika åtgärder i fråga om Sveriges energiförsörjning och rysk energi.

Coral Energy blir det nionde ryska fraktfartyget sedan beslutet.

– Detta är så dåligt av många anledningar. En total bojkott mot rysk fossil energi är det kanske allra viktigaste stödet till Ukraina, skriver Pär Holmgren, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, på Twitter.

Arkivfoto: CORAL ENERGY & SMIT SEINE

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen