Ryskt jättefartyg har anlänt till Sverige

2023 02 24

På årsdagen av Rysslands invasion av Ukraina har ett jättefartyg med rysk fossilgas anlänt till Sverige.

Fartyget ankom till Nynäshamn klockan 9.17 på fredagsmorgonen, rapporterar Aftonbladet.

Det 155 meter långa fartyget ”Coral Energy” beräknas ha en last som kan vara värd uppemot 200 miljoner svenska kronor. Pengar som Ryssland kan använda för att finansiera sitt anfallskrig i Ukraina.

– Att fossilgas som finansierar Rysslands krig fortfarande tillåts flöda in till Sverige, ett helt år efter att Putin inledde sin blodiga invasion av Ukraina, är oacceptabelt. Riksdagen gav redan förra regeringen ett tydligt uppdrag att stoppa all import av rysk energi till Sverige och det är Ulf Kristerssons skyldighet att agera, säger Rolf Lindahl, ansvarig för energi- och finansfrågor på Greenpeace.

Svensk ståljätte inblandad

Köparen av fossilgasen är det finska statliga energiföretaget Gasum.

Gasum levererar i sin tur bland annat till svenska stålkoncernen SSAB.  

– Vi har ett långtidskontrakt. Om vi inte tar emot gasen måste vi betala för den i alla fall. Om EU eller nationella regeringar skulle kräva att handeln upphör så kommer vi naturligtvis att följa det, säger Olga Väisänen, kommunikationsdirektör på Gasum, till Aftonbladet.

Hur stor del av fossilgasen som kommer att säljas i Sverige vill inte Olga Väisänen precisera, men han berättar att det rör sig om ”mindre än 50 procent”.

Överenskommelse

Tobias Wagner, tillförordnad presschef på SSAB, uppger att företaget har en överenskommelse med Gasum.

Överenskommelsen innebär, enligt Tobias Wagner, att det finska energiföretaget har åtagit sig att importera motsvarande mängd gas som SSAB köper från andra marknader än den ryska, rapporterar Aftonbladet.

Tobias Wagner kan dock inte lova att SSAB:s industrier inte drivs av rysk gas.

Hundratals miljoner

I maj ställde sig näringsutskottet bakom ett  importstopp av rysk olja och gas, till såväl Sverige som EU.

Trots detta har importen av rysk gas fortsatt.

Enligt en rapport från Greenpeace har åtminstone åtta fraktfartyg med fossilgas anlänt till svenska hamnar sedan riksdagen antog en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen om att vidta olika åtgärder i fråga om Sveriges energiförsörjning och rysk energi.

Coral Energy blir det nionde ryska fraktfartyget sedan beslutet.

– Detta är så dåligt av många anledningar. En total bojkott mot rysk fossil energi är det kanske allra viktigaste stödet till Ukraina, skriver Pär Holmgren, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, på Twitter.

Arkivfoto: CORAL ENERGY & SMIT SEINE

Text: Redaktionen


JUST NU: Ukrainare riskerar massutvisning

2025 11 23

Ukrainare i USA är oroade.

Detta då hundratusentals ukrainare i USA kastas in i ett rättsligt vakuum – och många fruktar att massutvisningar kan bli nästa steg, rapporterar Reuters.

Ständig osäkerhet

När den 35-åriga ukrainska medborgaren Kateryna Golizdra fick sitt uppehållstillstånd indraget i maj hamnade hon omedelbart i riskzonen för utvisning.

– Det är en konstant stress, ångest. Om jag måste lämna USA måste jag börja om helt från början, säger Golizdra till Reuters.

Hon är en av de nästan 200 000 ukrainare som nu befinner sig i ett rättsligt limbo efter att Trumpadministrationen stoppat och försenat handläggningen av förnyelser i det humanitära program som infördes 2022.

För många betyder detta att deras lagliga status redan har gått ut – och att de när som helst kan tas i förvar av immigrationsmyndigheterna.

LÄS MER: ”Zelenskyj och Trump överens” – uppgifter om tvärvändning

Omläggning skapar kaos

Programmet, som gav 260 000 ukrainare tillfälligt skydd efter Rysslands invasion, pausades i januari med hänvisning till säkerhetsskäl.

Senare öppnade president Donald Trump för att helt dra tillbaka ukrainarnas status.

Även efter att en domare i maj beordrat att förnyelser ska återupptas ligger handläggningen nästan still där endast 1 900 ansökningar har behandlats.

Samtidigt har en ny avgift på totalt över 2 300 dollar per person införts.

Anne Smith från Ukraine Immigration Task Force vittnar om att ukrainare nu grips vid byggarbetsplatser, i Uber-bilar och under riktade razzior.

– Vi får flera samtal i veckan om familjemedlemmar som tagits av myndigheter, säger hon.

”Hellre hemlös”

Den växande rädslan för att hamna i förvar eller utvisas har fått många ukrainare att självmant lämna USA.

Flera har tagit sig till Kanada, Latinamerika eller Europa i hopp om att undvika ett utvisningsbeslut.

Softwareingenjören Yevhenii Padafa lämnade Brooklyn efter att hans ansökan löpt ut.

– Om jag återvänder till Ukraina hamnar jag på frontlinjen. Jag är hellre hemlös någon annanstans än skickad dit, säger han.

Trots att Trumpadministrationen inte officiellt har avvecklat programmet, är situationen enligt flera experter på väg mot en tyst massutvisning.

En växande grupp ukrainare är redan utan laglig status, utan möjlighet att arbeta och utan skydd mot att gripas.

LÄS MER: Ukraina sätter deadline för Europa – sista chansen

Foto: Himetalor Akhere Unuabona

Text: Redaktionen


Bilförsäkringar blir dyrare nästa år

2025 11 23

Bilförsäkringar blir dyrare för svenska bilägare under 2026.

Nästa år kommer det bli dyrare med försäkringar för bilen.

De som är elbilsägare riskerar de största prishöjningarna, rapporterar Börskollen.

Elbilar värst drabbade

Under 2025 har bilförsäkringarna redan ökat med cirka åtta procent, och många hushåll betalar idag närmare 48 miljarder kronor årligen för sina försäkringar.

Elbilsägare sticker ut som den mest utsatta gruppen.

– Generellt kan man sannolikt räkna med att vi tillsammans med andra bolag inte har hunnit ta ikapp kostnadsutvecklingen på elbilarna, säger Mikael Waldenvik, gruppchef för motorfordon hos Länsförsäkringar.

I vissa fall kan årskostnaden för att försäkra en elbil redan idag uppgå till 50 000 kronor, och nästa år kan det alltså bli ännu dyrare.

Ekonomer varnar för att höga premier kan skrämma bort potentiella köpare.

– Det är synd om höga försäkringskostnader ska skrämma människor från att köpa elbilar. Många kan tro att de lätt går sönder eftersom det är så dyra försäkringar. Men det är bara försäkringsbolagen som är ovana vid den här nya tekniken, säger Claes Hemberg till Carup.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Driver upp priserna

Försäkringsbolagen förklarar att ökade kostnader och inflation ligger bakom höjningarna.

Bolagen menar att prisnivåerna tidigare varit låga, men att den nuvarande marknadssituationen kräver justeringar.

Exempelvis har reparationer och bildelar blivit dyrare, vilket också påverkar försäkringskostnaden.

Vad bilägare kan göra

För bilägare innebär utvecklingen att det blir allt viktigare att jämföra villkor och priser mellan olika bolag.

Det gäller särskilt för elbilsägare, där prisökningarna riskerar att bli kraftiga.

Exakt hur mycket försäkringspremierna kommer att öka nästa år är fortfarande osäkert.

Försäkringsbolagen arbetar fortfarande med att fastställa de nya nivåerna.

– För vår del sitter vi med det arbetet just nu och lite för tidigt att säga något tydligt, säger Waldenvik om kommande premier.

Experter rekommenderar också att man tar höjd för ökade kostnader när man planerar sin bilbudget.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Jeshoots

Text: Redaktionen