JUST NU: Ryska soldater ställs inför rätta

2022 05 12

Ukrainska åklagare är redo att inleda rättegångar mot de ryska soldater som står anklagade för krigsbrott i landet.

De första som åtalas är tre soldater.

Soldaterna anklagas för att ha skjutit mot och dödat civila, rapporterar The Guardian.

Han är först ut

Först ut är Vadim Shysimarin – en befälhavare för en rysk stridsvagnsdivision. Shysimarin sitter för närvarande i ukrainskt försvar och förväntas bli den första ryska soldaten som ställs inför rätta för sina krigsbrott.

Den 21-årige soldaten anklagas för att ha dödat en 68-årig man i Sumyregionen den 28 februari. Mannen sköts ihjäl i byn Chupakhiva, erfar The Guardian.

Brutalt mord

Vadim Shysimarin uppges ha kört en stulen bil tillsammans fyra andra soldater. De försökte fly från ukrainska styrkor. Han uppges ha skjutit ihjäl den obeväpnade 68-åringen som cyklade längst gatan och pratade i telefon.

Nära offrets hus

Enligt ukrainska åklagare beordrades sergeanten att ”döda en civil så att han inte skulle kunna rapportera dem till ukrainska försvarare”, uppger The Guardian.

Krigsbrottet uppges ha skett nära offrets hus. Ärendet lämnades in till en brottsdomstol den här veckan.

Åtalas i sin frånvaro

Förutom de tre soldaterna åklagas även en fjärde rysk soldat i sin frånvaro. Han misstänks för att ha skjutit ihjäl en man och sedan våldtagit hans fru.

Har identifierats

Ukraina uppger att de har identifierat mannen genom en tatuering på hans ena arm. Den åtalade soldaten är dock inte gripen.

– Vi vet inte var han är men vi åtalar honom i hans frånvaro. Vi vill visa de här brottslingarna att vi kommer att hitta dem, säger statsåklagaren Iryna Venediktova, enligt The Guardian.

Över 10 000 fall

Venediktova har tidigare uppgett att ukrainska åklagare utreder över 10 700 fall av misstänkta krigsbrott och att över 600 misstänkta gärningsmän  har identifierats. De flesta misstänkta krigsbrott har skett i staden Butja. Ryska styrkor lämnade förstaden till Kyiv i slutet av mars.

Foto: Russian Ministry of Defence

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen