JUST NU: Ryska soldater i öppen kritik mot diktatorn

2022 06 08

Lång tjänstgöring och brist på mat, stöd samt utrustning påverkar den ryska stridsmoralen.

Nu ryter flera ryska soldater ifrån.

I två videor, som brittiska The Guardian tagit del av, riktas öppen kritik mot den ryska krigsmakten och diktatorn Vladimir Putin.

Utmattade

I två videor klagar soldater över dåliga förhållande och långa tjänstgöringstider vid fronten.

De är utmattade.

– Vår personal har mött hunger och kyla. Under en betydande period stod vi helt utan medicinskt hjälp, materiellt stöd och matförsörjning, säger en soldat från det 113:e regementet i den rysskontrollerade delen av Donetsk.

– Med tanke på vår kontinuerliga närvaro och det faktum att bland oss finns personer med kroniska medicinska problem och fysiska skador, så uppstår det många frågor som ignoreras av högt uppsatta personer i högkvarteret.

Vädjar till ledningen

En annan soldat framhäver att han har kontaktat en advokat. Han har inte sett sin fru på flera månader.

– Jag har kämpat i Ukraina sedan krigets början. Det har gått över tre månader nu, säger Andrei, som tillhör den 37:e motoriserade skyttebridgaden med högkvarter i Sibirien.

Han har tidigare deltagit i striderna nära Kyiv, men tjänstgör nu i den ryska offensiven i östra Ukraina.

– Det är utmattande. Hela mitt förband vill ha en paus men vår ledning säger att de inte kan ersätta oss just nu.

Finns inget att göra

Andrei berättar att advokaten, som han har kontaktat, har svarat honom. Men han får ingen hjälp.

Hans befälhavare har rätt att hålla honom på slagfältet tills hans kontrakt i armén löper ut, uppger The Guardian.

– De tre månader jag spenderat i krig känns redan längre än de fyra år som jag spenderade i armén under fredstid.

Kan inte mobilisera

De ryska trupperna kan inte ersättas. Ytterligare mobilisering i Ryssland har försvårats, eftersom diktatorn Vladimir Putin vägrat att förklara krig mot Ukraina.

Putin har insisterat på att kalla invasionen för en ”särskild militär operation”.

Olaglig mobilisering

Militärer som rekryterats i de ryskkontrollerade provinserna Donetsk och Luhansk vittnar om en ännu miserablare tillvaro.

Enligt soldaterna pågår en olaglig mobilisering i områdena som kontrolleras av ryska separatister.

90 procent kan inte slåss 

– Vår mobilisering var olaglig, utan något medicinskt intyg, säger en soldat från det 107:e regementet i Donetsk.

Han säger att över 70 procent av soldaterna i hans regementet tidigare stoppats från tjänstgöring eftersom deras fysiska status förhindrar dem.

– Över 90 procent av oss har aldrig stridit förut. Nu kastas vi vidare till frontlinjen, berättar han.

Foto: President of Russia Office resp General Staff of the Armed Forces of Ukraine

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen