Ryska drönare i Natos luftrum – i två olika länder

2024 09 08

Ryska drönare har rört sig i Natos luftrum.

Ryssland har på nytt riktat massiva drönarattacker mot flera regioner i Ukraina.

Samtidigt kommer uppgifter om att en rysk drönare har kränkt rumänskt luftrum.

En annan rysk drönare har slagit ner i Lettland.

I Rumänien

En rysk drönare tog sig in i Natolandet Rumäniens luftrum i samband med en rysk drönarattack mot Ukraina.

– En rysk drönare kränkte Rumäniens luftrum under nattliga attacker mot grannlandet Ukraina, rapporterade NATO-medlemmen på söndagen och uppmanade Moskva att stoppa vad man beskrev som en upptrappning, rapporterar AP.

– Rumänien skickade ut F-16-plan för att övervaka sitt luftrum, och Nato-allierade hölls informerade, enligt ministeriet. Rumänska krismyndigheter skickade också ut sms-varningar till invånarna i två östra regioner.

Slog ner i Lettland

Samtidigt kommer uppgifter om att en rysk drönare har slagit ner i Lettland, även det ett Natoland.

– Det här är en bekräftelse på att vi måste fortsätta arbetet som påbörjats för att stärka Lettlands östra gräns med luftförsvar, säger försvarsminister Andris Sprūds till LSM.

Lettlands president Edgars Rinkevics har tagit till sociala medier för att förklara.

– En rysk militärdrönare har slagit ner i de östra delarna av Lettland. Vi har inlett en utredning. Vi är i nära kontakt med våra allierade, framhåller han via X.

Anpassar sig bra

Ryssland fortsätter att rikta massiva drönarattacker mot flera mål i Ukraina.

Tankesmedjan Institute for the Study of War fastslår i en ny rapport att Ukraina anpassar sig väl inför hotet.

– Ukraina fortsätter att framgångsrikt anpassa och utveckla sin förmåga att bekämpa drönare, vilket gör det möjligt för ukrainska styrkor att använda sig av enklare system för att motverka ryskt tryck på Ukrainas begränsade luftförsvarsparaply, förklarar ISW.

Stör systemen

ISW fortsätter.

– Den ukrainska militäranalytikern Petro Chernyk uppgav den 7 september att ukrainska system för elektronisk krigföring stör radarstyrda Shahed-136/131-drönare, vilket gör att drönarna ändrar kurs och kraschar efter att ha fått slut på bränsle.

Foto: President of Russia Office resp Nato

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen