Ryska bombplan över Norska havet – Nato blixtagerar

2024 09 11

Flera ryska bombplan av modellen Tu-160 har flugit över Barents hav och Norska havet, utanför Norge.

Flygningarna är en del av en större marinövning, rapporterar den ryska nyhetsbyrån RIA Novosti med hänvisning till Rysslands försvarsdepartement.

– Departementet uppger att flygningarna är en del av militärövningen "Ocean-2024" som Ryssland inledde på tisdagen, skriver nyhetsbyrån.

Militärövningen är de största sedan sovjettiden och kommer att involvera mer än 90 000 soldater, över 400 fartyg och 125 flygplan.  

”Ocean-24” sträcker sig över Stilla havet, Arktis, Medelhavet, Östersjön och Kaspiska havet.

Nio timmar

Enligt RIA befann sig de ryska bombplanen ovanför neutralt vatten i över nio timmar.

Jonny Karlsen, talesperson vid det norska försvarets operativa högkvarter, uppger att bombplanen flög i närheten av norskt luftrum.

Natomedlemmen Norge agerade snabbt.

– Det stämmer att vi observerade ryska bombplan i närheten i närheten av norskt luftrum.

– Vi var uppe med F-35-planen och identifierade planen som ryska, dokumenterade dem och visade vår närvaro så att planen inte kom in illegalt i norskt luftrum, säger Jonny Karlsen till VG.

Karlsen understryker att det rör sig om en standardinsats på uppdrag av Nato.

– Vi har alltid plan i beredskap för detta.

Fakta Tu-160  

- Jetdrivet bombplan som utvecklades av Sovjetunionen under kalla kriget

- Den första upplagan av Tu-160 lanserades 1981

- Bombplanen är utformat för att kunna förstöra mål på avstånd och kan bära stora bomblaster över långa avstånd 

- I dag är 17 Tu-160 i bruk. Det är endast Ryssland som har modellen i sin flygstyrka

- Ryssland har deklarerat att man avser att fortsätta att tillverka Tu-160. Senast 2030 ska det ryska flygvapnet ha tillgång till 30 exemplar av bombplanet

Foto: Anna Zvereva

Text: Redaktionen


JUST NU: Flygbolag gör miljardvinster – utan att flyga

2025 08 14

Flera amerikanska flygjättar gör miljardvinster utan att behöva sälja biljetter.

Förra året redovisade USA:s fyra ledande flygbolag ett rörelseresultat på 14 miljarder dollar.

Men när det gällde att flyga passagerare gick alla bolagen med förlust.

Intäkterna kom istället från annat håll.

– Flygbolagen får intäkter från andra källor som exempelvis frakttjänster, men det som håller dem uppe är en omfattande lojalitetsverksamhet som binder samman konsumenter, flygbolag och kreditkortsutgivare, rapporterar The Economist.

Miljardvinster

Ett av de största flygbolagen i USA, Delta Air Lines, redovisade ett rörelseresultat på 2,1 miljarder för årets andra kvartal.

Begravd i de finansiella rapporterna hittar men en siffra som avslöjar hur bolaget kan gå med vinst, trots att flygverksamheten är en förlustaffär.

– Under årets andra kvartal skrev kreditkortsjätten American Express ut en check till Delta Air Lines på ungefär 2,1 miljarder dollar, vilket motsvarar flygbolagets totala rörelseresultat, uppger tidningen.

Lojalitetsprogram

Mönstret gäller inte bara Delta Air Lines.

USA:s största flygbolag, American Airlines, fick under samma period en utbetalning på 1,4 miljarder dollar av banken Citigroup.  

En annan bank, JPMorgan Chase, betalade ut runt 800 miljoner dollar till United Air Lines.

– Modellen är enkel. Flygbolagen säljer mil till kortutgivaren. Konsumenten tjänar mil genom att spendera och dessa mil kan lösas in mot resor, framhåller tidningen.

– Båda parterna gynnas. Banker och andra finansiella företag får lojala kunder, resenärer njuter av flygresor och förmåner och flygbolag säkrar en stadig ström av vinster.

Fördubblar intäkterna

Under de senaste åtta åren har både Delta Air Lines och American Air Lines mer än fördubblat intäkterna från kortutgivare.

Många flygbolag tilldelar nu lojalitetsstatus baserat på hur mycket kunderna spenderar med sina kreditkort, snarare än hur ofta de flyger.

– Idag kan en kund nå American Airlines högsta lojalitetsnivå utan att någonsin ha klivit på ett flygplan, uppger tidningen.

Foto: VOO-QQQ

Text: Redaktionen


JUST NU: SMHI varnar för åskoväder

2025 08 14

SMHI varnar för kraftiga åskoväder i mellersta och södra Norrland.

På torsdagen kommer den södra delen av landet få högsommarvärme.

Annat blir det i Norrland, där SMHI nu utfärdar en gul varning för åskoväder.

Varningen gäller från och med eftermiddagen fram till natten, meddelar vädermyndigheten.

Bland annat påverkas Norrlandskusten från Umeå till Haparanda.

SMHI varnar

Under torsdagskvällen råder risk för kraftiga åskoväder med risk för mycket blixtar och kraftigt regn, “som kan orsaka översvämning eller bränder”.

Varningen berör delar av Jämtlands län och norra Västernorrland, stora delar av Västerbottens län och östra Norrbottens län.

– Från sena eftermiddagen och under kvällen risk för åskoväder som kan bli kraftiga med mycket blixtar och kraftigt regn. Även risk för stora hagel och mycket hårda vindbyar, uppger SMHI.

Kan ha stor påverkan

Översvämningar kan uppstå i till exempel källare och dagvattensystem.

SMHI uppmanar därför berörda att se om de kan täta källare, eller flytta på föremål som riskerar att skadas av vatten.

– Vägar och viadukter kan översvämmas, undvik att köra genom vattensamlingarna, framhåller SMHI.

– Det kan vara farligt att vistas utomhus när det blixtrar mycket. Håll dig borta från höga saker, till exempel träd och stolpar, och undvik att bada.

Varmt i söder

Södra delen av landet täcks av en högtrycksrygg med högsommarvarm luft och sol, innan mer moln rör sig in från sydväst och regn når västkusten mot kvällen.

På fredag passerar ett lågtryck med flera fronter med regn och skurar över stora delar av landet, vilket också ger rätt blåsigt väder.

– Möjligen passerar ett stråk med stormbyar över södra Norrland, fortsätter SMHI.

– Men i söder också stunder med sol och fortsatt rätt varmt.

Så blir helgen

Vidare under helgen fortsätter lågtrycket söderut över Finland och Baltikum, bakom det strömmar svalare luft ner med nordvästvind. 

I norra halvan av landet blåsigt med regn eller skurar främst under lördagen. 

Över södra Sverige väntas åter en del sol och omkring 20 grader.

Foto: E. Triguba

Text: Redaktionen