JUST NU: Rysk tv hackades med antikrigsbudskap

2022 05 09

Ryska tv-tablån på nätet visade budskap med stark kritik mot kriget.

– På era händer finns blodet av tusentals ukrainare och hundratals av deras mördade barn. Tv och myndigheterna ljuger. Nej till krig.

Så löd namnet på varenda tv-program i tablån i Ryssland under måndagsmorgonen, rapporterar Sky News.

Spreds fort på nätet

Bilderna på tv-tablån spreds på nätet och sociala medier och tyder på att rysk tv blivit utsatt för en hackerattack av regimkritiska aktörer som vill sprida budskapet att de är emot kriget i Ukraina.

Oavsett vilken kanal ryssarna sökte efter i det ryska tv-schemat på nätet möttes de av samma krigskritiska meddelande.

Media bevakade Segerdagen

Kuppen skedde samtidigt som den mediala bevakningen i Ryssland är helt och hållet koncentrerad på den så kallade Segerdagen. 

En segerdag som präglades av sedvanliga militära parader och uppvisningar, och där många fruktat att Putin officiellt skulle förklara krig eller på annat sätt eskalera konflikten ytterligare.

Anklagade Nato

Så blev det dock inte. Rysslands president Vladimir Putin bjöd inte på många överraskningar i sitt tal i samband med Segerdagen, utan repeterade snarare samma mantra som regimen ständigt talat om.

Nämligen att man varit hotade av Ukraina och Nato och inte hade något val än att inleda “specialoperationen” som man ser som fullt legitim, rapporterar CNN.

“Nato hotade invadera”

Enligt Putin hotade Nato att invadera deras land, och syftade på Krim.

– Natoländerna ville inte lyssna på oss. De hade väldigt annorlunda planer, och vi kunde se det. Ryssland gav ett förebyggande avslag till aggression – det var ett påtvingat och suveränt beslut, sade han i dagens tal.

Refererade till nazisterna

Han fortsatte: 

– Jag vänder mig till Donbas militärer. Ni kämpar för fosterlandet, för dess framtid, så att lärdomarna från andra världskriget inte glöms bort. Det finns ingen plats i historien för nazisternas straffbataljoner. 

Ingen parad i Mariupol

Det har även fruktats att Ryssland skulle arrangera parader i den ukrainska staden Mariupol, då förberedelser de senaste dagarna insinuerat om detta. Paraderna har dock uteblivit, rapporterar ukrainska myndigheter. 

Zelensky vill ropa ut ny segerdag

Samtidigt är Ukrainas president Volodymyr Zelensky segerviss när han talade till sin nation under morgonen.

– Vi kommer aldrig att glömma vad våra förfäder gjorde i andra världskriget, vilket dödade fler än åtta miljoner ukrainare. Väldigt snart kommer det att finnas två segerdagar i Ukraina. Och somliga kommer inte ha några. Vi vann då, vi kommer vinna nu. Glad Segerdag över nazismen! säger han enligt CNN.

Foto: J. Pablo Domínguez resp G. Carstens Peters

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen